vad för att få upp hull?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Izabel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 283
Sv: vad för att få upp hull?

groov 125 min gick upp på det på mindre än en månad

ehh nää? lägger du till 2kg kraftfoder av vilken sort som helst går hästen upp men tar du bort grundfoderstaten och bara ger 2kg skulle tex min häst se ut som ett staket.

MER ENERGI IN ÄN UT!! hur svårt kan det vara??

nu är det så att vi inte har möjligheter att ge dom under lunch därför får hon frukost - middag

hon får 3 kg morgon-lunch 3,5 middag och 4kg, natt.
hon äter inte ens upp hö..

Men första dagarna för en häst brukar de inte äta så mycket men efter ett tag brukar det göra det när de känner sig hemma.

alltså menar ju inte ta bort grovfodret!!!!

nej du menar lägga till 2kg kraftfoder. Vilket innebär ca 20MJ till, självklart blir hästen rundare av det! Oavsett foderslag.

håller med många andra och säger lusern och korn!
mitt sto på 158cm äter detta och hon är jättefin på det.
vårt eget hösilage som är torrare än normalt hösilage.

morgon
5 dl havre
5 dl korn
5 dl lusern
2kg hösilage

lunch
1,5kg hösilage

middag
samma som frukost
+ alger, nyponpulver och vitaminer

kväll
5 dl havre
5 dl korn
5 dl lusern
5 dl betfor
3.5 kg hösilage

Senast ändrad:

Tycker att Krafft Groov eller Hippo Alfa har fungerat allra bäst på min häst som jättelätt tappar både hull och muskler.
Lucern och olja gav ingen större effekt och bara hö går inte att få henne att äta tillräckligt av för att det ska räcka.

Just nu är hästen (litet hbl) i kanonfint hull och går på: 11 kg hö, 2 kg krafft groov 90, och 1,5 kg kornkross, morötter och mineraler /dag.

Enligt mina erfarenheter är havre är ganska värdelöst om man vill få upp hästen i hull. De flesta hästar får bara mer engergi och gör då av med allt utan att gå upp i vikt....

Senast ändrad:

Vad har du för analys på ditt foder då och hur mycket rids hästen? Jag skulle gett fritt med grovfoder eller så mycket som hon nu äter i alla fall, till och börja med.

Lusern (2-3liter/dag ca) och sojaolja fick opp hullet på min häst.plus ca 9kg bra hö /dag. hade gärna gett mer hö men hon vill inte äta mer än så;) Korn lär ju oxå vara bra för att få upp hullet har dock inte testat själv...
lycka till:)

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
635
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
647
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka