Vad fodrar ni med

amkm

Trådstartare
för att få mera "fart" i hästen?

Jag har en I.C dam som är i bra hull,liiite över kanske,men nu kommer våren så då brukar det räta ut sig i allafall.
Hon rids 6-7 dgr i veckan och är pigg och framåt.
Men,jag saknar det där lilla extra av framåtandan..Skulle vilja ha lite mera go i henne.

Så ett tips på nått foder tas tacksamt emot.

(Hon får nu 7 kg hösilage + 1 kg hö,1 kg havre 0,3 kg fibergi,5 dl betfor,torkade morötter,öljäst,vitlök,linfrön)
 
Om man har en normalstor häst som rids "medelmåttigt" (inga svårklass tävlingar eller extrema konditionsträningar så ska den äta minst 2 kg kraftfoder för att få lagom framåtanda (under förutsättning att den inte har sånt "huvud" att den har framåtandan ändå) så öka havre och/eller fibergi så borde det "ta fyr"

Blir hon för tjock får du väl byta ut endel hö/hösilage mot halm eller hitta ett riktigt "dåligt" hö att späda ut med...
 
:confused: Varför just 2kg kraftfoder och vilket kraftfoder och skulle det vara allmängiltigt? För något sådant existerar inte... :eek: :confused:

amkm, tror du att det FINNS något mer att plocka fram i henne? Det kanske kommer med ännu bättre kondition? Och alla hästar har ju inte den där lilla extra gnistan.
 
Öka konditionen på henne är mitt enda tips. Såvida foderstaten är i balans, dvs att hon har en bra balans mellan energi och protein så finns det inte mycket mer att göra. Hon står ju dessutom redan på havre.

Med tanke på rasen så tror jag att det där helt enkelt är så hon är. Alla hästar går inte att få det där lilla extra på.

Men ju högre kondition de är med dessto piggare brukar de vara (vilket är ett helsike när man som jag har en med rejält go och framåtandra i redan när han är ur kondition. I full kondition är han rätt dryg att ha att göra med *s*).

Så ut och bygg kondition, klättra, cantra, rid för KONDITION och inte så mycket styrka. Får du upp flåset (och styrkan) så brukar man få mer motor i det.

Jag vetefan om jag någonsin vill ha upp Vision i full kondition igen. Jag minns fortfarande sommarens 2 timmarsturer där mer än hälften var i frisk galopp upp och nedför backarna och han blev bara hetare och hetare ju längre tid man red ;)
 
Vad du skulle kunna prova förresten är ju att skippa fibergin och betfor och ersätta det med havre istället. Dvs ge 1,5 kg havre och ta bort fibergi och betfor (ev ha kvar betforn, men håll koll på hullet).

Det enda sätt det skulle kunan funka på är dock om hon får turbo av lite högre havregiva, men det är inte alla hästar som fungerar så.

Annars kommer energin av MJ, och är hon mot överhull får hon tillräckligt (hur mkt överhull är hon i btw? Är honf ör rund kan det göra dem lojare, men där får du ju jämföra med om det är skillnad när hon varit i korrekt hull).

Och soms agt, se till att balansen mellan protein och energi är rätt.

Men med tanke på att det är en Irish Cob så misstänker jag att hon är sådär. Uppskattat för det mesta, och som jag förstått det ett av kännetecknen hos rasen.
 
Jag vet inte om det finns mera att plocka fram,å andra sidan så är hon mkt,mkt piggare och "käftigare" ute än vad hon någonsin har varit inne i ridhuset.
Inte så att hon tycker att det är tråkigt att jobba eller så,det är bara det att jag skulle vilja ha liiite mera inne utav det vi får i massor ute.. :D
Därav min fråga..I övrigt är vi nöjda..
 
Hon är i väldigt bra kondition,våra tre är de som är ute och klättras,cantras,snöjoggas osv mest,dels för att vi alltid har tränat så då vi förut höll på mkt med fälttävlan på gammelhästen,men det hålls igång nu också för att gammelhästen har bronkit och mår bättre i "toppkondis",och iom det så åker "lillskruttan" med i samma sväng..Så konditionen är det definitivt inget fel på,och ute är det definitivt inte samma häst som inne.Där är det mkt go i henne och en å annan busbock osv..Att jobba henne i utepaddocken är en stor skillnad,det är inne som hon är "nästan för lydig"..
*ehhh*..Jag vet inte hur jag riktigt ska beskriva känslan.Men jag skulle i allafall vilja liiite mera go i henne inomhus..Men nåja,det är som du skriver,en rastypisk häst och kanske inte så mkt att göra åt saken..Bara fortsätta att bygga styrka och flås.
 
Om hon är pigg på uteritter och i utepaddocken (som jag fattade det?) men lite för 'tam' ir idhuset (fattade jag rätt nu?) så tror jag inte du kan fodra fram mer pigghet. Utan hon tycker nog ridhuset är tråkigare, eller så är hon så intrimmad med att det betyder jobb så hon håller ig mer på mattan där?

Kan du 'liva upp' ridhusridningen lite? Lägga in lite bomövningar, små hinder, rida lite westerninspirerade mönster (backa genom bommar som ligger som ett L, rida sidvärtes över en bom etc), kanske (om det går för de andra som ev rider där och så) öka p galoppen rejält en långsida elelr diagonal?

Liva upp det lite så det blir roligare och mer att tänka på kanske?
 
Minst 2 kg kraftfoder, ja och det är ganska allmänngiltigt för kraftfoder (alla typer, observera att Lucern, även pellets, inte är kraftfoder) ger en annan typ av "energi" i hästen än hösilage (observera att detta inte har med MJ att göra). Vissa hästar (vilket jag skrev) klarar sig bra på ex. 1/2 kg havre och massor av hö och är lagom i temperament och hull på det, medan andra hästar behöver mer kraftfoder och på en häst med då lite "genomsnittligt" temperament (om ni förstår vad jag menar utan att ifrågasätta) är minst 2 kg kraftfoder en ganska bra vägledning om man ska träna och tävla...
 
Men alltså. Kraftfoder har alla MÖJLIGA och omöjliga varianters sammansättning... Det är ju en himla skillnad på att ge hästen två kg havre eller två kilo Pasture Mix.

Och 2kg till en Bponny är viss skillnad mot till en 170 häst...
 
:mad: Nu blir jag f-n arg. Är det kul att missförstå folk som försöker hjälpa andra eller vad är det med vissa? Ibland måste man anstränga sig lite och läsa ännu ett inlägg som ligger högre upp eftersom alal inte vill skriva om allting så fort de svarar på någons reaktion... Det stod för guds skull inte B-ponny utan HÄST, H-Ä-S-T. Du får säga vad du vill om mina 2 kg kraftfoder och dess vara eller icke vara, men det har jag lärt mig av en mycket respektabel hästmänniska som ridit på nationell nivå i många många många år. Dessutom har jag sett det fungera... (fräckt va? :devil:) Dessutom vet jag att kraftfoder har många olika sammansättningar, men det var lixom inte själva grejen...

Nu hoppas jag att ni som läser ordentigt och bara protesterar för att ni anser att jag har fel inte tar illa upp, för det är inte meningen att det ska gå ut över er. Men jag blir gräsligt trött på folk som inte läser ordetligt.... så är det! :devil:
 
Men man kan fortfarande inte generellt rekommendera 2 kg kraftfoder.

Mängden kraftfoder måste ju vara relaterad till värdet på grovfodret och till vilket kraftfoder man menar.

mvh Jessica
 
Jag står fast vid att rekomendationen inte gäller och hästen i fråga är en Dponny om jag inte minns fel. Kallblod dessutom.

Man KAN inte säga att 2kg kraftfoder får fart i alla hästar eller att alla hästar behöver det bara för att man tränar.

Det är som att gå på fodertillverkarnas rekommendationer på säcken... 6kg hö och 4kg kraftfoder är typ vad min skulle äta då.

Vad spelar det för roll vad människan RIDER för något, hur är det med utbildningen och kunskapen om foder?

Jag läser alldeles utmärkt tack.
 
Du skriver att hästen är pigg ute men inte på ridbanan. Hon kanske helt enkelt inte tycker att det är så roligt med själva "träningen". Vissa hästar ledsnar ju lite om det blir FÖR mycket av det seriösa. Jag hade en häst förut som tappade lusten om jag dressyrtränade mer än en dag i veckan så jag fick försöka lirka in träningen på massa andra sätt.
 
Hej och hå ludentå! Utbildningen om foder... Ursäkta mig men min utbildning om foder är utmärkt. Jag kan räkna foderstater och jag kan riktigt mycket om just foder, dess egenskaper etc. etc. Jag hade MVG på varenda foderprov i skolan och har räknat åtskilliga fundgerande foderstater åt riktiga hästar. Vi har alla våra egna speciella kunskaper, övertygelser och sätt att få en viss effekt på hästen genom foderstaten. Dina kan stämma lika bra som mina. Men du har fortfarande inte läst ordentligt eftersom du påstår att jag säger att det skulle gälla alla hästar. Så har jag inte skrivit. Det är du som missuppfatatr och angående en annan sak som står här om mitt inlägg med... Man bör inte anpassa kraftfodret efter grovfodrets värde om det är så att hästen inte får önskat temperament. Hela foderstaten ska stämma rakt igenom. Lagom mycket kraftfoder, inte för lite grovfoder, rätt kvoter, värden etc. etc. Men det är ju omöjligt att till just en häst med lite lugnare temperament säga: Näää.. jag har så bra hö så hon går bara på det och så lite betfor, fast hon blir så seg att rida, det är lite tråkigt... Va? då är ju foderstaten fel. Spring inte här och vifta med era siffror för jag kan dem... Jag tänker bara inte i samma banor. Acceptera det. Säg emot, visst. Men försök att inte smutskasta folk genom att med flit (tydligen eftersom du kunde läsa bra) missförstå bara för att de inte tycker som du. Hur vet du att det är just du som har det "riktiga" kunskaperna och inte jag?

PS. En D-ponny lär nog knapapst dö av 2 kg kraftfoder... då jag vet många D-ponnyer även i lätt träning som äter så mycket.
 
Men jisses människa, du kan ju inte rakt av lägga på 2 kg kraftfoder utan att se hur det PASSAR MED HÖET! Du kanske får en piggare häst ett tag, tills den är så fet så den rullar fram.

och energi är energi oavsett vad det kommer ifrån. Och energiöverskott blir dett - oavsett vad det kommer från.

Vissa hästar blir piggare av havre än annat foder med exakt likvärdiga värden, men rent generellt är det svårt att med foder balansera pigghet. Det hänger mer ihop med kondition och MJ i foderstaten i allmänhet (oavsett källa).

Min (ponny) är lika pigg om han får 100 MJ från hösilage eller 50 MJ från hösilage och 50 MJ från kraftfoder..
 
Vi har ett galoppfoder som heter Derby som vi ibland ger till hästarna för att toppa dem.

Man behöver inte ge mkt av det och energien går ut i musklerna och inte upp ihuvudet som havre kan gör apå vissa hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 212
Senast: mackan
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp