Vad finns det för "risker" med att bli fodervärd?

S

_Sweetheart_

För och nackdelar med att skaffa foderhäst?
För och nackdelar med att köpa häst?

Sv: Vad finns det för "risker" med att bli fodervärd?

risken med fodervärdskap är speciellt om du fäster dig vid hästen o ev inte får behålla den.
en dag kan det plöstligt vara borta..(hämtad, såld, ej till salu etc)

Senast ändrad av en moderator:

Fördelar: Du slipper köpa/sälja hästen. Du lånar den bara.

Nackdelar: Det är inte DIN häst, du kan bli av med den när som i princip.

Jag tyckte det var svårt att komma på bra argument :p

Om hästen blir skadad i din vård, riskerar du att sitta med en konvalcent som du inte får lämna tillbaka förrän den är friskförklarad. Det är heller inte ditt slutavgörande när hästen ska anses slutbehandlad. Går veterinärvårdskostnaden över taket för veterinärvårdsförsäkringen blir det alltså väldigt dyrt för dig som fodervärd utan att du kan dra gränsen för att ta bort hästen (ägarens val).

Samma fundering om du tvingas ta bort hästen, om marknadsvärdet och livvärdesförsäkringen skiljer sig kan det komma en tvist mellan dig och hästägaren, ska du som fodervärd ersätta en eventuell mellanskillnad?

Skriv in en förköpsrätt med angiven summa i kontraktet. OM hästen blir till salu senare har du rätt att köpa den till ett förutbestämt pris. Bra om du rider upp hästen i värde, det vill du ju inte betala för vid ett eventuellt köp.

Trist är också att hästen kanske inte blir till salu, du vill köpa den och får ändå lämna tillbaka den. Sedan är det ju i slutänden någon annans häst, vilket kanske kan kännas trist

Men fördelen är att du slipper betala för hästen, du har möjlighet att lämna tillbaka den (istället för att sälja den) beroende på hur kontraktet är skrivet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 459
Senast: Häst_
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka