Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Fashionistan

Trådstartare
Jag är sugen på att skaffa 2 katter lite senare i livet och har bestämt att katt 1 skall vara en Egyptisk Mau, fantastisk ras! :love::d

Men jag har inte bestämt vad katt 2 skall vara för ras.

Våra grannar har en himla snygg katt, en hona som ser ut som en panter (speciellt över nosryggen)! Hon är otroligt vacker, men minns inte om det var en Exotic eller Oriental? (kort svart päls, otroligt mjuk, lång kropp)


Vet någon vilken ras jag menar? Eller har ni tips på någon annan ras som är läcker i både utseende och gärna färg?

Tack! :D:D:D
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Det finns massa superläckra raser, tex burma, korat, bengal, oriental, aby (och då är det bara min smak här, jag gillar "atletiska" katter).

Frågan är vad du passar ihop med för katt? De flesta av de här raserna tillhör de mest krävande som finns, med otroligt höga behov av aktivering och sällskap. Jag har fått tillbaks tre kattungar pga att köparna inte klarade av dem, och ingen av dem har varit några speciellt jobbiga extremfall utan ganska normala för rasen.

Av de raser jag räknat upp är min egen ras, koraten, mest ovanlig. Vi är två uppfödare i Sverige...

28_moss_06-0037-copy.jpg
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

menar du bombay?

vill du ha ovanliga katter så är det bäst att börja spara nu;) Hade ögonen på egyptisk mao för ett tag sen då låg en kastrerad sällskapskatt(kattunge) på ca 20.000kr :eek:

hm andra mindre vanliga katter är väl:Snowshoe, savannah, europe...
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Den vart riktigt vacker! :D

Jo jag är medveten om att dessa katter kräver mycket och tanken är att jag inte skall skaffa dem förens jag har plats att ge dem ett eget rum med både leksaker och gärna en "utehage" som de kan använda som de vill även om jag inte är hemma osv! :laugh:

Du får gärna skicka ett PM med lite utförligare info om ras osv! :laugh:
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Okey! Ja men smakar det så kostar det, det får man ta! :D:D

Jag vill ha två flickor tror jag! :)
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Somali tycker jag är en av de vackraste raskatterna. Har ingen aning om hur de är lynnesmässigt dock.

somali-cat-picture-1.jpg
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Somalin är abyns semilånghåriga systerras. Beskrivningen på aby är "den tickade terroristen" :D (Tickad är den färg raserna alltid har). De långhåriga varianterna anses oftast vara lite mjukare, så somalin får väl beskrivas som "den något lugnare terroristen".

Jag gillar verkligen somali. Den dagen jag inte har min kattgrupp full av egna avelskatter står den definitivt högt på listan.

Alla de här "ligist-raserna" har ju den fördelen att sålänge man bara har en mindre grupp passar de utmärkt ihop. Har man "ett gäng" korater eller abys blir de lätt rasistiska och mobbar utbölingen, men har man två-tre stycken av olika men likartade raser har de kul tillsammans. Skaffar man en korat tillsammans med tex en britt eller raggdoll tycker jag synd om den stackars britten. (Och skaffar man den ensam tycker jag synd om matte/husse och möblemanget :D)
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Somalis är så fina! Hade inte mamma fött upp Norska skogkatter så hade jag tvingat henne att ha somali :devil::D
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

den läckraste och mest exotiska katten måste väl ändå vara Sphynx :D

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Jag vill bara en en gång påpeka att dessa katter kommer att flytta in hos mig först när jag har stadgat mig och kan ge dem ett riktigt bra liv!
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

jag tycker grå/silvriga maine coon är väldigt vackra, och turkisk van.

tycker päls är snyggt, ju mer ju bättre. mindre päls än en vanlig bondkatt har tycker jag ser konstigt ut så många av dom som föreslagits här är raser som jag tycker är hmm mindre vackra.:p

men det är ju smak o behag. gå på biblioteket och bläddra i en bok om kattraser, där finns alltid massa snygga bilder och beskrivning av rasens hälsa och lynne! :idea:
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Ja päls är vackert, som bara den! :love: Men jag vill ha just dessa lite nättare & atletiska raser med speciella utseenden! :laugh:

Har bestämt mig för en Egyptisk Mau och en Svart Oriental (som våra grannar har), frågan är vilken ras katt 3 skall vara!
(Kan katter vara 3 utan att någon blir utanför?)

Den grå som Sassy visade upp är så fin! :d

Vilken ras är Duchess i "Aristocats"? Tycker hon är så vacker med de blå ögonen och diamanthalsbandet! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Åh då vill jag ha en sån också! :bump:

Aw, då har jag nästan mina 3 raser nu då! :D:D

Dom blir fina ihop med min bästis katter, hon älskar skelögda pälsbollar :devil: = Perser/Exotic! ;):D
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Devon rex

En sån pärla ska jag köpa nån gång, då jag sparat ihop:D:

Baahhh förstår inte hur man lägger in bild från datorn, om det går hahah seniiiil
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 593
Senast: Vogue
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp