Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?
Det är mögeldammsporer de inte tål.
Dammig torv är ngt annat.
Den måste ha utsatts för dålig halm/ hö en längre tid för att utveckla dammkänslighet alt. väldigt dålig kvalité. du har ju dessutom kallstall med stor luftvolym. Den stog väl i den lilla husboxen när den utvecklade dammöverkänslighet
min f.d hosthäst klarar av spån o halmpellets hur bra som helst, men inte dammig halm/ hö.
en häst som är i kondition är det oxå skillnad på. Se astmatiker som tränar.
Tar man bort mögeldammet så tål de senare det mesta om hästen nu inte fått kvickdrag.
Bara för att den stått inne på sommaren på halm , fått halm som foder ett tag så betyder det inte att den inte tål halmpellets eller kutter för den delen.Fast suger täckbark? Såg framför mig strö av typ det när någon nämnde barkmjöl - men suger täckbark verkligen? Nu är ju som du säger priset på det som säljs för att ha i rabatterna väl högt, men bara generellt funderat som strö.
Känns som att inom en inte alltför avlägsen framtid kommer det "behövas" nya strösorter till hästar. Halm blir svårare och svårare få in pga regniga somrar/höstar, spånet formligen skenar i pris och flera vintrar nu på senheten har det varit spånbrist då bränslepelletsindustrin vill ha med. Spånpellets finns ju, men hur länge och till vilket pris? Osv osv.
Det är mögeldammsporer de inte tål.
Dammig torv är ngt annat.
Den måste ha utsatts för dålig halm/ hö en längre tid för att utveckla dammkänslighet alt. väldigt dålig kvalité. du har ju dessutom kallstall med stor luftvolym. Den stog väl i den lilla husboxen när den utvecklade dammöverkänslighet
min f.d hosthäst klarar av spån o halmpellets hur bra som helst, men inte dammig halm/ hö.
en häst som är i kondition är det oxå skillnad på. Se astmatiker som tränar.
Tar man bort mögeldammet så tål de senare det mesta om hästen nu inte fått kvickdrag.