Vad finns det för Knabstrupper hingstar??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dessie
  • Startdatum Startdatum
D

Dessie

Hejsan, är ute och tittar lite efter en hings till mitt knabstrupper sto, som jag hade tänkt att betäcka nästa vår, men nu undrar jag om det är någon som har lite mer koll på vad det finns för Knabstupper hingstar :)
/Dessie

Sv: Vad finns det för Knabstrupper hingstar??

Förslagsvis så börjar du med att titta på hingstlistan på Svenska Knabstrupperföreningens hemsida. www.knabstrupper.se

Är inte knabstrupboken öppen så du kan använda även hbl hingstar och få fulla papper??Då finns det ju lite mer att välja på...beroende på vilken typ man vill ha på fölet förstås.

Inkorsning av halvblod, fullblod samt flera ponnyraser är godkända av rasföreningen. Om modern är registrerad/stambokförd knabstrupper finns även det alternativet.

Jag såg en knabstruphingst förra helgen, Zeb. Han såg ganska trevlig ut i typen om det är den typen man vill ha och inte ASVHtypen. Men han såg hemskt seg ut att rida och ville inte galoppera. Och så är bakbenställningen inget vidare.
Han står på Mariebergs gård i Kungälv.

Hej igen! :banana:

Jag har varigt inne på Svenska knabstrupper sidan, där finns en fin hingst som liknar mitt sto i både tremprament och typ, men jag vet inte...
har även sett denna Zeb på bild men han tilltalar inte mina ögon riktigt.
´Jag vill ju ha en knabstrupper hingst till tjejen min, har ju tittat på danska knabstrupper sidans hingst lista och där finns det faktiskt en och annan som jag skulle kunna tänka mig, men vet inte de är så himmla svårt detta med att välja hingst.
Jag har ett IC sto och där finns det ju ganska många Ic/tinker hingstar, så där är de ju lite lättare men jag ska inte ha nått föl efter henne, tyvärr, men hästen hälsa före mitt nöje...

/dessie

Vad är det för sto du har? Vad har du för mål med avkomman? Vill du avla renavlat eller vill du bara ha en prickig häst...?

De bästa hingstarna finns i Danmark. En jag gillar heter Plet af... vad det nu var :) e Benjamin i alla fall.

det står en snygg ny godkänd hingst i Halmstad..kommer inte i håg vad han heter funderar själv på att använda han till mitt kabbis sto för han e lite större tror han va ca 165cm....
men du vet att även 2 prickiga kan lämna enfärgad avkomma...

Halmstadshingsten (ja, jag vet vad han heter) är inget jag skulle använda, jag tycker inte alls om honom. Visst är det en söt prickig häst, men speciellt rastypisk är han inte, om man går efter det jag tycker bör utmärka en knabstrupper. Storleken kommer av att han är hälften halvblod. Mamman är iaf e anglohingsten Phaeton, om det ger några associationer.

Tigeranlaget är dominant precis som skäckanlag eller anlag för avblekbar skimmel, vilket innebär att har man det är man prickig, har man det inte är man inte prickig och har man två anlag är man vit med endast få prickar. Faust, som är pappa till den hingst du pratar om, har dubbla tigreringsanlag och ger därmed alltid prickig avkomma med enfärgat sto. Med prickigt sto ger han prickig eller vitfödd (dubbla anlag). Faust är en väldigt trevlig hingst, men är tyvärr såld till England nu. Och Lurifax är död, så det verkar bara finnas tre kvar i Sverige.
Jag betäcker i Danmark nästa gång, om inget smashing dyker upp vid nästa vår!

En knabstrupper är betydligt mer än en kul färg.

En hingst jag fött upp ska ev visas nästa år, och det vore roligt att få in honom i aveln eftersom han är renavlad - och jag tycker att han är riktigt bra också. Fast jag kan vara partisk där ;)

Jag vet inte varför jag fortsätter svara i dessa diskussioner, för det verkar inte vara någon som bryr sig...

Senast ändrad:

CillaW skrev:
Vad är det för sto du har? Vad har du för mål med avkomman? Vill du avla renavlat eller vill du bara ha en prickig häst...?

De bästa hingstarna finns i Danmark. En jag gillar heter Plet af... vad det nu var :) e Benjamin i alla fall.

Lauriston heter hon född 96-97, kommer från Holland enligt häst handlaren, men sedan visad det sig att hon varigt i Danmark och Skåne innan hon kom till hästhandlaren jag köpte henne av. Hon skulle ha haft för, men inget vad jag vet om eller om det lever.
Hon är mycket speciell, mål med avkomman är att jag får en trevlig ridkompis som jag förhoppnings vis behåller, och rider westen eller vanligt med har inte riktigt bestämt mig ännu.
Jag vill inte bara ha en prickig häst utan jag vill ha nått "äkta" om man säger så.

Jag är jätte tacksam CillaW för att du talar om detta för mig för jag vet inte alls så mycket om Knabbstruppern!
Tack så mycket :bow:

Har sett denna John Wayne som e:Felix KNN 140 tycker jag är helt underbart fin, härlig färg.

Det här har egentligen inget speciellt med frågan i tråden att göra.... men jag måste bara få säga att det är ena riktigt vackra hästar!!!!! :d
Håller tummarna för din hingst!!! :banana:

Prosit skrev:
Det här har egentligen inget speciellt med frågan i tråden att göra.... men jag måste bara få säga att det är ena riktigt vackra hästar!!!!! :d
Håller tummarna för din hingst!!! :banana:

TAck de behövs... :smirk:

Ok, så du vet inget om hennes stam eller hur mycket knabstrupper (om något) det egentligen är i henne.

Teckningen ser skum ut, sannolikt har hon ett skäckanlag också. Prickarna sitter bara i "fält" där en enbart skäckig häst skulle varit enfärgad. Hon skulle lika gärna kunna vara en appaloosa(prickig)/tinkerkorsning(skäck) så vitt man vet.
Skäckanlag (eller blekanlag, eller avblekbar skimmel) är inte tillåtet inom knabstrupperaveln, så hon är i vilket fall inte renrasig.

Har inte tittat på John Wayne, men jag vet att hans pappa Felix är en trevlig hingst med intressanta blodslinjer.
Eftersom ditt sto har en ganska kort hals, skulle jag titta efter en hingst med välutvecklad hals.

Kan kolla lite mer, men har inte tid just nu.

Senast ändrad:

CillaW skrev:
Ok, så du vet inget om hennes stam eller hur mycket knabstrupper (om något) det egentligen är i henne.

Teckningen ser skum ut, sannolikt har hon ett skäckanlag också. Prickarna sitter bara i "fält" där en enbart skäckig häst skulle varit enfärgad. Hon skulle lika gärna kunna vara en appaloosa(prickig)/tinkerkorsning(skäck) så vitt man vet.
Skäckanlag (eller blekanlag, eller avblekbar skimmel) är inte tillåtet inom knabstrupperaveln, så hon är i vilket fall inte renrasig.

Har inte tittat på John Wayne, men jag vet att hans pappa Felix är en trevlig hingst med intressanta blodslinjer.
Eftersom ditt sto har en ganska kort hals, skulle jag titta efter en hingst med välutvecklad hals.

Kan kolla lite mer, men har inte tid just nu.

Nej renrasig är hon inte, de vet jag!!
Stam vet jag inget om.
Det är svårt att se hur en häst ser ut ifrån en bild!
MEN jag tycker lika mycket om henne endå, även om hon inte är renrasig eller ej....
Jag tycker inte hon har direkt nån likhet med en tinker(korsing) men det kan vara mycket i damen som man inte vet.
Älskar henne endå :love:

Det är ingen som ifrågasätter att du tycker om din häst!

Och så beskrev jag vad jag såg. Skäckfärgen kan komma precis var som helst ifrån.

nej men de tror jag inte häller!!!

Om du inte bor allt för långt från Danmark, kan jag rekomendera att du tar en koll på de danka knabstrupperhingstarna, där finns en del riktiga godingar!!! :)

Om inte annat har jag för mig att du kan välja någon annan hingst(ej skimmel, skäck, isabell eller gulbrun) som är godkänd för sin ras. Om du vill ha en garanterad tigrerad avkomma så kan du välja en homozygot(fewspotted, heter på svenska?).
Lycka till med ditt val, knabstrupper är en humoristisk ras. Vad har du för sto?

*lånar* Jag har sett Halmstad hingsten idag, Phaustino. Jättefin. Inget jag vill använda själv till mitt halvblodssto men det var en härlig häst!

Var medryttare på en Knabis efter Zeb. Han var finare än pappa och otroligt bra i psyket. En toppenhäst! Gillar den lite kraftigare typen av Knabstruper som Zeb lämnar efter sig.

Ewa4_small.jpg
ad7.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Dessie skrev:
Hejsan, är ute och tittar lite efter en hings till mitt knabstrupper sto, som jag hade tänkt att betäcka nästa vår, men nu undrar jag om det är någon som har lite mer koll på vad det finns för Knabstupper hingstar :)
/Dessie

Här är några men står tyvär i Danmark :rofl:
http://www.heste-nettet.dk/markedsp...te-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/61262/2/

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka