Vad för strö på lösdrift

Sv: Vad för strö på lösdrift

Någon som vet ifall man kan ha sand?
Vi har en gammal stall länga som veter ut mot hagen där min tanke är att öppna up gavlen och låta hästarna kunna gå in på dagen.
Tänkte även släppa in och ut hästarna därigenom ( den ligger i vinkel mot häststallet)
Där är gjutet golv, ett stall som är helt utblåst på ca 70 kvm
dock inte så högt i tak utan ca 2.50 kan man fylla med sand och sen mocka väck skitarna typ 1 gång vecka, hoppas de inte kissar inne.... :rofl:
En in/ut gång på 2 m till hagen är det för lite.
Tänkte mig en dubbeldörr in till stallet.
Någon som kan komma med expertråd.
Mvh Rosenlund
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Rosenlund skrev:
Någon som vet ifall man kan ha sand?
Vi har en gammal stall länga som veter ut mot hagen där min tanke är att öppna up gavlen och låta hästarna kunna gå in på dagen.
Tänkte även släppa in och ut hästarna därigenom ( den ligger i vinkel mot häststallet)
Där är gjutet golv, ett stall som är helt utblåst på ca 70 kvm
dock inte så högt i tak utan ca 2.50 kan man fylla med sand och sen mocka väck skitarna typ 1 gång vecka, hoppas de inte kissar inne.... :rofl:
En in/ut gång på 2 m till hagen är det för lite.
Tänkte mig en dubbeldörr in till stallet.
Någon som kan komma med expertråd.
Mvh Rosenlund

Sand är ju jag också lite inne på, efter tips här..

Det jag kommit fram till är:

* Man bör nog ha någotmer sugande i botten (torv eller spån t ex) eftersom sand förvisso suger men ändå har sämre uppsugningsförmåga än trad strö. Och jag tror de kommer föredra att kissa i sanden än ute (stänker inte på benen med sand).

*Sand kan DAMMA väldigt. Dels när det är torrt och de rör sig i den, och dels om det blåser rakt på öppningen. Detta borde dock gå att komma undan genom att vattna/fukta sanden. (jmf med hur man gör i paddockar t ex)

*Sand är tungt, så man får nog lägga in lite i taket så de trampar till den

*Sand fastnar mer än spån/halm/etc, men är ju ändå lätt att borsta bort.

Men om man bara får till ett fungerande system så tror jag def på sand, det är ju ett mjukt med fast underlag.

Men tänk lite på hur det kan damma i paddockar etc, så får man nog fundera lite på det där med att fukta det om/när det behövs. Och hur vinden blåser sett till var öppningen ligger.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Kan och kan, men jag tror inte sand är så lämpligt vid kyla.

Vår lösdrift, där vi nu har 17 fölston gående, strör vi med halm, och mockar inte ut nåt, utan strör bara på en rundbal när det behövs.
Det gör att bädder "brinner" och då hästarna går in dit för att ligga, så blir det ju värme underifrån.
Har man en ligghall man mockar så får man ju aldrig den effekten, vilken är synd.
Jag tycker det ser mysigt ut när stona ligger i halmen när det är 20-25 grader ute. Har svårt att tro att det skulle vara så skönt att ligga på sand vid den temperaturen...
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

CK skrev:
Kan och kan, men jag tror inte sand är så lämpligt vid kyla.

Vår lösdrift, där vi nu har 17 fölston gående, strör vi med halm, och mockar inte ut nåt, utan strör bara på en rundbal när det behövs.
Det gör att bädder "brinner" och då hästarna går in dit för att ligga, så blir det ju värme underifrån.
Har man en ligghall man mockar så får man ju aldrig den effekten, vilken är synd.
Jag tycker det ser mysigt ut när stona ligger i halmen när det är 20-25 grader ute. Har svårt att tro att det skulle vara så skönt att ligga på sand vid den temperaturen...

Det var ju en poäng jag inte tänkt på. Tackar! :bow:

Iofs borde man ju kunna ha sandlager överst då, och något annat under, så det brinner ihop under?

Fast där strök jag sand från förslagsliten, ska jag iaf ha en massa under så faller ju iden och då kan jag ha spån.

Fast, även om du mockar högarna så brinner det ju (bara de kissar därinne med). Jag har spånbädd i boxarna, och just för att det ska finns en 'varm' bädd att ligga på. Men jag mockar ju undan skiten varje dag (och gräver ur kiss om det börjar nå ytan)
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Fast mockar skit gör inte jag på lösdriften, för där kommer vi in med traktorn, så på våren kör vi ut rubbet.
Däremot i det stall där fölen står på natten har jag halmbädd, och där mockar jag ut som du säger, dvs skiten, och visst, det brinner hop fint där med.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Hoppas att jag inte läste fel nu, men skrev du att du hade knappt 2,20 i takhöjd?????

För i så fall kan du glömma lösdrift som jag ser det. :crazy:
1. Du får inte ha hästar större än shettisar där och
2. du måste mocka varje dag så att de inte slår huvet i taket!

Men du kanske bara menade att de skulle kunna gå in där på dagen, och stå på box på natten, eller??

I så fall kan jag tycka att det räcker med et tunnt lager spån på golvet, så att de inte står rakt på betongen, och så kan de lägga sig ner på natten, i boxen.

Takhöjden är dock ändå ett problem, ett stort sådant, om du inte har shettisar då! ;)

Häls. Embla
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Eftersom mina bara ska gå där på dagen kanske det blir bäst med spån som jag håller efter en gång i veckan.
Ja ja det tar ett tag till innan det blir färdigt...
Tack iallafall
Mvh Rosenlund
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

EmblaAsk skrev:
Hoppas att jag inte läste fel nu, men skrev du att du hade knappt 2,20 i takhöjd?????

För i så fall kan du glömma lösdrift som jag ser det. :crazy:
1. Du får inte ha hästar större än shettisar där och
2. du måste mocka varje dag så att de inte slår huvet i taket!

Men du kanske bara menade att de skulle kunna gå in där på dagen, och stå på box på natten, eller??

I så fall kan jag tycka att det räcker med et tunnt lager spån på golvet, så att de inte står rakt på betongen, och så kan de lägga sig ner på natten, i boxen.

Takhöjden är dock ändå ett problem, ett stort sådant, om du inte har shettisar då! ;)

Häls. Embla

EmblaAsk skrev:
Hoppas att jag inte läste fel nu, men skrev du att du hade knappt 2,20 i takhöjd?????

För i så fall kan du glömma lösdrift som jag ser det. :crazy:
1. Du får inte ha hästar större än shettisar där och
2. du måste mocka varje dag så att de inte slår huvet i taket!

Men du kanske bara menade att de skulle kunna gå in där på dagen, och stå på box på natten, eller??

I så fall kan jag tycka att det räcker med et tunnt lager spån på golvet, så att de inte står rakt på betongen, och så kan de lägga sig ner på natten, i boxen.

Takhöjden är dock ändå ett problem, ett stort sådant, om du inte har shettisar då! ;)

Häls. Embla

Nej du läste rätt. Jag har inte mätt med tumstock (eftersom det är fullt med 1 meter fårgödsel där) men uppskattat sådär är det ca 2.20 till bjälkarna. Sen mellan bjälkarna är det ju högre såklart.

Ren teoretiskt om jag lägger i bädd får jag inte ha mina där nej, det fattas lite centimetrar (utan bädd får jag ha dem där, lagligt) med bädd.

Men huvudet i taket kommer de inte att slå, ens med bädd ilagd, däremot kan man ju inte låta bädden växa speciellt. Jag har dock tänkt sköta bädden där exakt som jag sköter bädden i boxarna. Dvs mocka ut skiten varje dag, och skala ner kisset när/om/där det når ytan.

Så så är det inga problem (och som sagt, jag har uppskattat takhöjden till BJÄLKARNA, mellan bjälkarna är det ju betydligt högre). Ska mäta ordentligt när den är urmockad sen.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Vi har ett otroligt tjock lager sand som grund i vår lösdrift, sen har vi halm

Dock går det mycket halm just nu, för det vi fick tag i är havrehalm, så det äts upp på en ggr, även om dom får rikligt med hösilage.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

EmblaAsk skrev:
Okej, jag var bara rädd att du inte alls hade tänkt tanken....;)

Ah, jodå det har jag. Och tom med en 'back-up plan' för om jag skulle träffa på en nitisk djurskyddsinspektör t ex. :devil:
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Har följt tråden och kan inte låta bli att fråga om du verkligen vill ha lösdrift? ;)

Det verkar som om det ställer till problem för dig och som du säger att stallets miljö är perfekt, förstår då inte vitsen... :confused:
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Lambi skrev:
Har följt tråden och kan inte låta bli att fråga om du verkligen vill ha lösdrift? ;)

Det verkar som om det ställer till problem för dig och som du säger att stallets miljö är perfekt, förstår då inte vitsen... :confused:

För att HÄSTARNA skulle ha det trevligare om det fungerar med lösdrift. Då kan de gå ut och in som de vill och slipper stå 8-12 h på box varje dag.

JAG vill eg inte ha någon lösdrift för MIN skull nej, jag tycker det är mysigt när de är installade. Men jag är rätt säkra på att om de kunde välja skulle välja lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 013
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 067
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 931
Hästvård Min häst har fått en astmadiagnos och ska behandlas med equipulmin och kortison. Veterinären har också skrivit att jag helst ska "ta...
2
Svar
30
· Visningar
3 046
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp