Vad finns för alternativ????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pepa75
  • Startdatum Startdatum
P

Pepa75

Jag har köpt ett otroligt sött sto som är importerat från Holland, men med okänd stam. Hon är en pärla och jag skulle hemskt gärna vilja ha en ankomma efter henne. Men vad finns det för alternativ på hingstar???
Har själv varit inne på att en welsh cob skulle varit ett bra alternativ - men har inte hittat nån som betäcker annat än just welshar....
Stoet är 151 cm hög o ganska smäcker, ser lite ut som en ridponny eller en haflingerkorsning ( nån har även sagt welsh cob ) med lätta men ganska dåliga gångarter. Dock hoppar hon väldigt bra.
Söker en hingst med bra gång och härligt lynne. Vill gärna ha en lite grövre typ - älskar ju egentligen lite kallblodsstuk...

Har ni några förslag??

Sv: Vad finns för alternativ????

En Welsh eller en Connemara !

Vill du att avkomman skall bli större eller mindre ?

Jag har varit i exakt samma sits som du, Holländskt sto med okänd stam, dock är målet att få fram en ponnyunge efter henne så jag har valt en Welsh Sekt B. Anledningen till att jag valt litet mindre hingst är ju att jag inte har en aning om vilken storl som hon och ger och vad som ligger bakom, jag hade gärna använd mig av någon ridponnyhingst, men då finns ju risken att använda en nära släkting (eller att det blir för stort) - så det blev en Welshhingst med meriter.

Vill inte att avkomman ska bli så mycket mindre i alla fall - speciellt inte om jag ska behålla den själv.....
Inom welsh - vad finns det för hingstar som tar emot ett sto utan stam?
Connemara kunde ju vara ett bra alternativ förstås!
*får sätta mig och googla på vad som finns för hingstar*

Här är hon!
Tossansersigomkring.jpg
[/IMG]

Jag vet inte vilka Welshar som tar emot ston utan stam.

Om din har meriter så är det antaligen litet lättare ifall att du har stött på problem.

När jag letade hingst så nekade inte någon hingstägare mitt sto bara för att hon är utan stam.
Det som kan vara litet klurigt är ju att de flesta ponnyhingstar står på naturligt.

Finns tyvärr inga som helst meriter på henne.
Hon är åtta och kan inte mycket alls, utan ska
påbörja sin utbildninga här hos mig nu :)

Är just welsh cob som nekat betäckning.

Avstånd har ingen betydelse, hon är snäll o fin
att köra i transport!
( van att allt är långt borta när man bor som jag gör)

Om jag vore du så skulle jag visa henne på utställning för att få en bild av vad hon har för svagheter och styrkor exteriört (och kanske rent av om hon skall avlas på alls). Jag gjorde så med min och fick väl rätt bra kvitto på vad jag redan visste - benen är "sådär" (fick en 7-a) så ett av kriterierna för mig var att välja en hingst med mkt bra ben.

Har du varit i kontakt med flera Cob-ägare ? Jag kan inte tänka mig att alla nekar ett sto med okänd stam, men jag förstår om de vill att stoet helt enkelt skall ha ngt att tillföra aveln (möjlighet att meritera hingsten), även om ungen är tänkt för ditt eget bruk.

Hej efter som du aldrig kommer att få rätt papper på avkomman kanske ett halvblod för ponny avel kan vara av intresse???tex Minotauros RP 114 eller Power boy 112.kanske har missupfattat dig kanske inte va hingstar till ponnyavel du vile ha??annars kan man lägga på halvblod eller vad man vill och vad du tycker passar

Rätt papper och rätt papper.

Man tex regga som en WPB om man tar en Welsh eller en partBread arab om man tar en arab eller som en 93-a i ridponny registret om man tar en Ridponnyhingst. Tar man en SWB så blir det reggat i ASVH.

Vore jättekul att visa henne - får ta o kolla upp vad som
finns för alternativ när det är okänd stam på henne.
Exteriört är hon rätt OK tycker jag, inga stora defekter i alla fall
- det är gången som inte är så storslagen.
Så en hingst med mycket gång o bra psyke letar jag efter.

Har varit i kontakt med tre än så länge - men letar vidare.....

Skulle gärna vilja ha en lite grövre ras då jag är lite lätt förtjust i
om det är lite kallblodstyp på hästarna.
Men ett kallblod med bra gång - det är inte helt enkelt att hitta....

Jag hade nog tittat närmare på en större d-ponny hingst med bra gångarter, trevlig exteriör och ett gott temperament. Har du kikat något på Speyksbosch Dancer? Han står på Arhults Stuteri. Han är en personlig favorit för mig. Han har hög ridbarhet och tre mycket bra gångarter. Om du söker på Arhults Stuteri på Google så får du nog fram deras hemsida där du kan läsa mer om honom där. Jag lägger upp två bilder på honom här nedanför.

DSC_0092-2.jpg

SpeykboschsDancer.jpg

Oh!
Han var vacker!!!!!
Kanske blir avkomman då för liten för mig att behålla - men
det går ju kanske att sälja oxå....
Behöver ju eg inte en häst till just nu, men älskar stoet o
det föl hon fått förut var väldigt fint.
(var dräktig när hon kom till Sverige)

Tack :)
Tycker oxå att hon är jättesöt och de flesta som
sett henne hemma i hagen här nu säger att hon
är väldigt vacker med en enorm utstrålning.
Att hon sen är trevlig gör ju inte saken sämre....

Jag tror absolut att avkomman blir större än ditt sto. Den kanske till och med blir högre än ponnymåttet. Speysbosch Dancer är ingen liten ponny och han verkar lämna stort. ;)

/Isabel

Hm - det lät ju intressant...
Sen finns han ju på semin oxå - och då blir det
inte lika lång resväg heller!

Skönt att ha vintern på sig att kika lite o
fundera :laugh:

Vill bara ha en trevlig avkomma efter mitt sto, en att behålla själv.
Rider AR och har inga tävlingsambitioner, utan njuter av skogspromenader
blandat med lite körning, hoppning o så dressyrträning då.
Men gärna att man väljer en med goda gångarter då det är hennes svaga sida.
Sen tycker jag att ett gott temperament alltid är viktigt.

*S* lika ödmjuk som vanligt ja... "lite dressyrträning" jo just :p Du är så söt gumman :love:

(gammal tråd jag VET men kunde inte låta bli)

Blev det nån betäckning och isf vilken hingst?
Jag ser att tråden är från förra året men vill ändå föreslå en PRE-hingst.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 583
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 592
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka