Vad för foder till häst?

Sv: Vad för foder till häst?

På vintern ger man hästarna hö istället för gräs. Detta ska man inte torka själv utan man ska kontakta en bonde eller någon foderleverantör. Man ska ge hästen ungefär 1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt, alltså behöver en halvblodshäst på 500 kg minst 6 kg hö per dag. Mer om höet har låga värden. (Man bör göra en analys på höet för att veta hur mycket man ska ge).
Utöver detta kan hästen behöva kraftfoder, till exempel havre, betfor, korn, kli, pellets eller müsli. Dessutom behöver de flesta hästar mineraler.
Hästen behöver dessutom fri tillgång på salt.

Sv: Vad för foder till häst?

Okej, jag vet att hästar har en "saltgrejj" i boxen/spiltan men jag har aldrig fattat varför!? Jag brukar låta hästen slicka på min hand och sen tar jag handen på saltblocket och så slickar den på handen ist, hehe, det e kul :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka