Vad för strö på lösdrift

Sv: Vad för strö på lösdrift

Ja du, då förstår jag ditt dilemma. Med den informationen skulle jag nog vara bra mycket försiktigare med halmen. Är de överkänsliga mot all typ av halm? Tål lillan att äta gräsfröhö? Tänkte att hon kanske var pollen allergisk.
De alternativ som finns är ju rätt så dyra tyvärr, det enda jag kan komma på är typ hampa, men jag är inte ens säker på att det går att använda.

Du kan inte försöka få hem ett storlass med spån och få mängdrabbat?

Tyvärr kan jag inte komma på någon riktigt bra lösning till dig, men kommer jag på något :idea: så hör jag av mig
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Nu har jag inte lösdrift men väl 4 hästar i boxar som mäter 14 kvadratmeter, så
hur stor är din lösdrift?

Inte mätt eftersom det är en satans massa fårskit där just nu *morr* Men sådär mellan tummen och pekfringret så den del jag isf först skulle prova släppa dem på är väl i runda slängar 8*5 meter. Sedan om det fungerar kommer de få hela ladugården, och då blir det ju mycket större.

Jag har en GAMMAL pappersrivare och river själv tidningar som mina vänner kommer hit med.
Jag har inga vänner att snatta tidningar från vad jag kan komma på. Nog svårt att få tag på tidningar att tända i pannan med. Men det skulle säkert gå att ordna om det bara var så (och man fick tag på en pappersrivare)

Jag köper inte halm i storbal, för dem brukar va sämre , utan fin, gul och torr halm ska det va, ( men det vet väl du :angel: )

Jag ströar inte med halm av sämre kvalitet än att jag skulle använda den som foderhalm. Kiiiiinkig matte jag vet du ;)

Kom nu inte med att du ALDRIG skulle släppa dina hästar i närheten av trycksvarta :)

Jag skulle aaaldrig.. *skratt* Nejdå. Jag är ingen vän av pappersströ sådär. Det blir äckligt, det flyger över halva byn och jag tycker det är bökigt att ha att göra med. Men om man mixar det med något kanske det fungerar, har bara erfarenhet av det använt ensam. Det jag är skeptisk till är väl hur det fungerar som BÄDD..dvs där kisset tas ut en gång/år?
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Är de överkänsliga mot all typ av halm?

Valacken har inga problem med någon halm.
Lillan VET jag inte, jag slutade med halm INNAN hon blev dammallergisk.

Tål lillan att äta gräsfröhö? Tänkte att hon kanske var pollen allergisk.

Fixar inte hö alls mer än några dagar,s en börjar hon hosta. Inte hysteriskt, men det räcker för mig att hon hostar 2-3 ggr när hon äter mot 0 ggr.
Några dagar fixar hon både hö och halm dock, hon stod 2 dagar på det på klinik utan problem t ex.

Pollenallergi är det tyvärr inte. Hon hade lunginflammation och sen lite för tätt efter det en ORDENTLIG luftvägsinfektion som liten (1 mån resp 4 månader) och just att det kom så tätt på gjorde att lungorna inte fick en chans att helt läka ut emellan. Vet varnade mig för att hon kunde utveckla allt från dammkänslighet till bronkit just pga det =/
hon hade en ENVIS hosta andra svängen, och den blev mycket bättre när vi blev av med infektionen, men den ville inte riiiiktigt ge sig förrän jag bytte höet mot hösilage.


Du kan inte försöka få hem ett storlass med spån och få mängdrabbat?

Inte vad jag vet, jag köper ju balat kutterspån, pallvis (12 bal på en pall) och visst får jag säkert ner priset lite om jag köper många pallar. Men det blir ändå dyrt iom att det kommer behövas MASSOR med balar. Jag har boxar om 16 kvm, och jag vet ju hur mkt det går åt för att fylla upp dem från noll.

Men jag har ju ett tag till på mig att klura iom att jag måste mocka ur den 'kvarglömda' fårskiten som ligger där sen grannen hade sina får där :mad:

Men jag kanske kan prova typ köpa bara lite halm, halma upp den tredje boxen jag har, och låta henne bo där ett tag, då ser jag ju om hon reagerar på det? :idea:
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

smart!

Och om du är och handlar, tycker jag en tialott inte skulle sitta helt fel....
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Ja du, det var inte lätt det här :devil:

Som jag ser det har du 3 alternativ.

1. Ge dig ang halm och nosa upp en bonde med halm som DU
godkänner.

2. Skaffar en snordyr gummimatta, men ärligt, hur kul är det :confused:

3. Ingen lösdrift.


Nyfiken på hur du bestämmer dig.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Jag hade spån i en lösdrift för 2 hästar, yta ca 25 kvm. Fick också skyffla fårskit först :p ..., under fårskiten fanns stampat jordgolv.
Vi hämtade kutterspån på ett lokalt sågverk, dammavskiljt men inte i balar, det blev i alla fall billigare än att köpa på bal.
Det gick åt massor till att strö upp bädden, men till underhåll gick det mindre än jag trott, då jag bara behövde mocka ut enstaka högar varje dag, och de trampade till bädden snabbt. Det blev inte högre spånförbrukning än på box om jag slår ut det på alla månader de gick där.

Men du verkar ju ha stor yta att strö upp, så det blir ju dyrare. Sen finns det kanske bara möjligheten att köpa spån på bal där du bor?

Prova du med halmen som du tänkt, hoppas det går bra!
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

mimus skrev:
Ja du, det var inte lätt det här :devil:

Som jag ser det har du 3 alternativ.

1. Ge dig ang halm och nosa upp en bonde med halm som DU
godkänner.

2. Skaffar en snordyr gummimatta, men ärligt, hur kul är det :confused:

3. Ingen lösdrift.


Nyfiken på hur du bestämmer dig.

Halm som jag godkänner är inte svårt att hitta, jag har ypperliga leverantörer. Det är mer det här om jag törs chansa. Men jag kan ju halma en box och se vad som händer liksom. Dvs hur hon reagerar. Då kan jag ju avbryta fort som örat om det inte går bra.

Gummimatta vill jag inte ha, jag tycker det är för 'hårt' för dem att ligga på så. Sen som du säger, det blir snordyrt. Nog dyrare än att spåna upp det med balat spån.

Just nu har jag inte bestämt alls, jag måste mocka ur metern med fårskit först och det lär ta iaf till nästa år. Sen fick jag ju nu annat att bry min lilla hjärna med, så just nu ligger hela lösdriftprojektet på is.

Men jag tror att när det väl är dags kommer jag provhalma upp extraboxen och låta henne sova där ett tag och se hur det blir och om det fungerar halma lösdriften. Ev med spån/torv i BOTTEN.

Svarar en till i samma...

Zesel - jo underhållet beräknar jag till ungefär detsamma som för boxarna, de står ju på bädd redan nu men står ju inne mer än de antagligen skulle göra på lösdriften. Så det är själv 'startkkostnaden' som blir otrevlig.

Sågen här i närheten har bara sågspån/råspån. Jag vet dock att vi förr köpte kutterspån på lastbil och blåste upp på ett rum i skullen. Blev inte alls speciellt dyrt. Men jag vet inte var man får tag i det längre, vad det kostar etc (det är 10 år sen vi slutade med det ;)). Men det är ju något som går att kolla när det är dags sas.

Spån börjar dock bli en bristvara här och har dragit iväg i pris, träindustrin har börjat intressera sig för det för att ha i briketter och pellets, och de betalar bättre än hästägarna..
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Såg ngn som hade sand?
Torv?
Svårt det där med hästar å känsliga luftvägar, mitt sto är dammkänslig så jag köper dammsuget kutter spån.25 kg balar har jag för mej å 9 st såna kostar 1000spänn :eek:
Inte bra för ekonomin om man inte är miljonär ;)
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

chrysler skrev:
Såg ngn som hade sand?
Torv?
Svårt det där med hästar å känsliga luftvägar, mitt sto är dammkänslig så jag köper dammsuget kutter spån.25 kg balar har jag för mej å 9 st såna kostar 1000spänn :eek:
Inte bra för ekonomin om man inte är miljonär ;)

SAND var ju faktiskt en bra ide. Fast med något sugande i botten då, sand suger ju inget vidare.

Jag betalar 750 kr för en pall med dammavskiljt/dammsuget kutterspån. Samma bakstorlek som dig, 25 kg/400 l. :angel:

Fast det blir rätt dyrt ändå att ströa upp lösdriften, kommer gå iaf tre pallar (minst) som start.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Hej,
jag tror inte att du behöver vara så orilgt när det gäller halmen. Våra hästar bor i lösdrift och vi har halm i ligghallen. Vår erfarenhet är att de är inne väldigt lite. De fodras med fritillgång på hö, vilket jag förövrigt anser vara nödvändigt eftersom de framförallt under vinterns kalla dagar behöver det för att hälla värmen. Våra hästars höintag varierar väldigt efter väder och vind. När det är kallt äter de betydligt mer och när det blåser och regnar äter de tex betydligt mindre.

Åter till halmen i ligghalllen. Våra hästar änvänder ligghallen mest som toalett och för att dricka vatten. Jag har hört att andra lösdriftstall har samma erfarenheter. Våra hästar går inte in om det regnar eller blåser. Då vill de helst vara ute och ha koll på sin omgivning vilket är naturligt eftersom de är flyktdjur. Jag tror inte att dina/din häst kommer att få problem med dammet eftersom ligghallen är öppen, de kommer inte att vistas där så mycket plus att de kommer att få så mycket mer frisk luft på lösdriften än vad de får i ett stall oavsett vad hästarna står på eller hur högt det är i tak. Jag skulle ge lösdriften en chans med halm och om det inte fungar fundera vidare på vad nästa lösning skule kunna vara.

Lycka till
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Luften blir de facto 'sämre' i lösdriften än i stallet, det går inte att komma ifrån.

Sen, jag har ju unghäst, som vilar (ligger) en hel del, och gör hon INTE det i lösdriften kommer jag avbryta försöket i alla fall.

Så det ska tillbringa X tid där varje dag iaf, även om det såklart blir (och ska bli) mindre än totala tiden på box/natt.

Men hur man än vänder på det så har jag sämre luft i lösdriften än i stallet. Sen innebär det ju inte att lösdriftsluften är dålig (snarare så att den är att jmf med BRA stalluft och stalluften jag har är exakt densamma som uteluften).

Men ligger inte unghästen där när hon behöver faller hela försöket ändå.

Vattnet kommer fö inte serveras där utan fortsätta serveras ute. Så de komme rinte ha annan anledning att gå in där än att vila/sova och äta sitt kraftfoder.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Ej dammavskiljt kan jag gå med på men jag tycker inte det dammar mycket mer än balat spån fast jag har inte känsliga hästar heller. Fuktigt tycker jag inte alls att det är, det måste väl bero på hur det förvaras.

Sen undrar jag om det där med terpentin - hur vet man att det inte är det i balat spån? Är inte balat spån en restprodukt? Vad kan det göra för skada?
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Elektron skrev:
Ej dammavskiljt kan jag gå med på men jag tycker inte det dammar mycket mer än balat spån fast jag har inte känsliga hästar heller. Fuktigt tycker jag inte alls att det är, det måste väl bero på hur det förvaras.

Sen undrar jag om det där med terpentin - hur vet man att det inte är det i balat spån? Är inte balat spån en restprodukt? Vad kan det göra för skada?

TERPENER, inte terpentin.

Terpenerna är luftvägsretande och uttorkande (för hovarna).

Terpenerna minskar/försvinner under torkning (beroende på hur torrt man torkar), därför har du inte samma problem med balat spån som är torrt, jmf med råspån som är blött/otorkat.

Det är förresten terpenerna som ger dne här barrskogslukten, och där märker man tydlig skillnad på råspån och torkat spån. Råspånet luktar mycket mer 'skog'. (vilket iofs luktar gott, precis som julgranen gör inne etc).

De flesta hästar klarar dock som bekant terpenerna bra, och råspån har pga att det är billigt och ligger mer still än nytt kutterspån använd länge som strö. Men man ska vara medveten om att det finns nackdelar. (liksom man ska vara medveten om nackdelarna med halm, och torv och.. ja ni fattar =))

Sen råspån SKA vara fuktigt, annars är det inte råspån ;) Benämningen 'rå' i sammanhanget står för att det är obehandlat och otorkat spån. Folk med råspån är också väl medvetna om fenomenet med att spånet fryser i klumpar på vintern om de förvaras ute. Balat spån fryser inte för det har inte samma fukthalt.

Sen kan man förvara råspån torrt och varmt så det torkar, men då har man inte råspån längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för strö på lösdrift

Ja jag såg att du skrev terpener men jag trodde, tydligen helt felaktigt, att terpentin var en terpen. Finns terpener naturligt i trä? Isf borde det finnas i balat spån också? Om det inte finns naturligt i trä borde det väl rimligen finnas det du kallar råspån utan terpener beroende på vilket trä det handlar om?

Och en ny fråga - hur torkar man balat spån?

Mitt spån är helt torrt när jag hämtar det.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Men jag vet massor av människor som hämtar spån direkt från sågverk och det är helt torrt. Alltså kan man inte ta för givet att spån från såg är dåligt.

Sweet sa i sitt inlägg: "Köp spån från en såg istället, det blir mycket billigare! Jag har spån i min ligghall och köper från sågverket och det fungerar utmärkt. Ljust, rent och lättmockat."

Det behöver alltså inte alls betyda att det är råspån hon hämtar om det nu definieras av hur torrt det är.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för strö på lösdrift

Elektron skrev:
Ja jag såg att du skrev terpener men jag trodde, tydligen helt felaktigt, att terpentin var en terpen. Finns terpener naturligt i trä? Isf borde det finnas i balat spån också? Om det inte finns naturligt i trä borde det väl rimligen finnas det du kallar råspån utan terpener beroende på vilket trä det handlar om?

Och en ny fråga - hur torkar man balat spån?

Mitt spån är helt torrt när jag hämtar det.

Terpener finns naturligt i trä ja, det är terpener som ger den här 'barrskogslukten'. Och terpenerna försvinner/minskar när man torkar det, och det är därför det är ett problem i råspån (obehandlat spån) jmf med balat spån (som är torkat och ev dammavskiljt). Spån kan man torka på olika sätt, men det vanligaste är att det torkas i stora hetluftstorkar (där det fö finns forskning på hur mans ka torka för att få så lite terpenutsläpp som möjligt). Men rent teoretiskt kan man torka det genom att lufta, vända, lufta, vända med. Men det blir inte så görligt med stora volymer.

RÅSPÅN är spån som är 'rått', dvs otorkat och obehandlat. Det är fuktigt, tyngre än torkat spån (tack vare fukten) samt har högre halt av terpener.

Sen kan du köpa spån direkt av sågen utan att köpa råspån med. Vi har köpt lastbilslass med dammavskiljt kutterspån direkt från sågen. Så det behöver inte vara råspån bara för du köper det från sågen nej.

Men det som här går att köpa från sågarna är råspån, och det vill jag inte ha. (Sen, om man köper kutterspån på lastbil så blir det inte så himla mycket billigare för mig än balat, eftersom jag får en högre frakt osv eftersom jag bor offside)
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Glömde. Terpentin är en blandning av olika terpener. Det finns alltså en radda olika terpener (och de skiljer sig end el från gran och fur t ex).
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Ok, då är jag med på vad råspån är men Sweet sa aldrig att det var det hon använde, det var du som sa.

Där jag hämtar går spånet via rör med fläktar in till en annan byggnad och är torrt redan när det "landar". Jag packar själv och kan undvika sågspånet som hamnar nederst i högen pga tyngden. Nu använder jag bara lite spån under halmen men det blir ändå billigare än bal - fast det är ett slitgöra att hämta skräpet.

Har köpt spån på ett annat sågverk där dom packade egna balar, nu blir jag nyfiken på hur dom löste frågan med att torka spånet.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Visst var det jag som sa det. Men jag svarade också:

"Eftersom det innehåller/kan innehålla terpener, eftersom det inte är dammavskiljt och för att det är FUKTIGT och du lättare får t ex svamp- och sportillväxt. Och för det oftast är mer sågspån än hyvelspån.

Jag släpper inte råspån nära mina hästar om jag så får det gratis."

Jag sa aldrig att det Sweet hämtade var råspån, jag förklarade varför jag inte hämtar spån på sågen. Sen kanske jag skulle förtydligat att här finns bara råspån att tillgå från sågen.

Men jag köper inte torrt spån från sågen heller om det inte är dammavskiljt, just för lilldamens skull.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Mmm, som du svarade nu lät det som allt spån från såg var råspån och skräp.

Trots att jag hämtat spån från såg i många år visste jag inte vad råspån var eller hur det definierades så nu har jag lärt mig nåt idag och det är ju bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 013
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 067
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 931
Hästvård Min häst har fått en astmadiagnos och ska behandlas med equipulmin och kortison. Veterinären har också skrivit att jag helst ska "ta...
2
Svar
30
· Visningar
3 046
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp