Vad för bett?

A

ainavi

Hej

Har en ponny som har tendens att gå alldeles för mycket på bogarna.Hon har för låg hållning.Så nu undrar jag,finns det,och vad för bett rekommenderas här för att hon ska komma "upp" mer,arbeta mer med rygg och hållning.

Tacksam för svar
 
Sv: Vad för bett?

Det beror på varför hästen går på bogarna. Ibland kan hästen gå på bogarna och bli tung i handen pga att den inte trivs med bettet. I det läget är det dags att byta. Men om den går på bogarna för att den är otränad eller för att du som ryttare inte klarar att rida den på ett sånt sätt att den inte går på bogarna hjälper det inte att byta bett.

Ta hjälp av en tränare är mitt råd. Det finns inga genvägar när det kommer till ärlig form och bjudning hos hästen, den kommer från träning, inte från bettet du har i munnen.
 
Sv: Vad för bett?

Att hästen går på bogarna och inte arbetar har ingenting med bettet att göra.

För att hon ska arbeta ordentligt krävs det att man som ryttare rider ordentligt ;) För det första måste ryttaren ha en mjuk och följsam sits, med god balans.
Hästen kommer arbeta när den är lösgjord och allt är upp till den som sitter på hästen.

Bästa tipset jag kan ge dig är att ta kontakt med en duktig tränare.
 
Sv: Vad för bett?

Det kan vara bettet som är problemet, men det kan också vara ridningen. Ta hjälp av en tränare som kan se ifall du behöver byta bett eller hjälpa dig med ridövningar för att få hästen mer bärig. Det kan ju vara en kombination!
.
Min häst vräker sig, blir stark och hamnar på bogarna om jag sätter på ett för skarpt bett. Många hästar försvarar sig mot för skarpa bett med att hamna bakom hand, men icke min gubbe! Han visar sitt missnöje med för skarpt bett med att bli tok-framtung!!! Men alla hästar ät olika individer…

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp