Vad för strö på lösdrift

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har tagit nytt tag i det här med att ordna lösdrift åt hästarna. Först och främst för de ska kunna komma undan dagtid om de vill, men om det fungerar så är jag inte helt främmande för att fota ut dem helt på lösdrift iaf delar av vintern. Det beror på om det fungerar.

I alla fall så har jag fått bryderier ang det här med ströet. Det naturliga förstahandsvalet vore ju halm. Men jag är tveksam. Unghästen (1½) är dammkänslig/dammallergiker efter att som föl haft lunginflammation följt av övre- och nedre luftvägsinfektion komb med begynnande bihåleinflammation. Samtligt bakterieorsakat. Men hon står sedan dess på spån och hösilage. (Tidigare halm och hö) och är helt symptomfri. Jag har gjort ett par försök för typ ett halvår sedan att ge hö igen men hon hostade då (hörde henne bara hosta två ggr så det kan varit för ngt annat men jag vill helst inte chansa). Dock har hon t ex stått två dygn på klinik på halm och ätit hö, och jag vet ju inte om hon hostade där och då (de sa iaf inget om det) men hon hostade inte under de timmar jag var där och inte när hon kom hem.

Hon har heller aldrig haft problem av att boxgrannen haft halm/hö (fast jag bytte rakt av på hela stallet).

Så ur ren 'för säkerhets skull' synpunkt skulle jag vilja ha spån på lösdriften med. MEN.. det kommer ju gå åt X pallar spån och bli rent ut sagt SVINDYRT att spåna upp den. Så då går ju tankarna än mer åt halm. Men frågan är om det är att låta snålheten bedra visheten.

Damen har aldrig hostat av halm, däremot så var hennes mamma en GRIS och det blev lätt en äcklig sörja, och det var därför jag bytte till spån. Och sen när hon då fick infektionerna och hostan inte gav sig förrän jag bytte till hösilage så vågade/ville jag inte byta tillbaka till halm.

Det är ingen skillnad i klimat (luft, temperatur etc) mellan lösdriften och stallet eftersom de har kallstall (med 10+ meter i takhöjd). Lösdriften har lägre takhöjd (2.40) men är också 'kall'. Utan skillnaden är ju att hon kan gå ut ur lösdriften som hon vill.

Maten kommer med största sannolikhet inte serveras huvudsakligen i lösdriften utan utomhus. De kommer få hösilage i lösdriften med, men inte fri tillgång (helt enkelt för jag vill inte de ska stå där bara för att äta, jag vill ha dem där när de vill undan väder och vind och vill ligga och sova)
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Lungtrasselföl har i alla fall inte haft problem hos oss.
Vi har rejält med halm på lösdriften..

MEN:
Tänk dig för innan du fodrar grovfoder inne.
Två orsaker.
Den ena är att dom skitar ner mer inne på lösdriften..
Den andra är att hästarna då utsätts för mer damm.

Våra t.ex. har sitt grovfoder ute.
Och står där och äter som det passar.

Dom går bara in och lägger sig eller för kraftfodergivan.

Förr hade vi grovfodret inne av samma orsak som du nu tänker.
Men ungarna stod alltid ute när det var som värst med vädret..
Nu har dom klart renare på lösdriften och utsätts för minimalt med damm.
AM
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Nafayette skrev:
Lungtrasselföl har i alla fall inte haft problem hos oss.
Vi har rejält med halm på lösdriften..

MEN:
Tänk dig för innan du fodrar grovfoder inne.
Två orsaker.
Den ena är att dom skitar ner mer inne på lösdriften..
Den andra är att hästarna då utsätts för mer damm.

Våra t.ex. har sitt grovfoder ute.
Och står där och äter som det passar.

Dom går bara in och lägger sig eller för kraftfodergivan.

Förr hade vi grovfodret inne av samma orsak som du nu tänker.
Men ungarna stod alltid ute när det var som värst med vädret..
Nu har dom klart renare på lösdriften och utsätts för minimalt med damm.
AM

Fast jag har ju inte tänkt servera mat huvudsakligen i lösdriften? Jag skrev:
Maten kommer med största sannolikhet inte serveras huvudsakligen i lösdriften utan utomhus. De kommer få hösilage i lösdriften med, men inte fri tillgång (helt enkelt för jag vill inte de ska stå där bara för att äta, jag vill ha dem där när de vill undan väder och vind och vill ligga och sova)

Jag vill ju INTE att de ska stå därinne halva dygnet för att äta. Utan jag vill de ska äta utomhus så mycket det går. Men kommer att (iaf i början) ge dem lite hösilage på kvällen i lösdriften, mest för att få in dem där så de fattar principen (valacken är lite pucko i dn här frågan, trots att han är uppfödd på lösdrift. Stallboende åringen skulle komma in i vardagsrummet i pur nyfikenhet om hon fick).

Men jag vill alltså INTE ha maten inne eg, jag vill de ska äta ute. Hösilaget dammar ju inte, men jag tycker dagsljus och frisk luft är bättre. Dessutom så kan valacken ha sina griniga ideer ibland och tycka att 'det här är MIN mat, och bara MIN' och det situationen vill jag inte ha när de är inne, risken finns ju han skulle kunna tränga in unghästen i ett hörn t ex.

Utan mat ute, och lösdriften ska de ha att gå in i när vädret är piss och/eller de vill ligga och sova. Men jag vill inte ha dem stående där för att äta (jag ser ju hur stor del av dygnet de äter nu, och skulle de stå hela den tiden inne skulle de tillbringa mer tid inne per dygn än de nu gör uppstallade..)
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Du kommer att bli förvånad i så fall.. ;)
För ju mer storm /åska/spöregn destå mer kommer dom att vara ute.. :rofl:

Fast nån här kanske kan berätta varför??? :o

AM
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Jag skulle tro att det är för att de är flyktdjur, de vill inte bli instängda i fall det skulle hända något. De tar de hellre skydd i skogen och när ovädret är över går de in och vilar.

//Olivia
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Våra står ibland inne när det är kasst väder, ibland när det är mulet, men när det är sol är de i princip alltid ute (om de inte ligger ner och sover). De brukar ligghallen mycket, både för att sova i (stående och liggande) och att bara gå in i och busa ibland (förstår inte riktigt vitsen med det dock?).

De har en 100 kvm stor ligghallen med en öppning på 2 meter eller något. Ibland kan någon häst stå och vakta, men oftast är det inget problem. Om man vill vara säker ska man ha två öppningar. När stallägarna har haft tre-väggsligghall till korna använde de den inte särksilt mycket. Nu när de har en stor hall och en öppning på ena långsidan så används den hela tiden. Vet inte om hästarna funkar likadant?

De står på halm och jag tycker inte det dammar mer än kanske lite när man har in det. Det fylls på (inget tas ut) halm när det behövs (kanske var 3-5 dag?), går åt en storbal vid varje tillfälle ungefär. Ensilaget får de i en höhäck (rymmer en storbal) i rasthagen utanför ligghallen och sen har de 10 ha gärden att gå ut på (alltid öppet ut dit).

Om du bara har dina två tycker jag du ska ordna någon portabel höhäck så du slipper klafset. Hästarna skiter där de står och det blir inte så väldans fräscht om man inte mockar ofta.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Nafayette skrev:
Du kommer att bli förvånad i så fall.. ;)
För ju mer storm /åska/spöregn destå mer kommer dom att vara ute.. :rofl:

Fast nån här kanske kan berätta varför??? :o

AM

Haha, jag vet. Har haft hästar på lösdrift hela uppväxten.

Men jag är lugn bara jag VET att de KAN gå in om de vill. Vill de sen inte gör mig ingenting, jag sover gott bara jag vet att det kan. Och att lilldamen kan ligga och vila det hon behöver på bra underlag.

Sen, jag kommer antagligen ta in vissa nätter i alla fall. Dels gillar jag att ha koll på dem lite mer i detalj, och så är valacken som sagt en aning korkad inför hela lösdriftskonceptet.

Men, under alla år när jag växte upp vi hade lösdrift så var den mest använd varma sommardagar och minst använd när det var full snöstorm ;)
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

**RADERAT**
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad för strö på lösdrift

Köp spån från en såg istället, det blir mycket billigare! Jag har spån i min ligghall och köper från sågverket och det fungerar utmärkt. Ljust, rent och lättmockat.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Nafayette skrev:
Du kommer att bli förvånad i så fall.. ;)
För ju mer storm /åska/spöregn destå mer kommer dom att vara ute.. :rofl:

Fast nån här kanske kan berätta varför??? :o

AM

Var inte så säker på det... Min kompis unghästar (1 & 2 år, båda uppfödda på bete på sommaren/lösdrift på vintern) springer in på lösdriften så fort det börja dugga! :D
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Sweet skrev:
Köp spån från en såg istället, det blir mycket billigare! Jag har spån i min ligghall och köper från sågverket och det fungerar utmärkt. Ljust, rent och lättmockat.

Jag anv'änder inte råspån, jag anser att det har inte kring hästar att göra övht. Så det är inte ett alternativ för mig (trots att sågen ligger 5 km härifrån)
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Har du funderat på torv? Jag har en blandning av halm och torv i min lösdrift där jag har hästar dygnet runt. Jag upplever i och för sig inte att halmen dammar, men i kombination med torv så blir det ännu mindre damm.

Piggy
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Alexandra_W skrev:
Jag anv'änder inte råspån, jag anser att det har inte kring hästar att göra övht. Så det är inte ett alternativ för mig (trots att sågen ligger 5 km härifrån)

Varför gillar du inte spån direkt från sågen? :confused:
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Sweet skrev:
Varför gillar du inte spån direkt från sågen? :confused:

Eftersom det innehåller/kan innehålla terpener, eftersom det inte är dammavskiljt och för att det är FUKTIGT och du lättare får t ex svamp- och sportillväxt. Och för det oftast är mer sågspån än hyvelspån.

Jag släpper inte råspån nära mina hästar om jag så får det gratis.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Mina hästar har då inte tagit någon skada av det så jag fortsätter med det.
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Jag skulle faktiskt rekommendera dig att lägga en halmbädd. Du skriver att dina hästar haft luftvägsproblem, men min erfarenhet är att det ändå vädrar bättre i en lösdrift (och dessutom, hur mycket är de inne i lösdriften??), så de får mindre hostproblem av den anledningen. Fast så vet jag ju inte riktigt hur din lösdrift ser ut. Vi hade tre väggar och tak, stor lösdrift.

Annars skulle du inte kunna göra så att du i alla fall provar med halm och byter först om du märker att det blir problem? Såvida inte hästen är super-duper-känslig?

Vad tänkte du annars på för olika alternativ till halm? *nyfiken*
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Sweet skrev:
Mina hästar har då inte tagit någon skada av det så jag fortsätter med det.

De flesta hästar tar inte skada, men jag tar helt enkelt inte risken. Jag vill inte ha det till mina hästar, men jag hoppar inte på andra för de har det. =)
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Zenith skrev:
Jag skulle faktiskt rekommendera dig att lägga en halmbädd. Du skriver att dina hästar haft luftvägsproblem, men min erfarenhet är att det ändå vädrar bättre i en lösdrift (och dessutom, hur mycket är de inne i lösdriften??), så de får mindre hostproblem av den anledningen. Fast så vet jag ju inte riktigt hur din lösdrift ser ut. Vi hade tre väggar och tak, stor lösdrift.

Annars skulle du inte kunna göra så att du i alla fall provar med halm och byter först om du märker att det blir problem? Såvida inte hästen är super-duper-känslig?

Vad tänkte du annars på för olika alternativ till halm? *nyfiken*

LÖsdriften är i så fall i ladugårdsbyggnad. Dvs 'vanlig' dörr in och sen del av ladugård (inga kossor eller något i den dock, den är tom). Takhöjden är någonstans kring 2.20, lägre vid balkarna. Fyra väggar etc.

De får 'sämre' luft därinne om man jmf med stallet (som har exakt samma luft som ute, alltid), men det är ju fortfarande BRA luft där.

Prova med halm och byta går ju, men det blir ett helsike var jag ska göra av all den torra halmen sen. Jag vet inte om lilldamen skulle reagera eller ej, det är det jag försöker klura på. Inte provat halm sen hon var föl (jag föredrar spån så inte känts som någon större lust att prova) däremot fixar hon INTE hö mer än ett par dagar, ens om det serveras utomhus. Hon blir dock inte superdålig, men börjar hosta ett par ggr i samband med att hon äter (mot att aldrig hosta alls) och där har jag avbrutit varje gång.

Jag har inga riktigt bra alternativ till halm sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Det är ju kutterspån i så fall, och det kommer bli SVINDYRT att spåna upp lösdriften (sen är det väl överkomligt, men just startkostnaden för att spåna upp den blir obehagligt hög). Så just det att jag inte har några direkta alternativ på lager sådär. Kan ju lägga in torv, men det blir samma pris och jag gillar inte att använda torv (dels för miljöhänsynen, men ffa för jag tycker det är mörkt, trist och otroligt svårmockat)
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Nu har jag inte lösdrift men väl 4 hästar i boxar som mäter 14 kvadratmeter, så
hur stor är din lösdrift?

Jag har en GAMMAL pappersrivare och river själv tidningar som mina vänner kommer hit med.

Det är rätt jobbigt och ganska tidskrävande men, oh, vad ekonomiskt.

Jag blandar tidningsriv, spån och ibland torv till en tjock, tjock bedd med halm över.

Till och med min valack med känsliga luftrör står på halmen och det går bra. Gammlan får vara utan halm.

Jag köper inte halm i storbal, för dem brukar va sämre , utan fin, gul och torr halm ska det va, ( men det vet väl du :angel: )

Kom nu inte med att du ALDRIG skulle släppa dina hästar i närheten av trycksvarta :)
 
Sv: Vad för strö på lösdrift

Vad ska man köpa för spån då och var får man tag på detta...? Har halm i vår lösdrift just nu, men funderar på att lägga spån i botten med halm ovanpå för att fånga upp och få bort kisset bättre än då det bara är halm...! Vad tror ni om det?!

//Helena
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 013
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 067
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 931
Hästvård Min häst har fått en astmadiagnos och ska behandlas med equipulmin och kortison. Veterinären har också skrivit att jag helst ska "ta...
2
Svar
30
· Visningar
3 046
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp