Vad för foder till häst?

B

Bettan_G

Hej! Hur vet man vad man ska ha för foder till en häst? Alltså hur mycket betfor,havre,hö och annat?

Vill gärna veta :)

Sv: Vad för foder till häst?

Om man använder analyserat hö så gör man en foderstat i ett foderstats-program.

Man räknar på minst 1,2kg hö/100kg häst. Sen vad man ger mer beror på vad det är för värden på höt

Men i grunden så klarar sig en häst på ett bra grovfoder dvs hö.Allt annat är onödiga utgifter.....

Håller med!

Vill bara tillägga:

....och onödiga risker. Många åkommor skulle kunna undvikas om hästen bara åt ett bra grovfoder.

Sara

Vilka foder räknas som grovfoder? Och vad räknas som kraftfoder? Finns det nåt annat slagt foder?

Grovfoder: Hö/halm, gräs, Lusern.

Kraftfoder är övrigt foder man ger sin häst, dvs havre, korn, betfor.

Vad är lusern?, men hur ger man gäs på vintern till hästarna? Köper man det?

Ja, man söker upp en bra foderleverantör och bokar upp så det räcker för hela året. På sommaren har man förhoppningsvis ett bra bete att tillgå men det är bra att ha ett litet hölager även då ifall man måste stalla in av någon orsak.
Vanligt hö baseras oftast på Timotej-gräs. Lucern är också ett gräs som säljs antingen som hack eller som pellets.

Okej, så man sparar gräset tills vintern eller? isf i vad?

Och ni verkar lite oense om vad lusern är? ;P jag har då ingen aning :)

Nja, lusern är faktiskt en baljväxt.

Mycket möjligt, så långt har jag inte studerat den. För mig är det som står här nedan...en vallväxt: (länk)

Utbredning. Blålusern (ssp. sativa) odlas ofta som vallväxt och förekommer ganska ofta förvildad på kulturmark. Den kommer ursprungligen från sydvästra Asien men började odlas i Europa redan runt 2400 f. Kr. Gullusern (ssp. falcata) är vanlig bara på Öland och Gotland, men förekommer också sparsamt eller sällsynt i övriga Syd- och Mellansverige. Den växer på torr gräsmark, till exempel på ängar och i vägkanter. Första fynduppgift publicerades 1658, då gullusern (ssp. falcata) omtalas av Rudbeck i Catalogus plantarum. Blålusern (ssp. sativa) uppges först 1809 från Tågarp, Skåne, men har funnits i odling redan tidigare (Nordstedt 1920).

Användning. Blålusern är kanske mest känd under namnet alfalfa, som man kan köpa som frö eller färdiga groddar i affärernas grönsaksdiskar. Den är dock ursprungligen införd som vallväxt och odlas som foder, blålusern innehåller rikligt med proteiner och K-vitamin.

Lusern är en baljväxt precis som klöver. Det braiga med dom är att dom är kvävefixerande och alltså inte behöver gödslas med kväve till skillnad från t ex gräs. Begreppet vallväxt är lite vidare då det kan vara olika typer av gräs, klöver, lusern, cikoria, käringtand m.m. Helt enkelt växter som man odlar på en vall ;)

Sara

Okej så en häst klarar sig alltid på hö/halm, gräs? Och räknas vitaminer som kraftfoder? typ b-vitamin?

Hehe jaa, ;) Hehe en fråga till: Kan gräs innehålla olika saker? Trodde det bara var gräs. :P

Lusern är en baljväxt precis som klöver. Det braiga med dom är att dom är kvävefixerande och alltså inte behöver gödslas med kväve till skillnad från t ex gräs. Begreppet vallväxt är lite vidare då det kan vara olika typer av gräs, klöver, lusern, cikoria, käringtand m.m. Helt enkelt växter som man odlar på en vall ;)

Sara

Ja, där ser man...jag tänker inte på Klöver som baljväxt heller;)...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka