Vad för bil?

Buck

Trådstartare
Har ett litet dilemma nu, ska köpa bil nu vilket blir min första egna bil. Jag har alltid velat ha en stor dragbil med 4hjulsdrift men då jag nu pendlar en 5-7mil om dagen bara för jobb och stall så känns det som att pengarna kommer springa iväg bara på bensinen :(.

En liten snål småbil vore ju mer ekonomisk även om andra/tredjehands värdet är noll. Men så har jag en hästtransport med totalvikt på 3600kg vilket vore väldigt trevligt att kunna dra ( i alla fall sen jag krockade med pappas bil som annars var tänkt för den uppgiften..)

En mellanstor kombi vore en kompromiss, inte svindyr att dra men får inte heller dra så mycket. Är bara att jag i så fall vill ha 4×4 och att den ska få dra släpet med ca 800kg last. Vilket det inte finns så många innom min budget med..

Hur hade ni resonerat? Är timanställd 26 år och får ut ca 13" i månaden.
En vanlig dag blir det att jag kommer köra 2mil till jobb, 3mil till stallet, 1mil hem,
Sen på en 1mil till stallet igen och 1 mil hem.
Kommer antagligen köra transporten en gång i veckan som mest. Troligen en gång i månaden :/.
 
ingen som har råd eller tips på vad för bil jag ska ha eller hur jag ska tänka kring bilköp?
 
Ledsen att säga det med om du öht ska kunna dra ett släp med totalvikten 3600 kg så spelar det ingen roll vilken bil du köper, du kommer inte få dra det med varesig ett B eller dagens BE.

Om du kör mycket rekommenderar jag att du tittar på diesel istället för bensin, lägre förbrukning och lägre drivmedelspriser + generellt bättre dragbilar.
 
Ledsen att säga det med om du öht ska kunna dra ett släp med totalvikten 3600 kg så spelar det ingen roll vilken bil du köper, du kommer inte få dra det med varesig ett B eller dagens BE.

Om du kör mycket rekommenderar jag att du tittar på diesel istället för bensin, lägre förbrukning och lägre drivmedelspriser + generellt bättre dragbilar.
såg nu att jag skrivit fel! är 2580kg totalvikt på släpet :), en siffra fel blev väldigt mycket fel :angel:
ja ett så tungt släp vore ju lagom extremt.
be ska införskaffas så småningom(varit inskriven i ett år nu så behöver en rejäl spark därbak bara), så en dragbil får ju vara ngt som får dra släpet, dvs skiter i att leta en bil som får dra mycket på b kort då det inte är relevant med det släpet jag har ;). för be kort det SKA jag ha. är dock väldigt väldigt motvillig till självstudier nu efter att jag körde slut på mig på univ..

(men på tal om bil som får dra 3500kg så fick pappas isuzu pickup dra så mycket :p, dvs tills jag råkade kvadda den mot ett stengärde... och behovet av en egen "dra tungt bil" dök upp..)
 
men så kör jag ju sällan med släpet, är som mest en gång i veckan under sen sommaren/hösten när det är hubertus jakter.. är också lite halvt mellan häst nu också, har "bara" en skogsmulle som jag inte får tävla pga försäkringen och en pensionär som är väldigt mycket avställd. men man vill ju kunna köra ändå om man behöver hämta/lämna ngt eller någon :/. bara att jag kör de där 8milen i alla fall 6 dagar i veckan..
 
Vi har en Suzuki Vitara, den är tramsigt hållbar trots att vi misshandlar den på alla möjliga vis (vi sköter inte den, tankar och fyller på olja ibland typ). Relativt snål trots sin storlek dricker lite under litern/milen.

Med utökat B får den dra 1800 kg (vår har maxvikt pga avtagbart drag, annars tror jag det är över 2000).
 
men så kör jag ju sällan med släpet, är som mest en gång i veckan under sen sommaren/hösten när det är hubertus jakter.. är också lite halvt mellan häst nu också, har "bara" en skogsmulle som jag inte får tävla pga försäkringen och en pensionär som är väldigt mycket avställd. men man vill ju kunna köra ändå om man behöver hämta/lämna ngt eller någon :/. bara att jag kör de där 8milen i alla fall 6 dagar i veckan..

Kör du själv med släpet och har bara b-kort? Eller har jag fattat fel?
 
Har du BE beror det ju på hur mkt du lastar i släpet. Hqr du inte BE får du inte dra det oavsett bil.

Min rekommendation är toyota avensis. Får dra hyfsat mycket med BE/utökad B är pålitliga och hållbara och drar inte mycket. Våra dieslar drar strax över 0,5 resp 0,6 daglig landsvägskörning (olika stora motorer) och bensinarna vi haft har legat på 0,7. De jobbar bra som dragbilar med, särskilt vår stora diesel, märks inte att transporten är bakom (1500 kg med en häst i).
 
Kör du själv med släpet och har bara b-kort? Eller har jag fattat fel?
Nu kör jag inte släpet alls/ låter folk med be köra åt mig ;), krävs liksom be för detta släpet oavsett vad för bil och de flesta jag kollat på på blocket får man inte lasta mer än 400kg i släpet även med be..
 
Förtydling;
Idag har jag inte be, och jag kör inte släpet själv öht.

Köpte släpet i hopp om att det skulle sporra mig till be medans jag renoverade det. Sedan blev ridhästen dålig och motivationen gick käpprätt ner.

Är dock inskriven på körskola och har alla be böcker samt tillstånd så när jag väl gör slag i att börja plugga så borde det vara någorlunda snabbt avklarat.

Kunde ju liksom inte släppa drömsläpet för att kortet var för klent ;).
Räknar därför allt efter be behörighet även om jag i nuläget inte har det.
 
Trots att jag tycker väldigt mycket om Toyota Avensis skulle jag inte rekommendera den i ditt fall. Några årsmodeller runt ca 10 år gamla klantade de sig med när de importerade dem och brydde sig inte om dragvikt så max på dem är 1300 kg. (Löjligt lite på en 177 hästars diselmotor i en kombi, jag får dra 100 kg mer med min gamla Avensis-sedan från -99).

Däremot skulle jag rekommendera Subaru outback, fyrhjulsdrift och ganska höga dragvikter beroende på årsmodell. Lånade en släktings outback och drog ett ume A60 typat till 2 ton med en häst på 600 kg i. Tyckte den fungerade bra som dragbil men var även rolig och bra att köra utan släp :)
 
Funderar lite löst över en beg toyota yaris, kör en sån på jobbet och den är ganska rejält misskött så som en tidningsbil lätt blir när man kör upp och ner för trottorarkanter, startar/ stannar stup i kvarten och misshandlar automat lådan med allt backande. Väldigt bekväm att köra och knatar på finfint :). dock är
de är inte några dragbilar.. men snåla att köra.
 
Haha ja yarisen är snål. Min sambo som pendlar totalt 14 mil om dagen köpte vi en Aygo till. Snål som attans men den fick kämpa i 1 dm blötsnö i förrgår :rofl:
 
Nu kör jag inte släpet alls/ låter folk med be köra åt mig ;), krävs liksom be för detta släpet oavsett vad för bil och de flesta jag kollat på på blocket får man inte lasta mer än 400kg i släpet även med be..

Jo jag vet att det krävs BE, därför jag undrade. :) Om du ska ta BE och köpa en bil som får dra ditt släp med 800 kg last, då är ju släpets tjänstevikt väldigt relevant. Hittar inte det i något inlägg. Kombinationen bil med hög dragvikt och väldigt bränslesnål är inte jättelätt att hitta.
 
Jo jag vet att det krävs BE, därför jag undrade. :) Om du ska ta BE och köpa en bil som får dra ditt släp med 800 kg last, då är ju släpets tjänstevikt väldigt relevant. Hittar inte det i något inlägg. Kombinationen bil med hög dragvikt och väldigt bränslesnål är inte jättelätt att hitta.
Tjänstevikt 970kg :).
Maxlast 1610kg vilket inte är helt nödvändigt egentligen men bättre att kunna lasta tokmycket än att räkna på grammet när man ska ha 2 hästar med (dvs om man köper en bil där man kan utnyttja hela släpets last :).)
 
Subaru Legacy eller Outback.
Lätt.
Konstant fyrhjulsdrift, bra dragvikt, har räddat mitt liv.
Ja jag har hört mycket gott om dom, bara att de billigaste häromkring ligger ca 20000 över min nuvarande budget.. Och har en del att fixa dessutom..
 
Tjänstevikt 970kg :).
Maxlast 1610kg vilket inte är helt nödvändigt egentligen men bättre att kunna lasta tokmycket än att räkna på grammet när man ska ha 2 hästar med (dvs om man köper en bil där man kan utnyttja hela släpets last :).)

Både Passat och XC70 får väl dra 1800 kg+. Inte jätteroliga bilar, men hyfsat soppasnåla iaf. Ska du få dra maxlast, så blir det ju värre med den soppasnåla biten. :)
 
Ja jag har hört mycket gott om dom, bara att de billigaste häromkring ligger ca 20000 över min nuvarande budget.. Och har en del att fixa dessutom..

Vad har du för budget? Eftersom du kanske inte kommer dra släp så ofta kanske det är bättre att satsa på en bil som är billig i drift och låna bil de gånger du behöver dra släpet.
 

Liknande trådar

Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 469
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: Tranan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 321
Senast: Magiana
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 284
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp