Sv: Vad finns det för Knabstrupper hingstar??
Halmstadshingsten (ja, jag vet vad han heter) är inget jag skulle använda, jag tycker inte alls om honom. Visst är det en söt prickig häst, men speciellt rastypisk är han inte, om man går efter det jag tycker bör utmärka en knabstrupper. Storleken kommer av att han är hälften halvblod. Mamman är iaf e anglohingsten Phaeton, om det ger några associationer.
Tigeranlaget är dominant precis som skäckanlag eller anlag för avblekbar skimmel, vilket innebär att har man det är man prickig, har man det inte är man inte prickig och har man två anlag är man vit med endast få prickar. Faust, som är pappa till den hingst du pratar om, har dubbla tigreringsanlag och ger därmed alltid prickig avkomma med enfärgat sto. Med prickigt sto ger han prickig eller vitfödd (dubbla anlag). Faust är en väldigt trevlig hingst, men är tyvärr såld till England nu. Och Lurifax är död, så det verkar bara finnas tre kvar i Sverige.
Jag betäcker i Danmark nästa gång, om inget smashing dyker upp vid nästa vår!
En knabstrupper är betydligt mer än en kul färg.
En hingst jag fött upp ska ev visas nästa år, och det vore roligt att få in honom i aveln eftersom han är renavlad - och jag tycker att han är riktigt bra också. Fast jag kan vara partisk där
Jag vet inte varför jag fortsätter svara i dessa diskussioner, för det verkar inte vara någon som bryr sig...