Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Har hosthäst och jag börjar få lite ågren inför vad jag ska ströa med till vintern :S Förra vintern hade jag wellpappströ, men sen slutade Granngården sälja det. Bytte till torv, och förutom att jag innerligt hatar torv så fungerar det utmärkt. Men bara tills vintern kommer, sen går det inte.

Vad finns det för 'alternativa' strömedel som är dammfria och sporfria? Som inte är spån eller torv? Tänker om det kommit några "nya alternativa", jag visste ju t ex inte om wellpappströet förrän Granngården började med det.

De strösorter jag vet om/känner till är:

Halm, halmpellets, spån, spånpellets, wellpappströ (StL), pappersströ (RS Prod) samt torv och torvmix.

Vad finns det ev mer?

Sv: Vad finns det för damm- & sporfria strömedel egentligen?

Och hampaströ, kanske är det det som tidigare inlägg menade. Var ett företag i Göteborgstrakten som importerade från Tyskland.

Skall vara bra till hosthästar enligt reklamen, vet inte för jag har inte hosthäst, men dock prövat ströet. Det som var med det, tycker petiga jag, var att det var som fröställningar med, nästan som tussar av mineralull, och detta yrde kring. När hästen väl trampat sönder ströet, så var det helt ok.

Halmströ:et varierar väldigt i kvalitet, i alla fall vad jag har varit med om. Inte dammfritt och en annan typ av damm. Samma sak tycker jag egentligen gäller även kutterspånet, väldigt beroende på vem som separerat. Gillar bara en sort men heller inte helt dammfritt.

En sak som jag funderat på är varför används inte barkmjöl som strö inne. Det borde vara ett ganska billigt strömedel. Sand likaså, fast där kan jag förstå risken med att få sandkolik inne, annars borde det vara ett riktigt bra strömedel.

Jo halm går bort även i pelletsform. Dels inte dammfritt, och så har jag sett för olika kvalitet på de jag sett, och när man vattnat lite på det och låtit det stå har det luktat både mögel och annat gojs - dvs knappast sportfritt.

Haken är väl mest att "allt" snart gått bort - därav ångesten.

"Dammfritt" spån fungerade bra ur dammhänseende, tills skrället blev allergisk mot spån. Jättekul... Spånpellets dammar tillslut.

Torv fungerar kanonbra men jag kan inte använda det vintertid då balarna fryser ihop till gigantiska isblock. Ska prova torvmix igen, men för många år sen när jag provade det frös de balarna med tyvärr, fast de inte ska.

Wellpappen och pappersströ fungerar bra, grannarna har det nog INTE på topplistan då det blir papper över halva byn. Haken med de två är att det sen GG slutade med wellpapp är långt till närmsta ÅF, och att frakten då drar upp priset men framförallt gör att jag måste ut med en stor sudd pengar på en gång. Misstänker samma sak gäller Hampaströ, som dessutom av det jag googlat tycks ha en ÄNNU högre prislapp - ohemult dyrt? Lät ju inte bra med de där 'tussarna' heller riktigt..

Så jag börjar få lite lätt ångest vad i hela friden hästarna ska sova på i vinter..

Varför inte bara jordgolv alt sand.

Det är ju betonggolv i stallet, så det går inte att ha jordgolv/grusbädd/sand så tyvärr. Sen fryser ju det med i och för sig, men vore det möjligt ha dränerande golv skulle jag lägga in sådana gummimattor som dränerar. Sen kunde jag ha nästan hur dyrt strö som helst att 'toppa med'. Eller ha grusbädd (med olika lager så det dränerar ner, och så ett mjukt, torrt ytlager)

Förlåt för ot, men fryser även torra torvbalar på vintern?
Eller har du haft blöta?

Jag har bara stått i stall med lös (blöt) torv som förvarats utomhus (klyftigt :grin: ) och det går ju liksom inte att hantera på vintern. Men nu har vi balar, där torven är väldigt torr, så jag tänkte att det borde gå bra att använda även i vinter, men jag har kanske fel? :p

Jag har för mig att du dessutom har fånghäst, annars kan man ju strö med ensilage... Men mattor toppat med sand tycker jag låter okej, förutsatt att du inte har en häst som kissar mycket, men då kanske du kan ha torv underst som suger åt sig. Så torv + sand..? Ska ändå rätt mycket till för att sand ska frysa.

Ja, även torra balar fryser. Torv är ju inte snustorr i balen.

Dock, det finns säkert nån gräns för när de fryser, inte säker de gör det såfort det är under noll. Men jag har ju kallstall, så kan vara -30 inne om det vill sig så. Dock kom många balar frusna redan från leverantören med.

Torven känns 'snustorr' i balen när man använder den, så problemet är inte att det är 'blöt' torv. Sen säger ju även producenterna att det fryser, en av poängerna med torvmix (torv med 15 - 20% spån inblandat) är ju att det inte ska frysa. Jag ska prova igen, men för X år sen det jag provade då, det frös lika överjävligt som ren torv. Nu är det en ny leverantör dock, så vi får se om det kanske blir bättre. De påstår i alla fall att torvmixen inte ska frysa. Jag tror det när jag ser det (sen vet jag ju inte om det fungerar med den spåninblandning som är i torvmixen, men det hinner jag ju prova nu under sommar/höst)

Jag har för mig att du dessutom har fånghäst, annars kan man ju strö med ensilage... Men mattor toppat med sand tycker jag låter okej, förutsatt att du inte har en häst som kissar mycket, men då kanske du kan ha torv underst som suger åt sig. Så torv + sand..? Ska ändå rätt mycket till för att sand ska frysa.

Sanden ute i sandhögen fryser ju på vintern, det jag tänkte på?

Kan ju inte ha mattor tyvärr, eller jag kan men det hjälper inte ströproblemet. Måste ju ströa i princip lika mycket ändå, annars blir det ju en kissjö, och urin under mattorna. Mattor skulle hjälpa om man kunde dränera under de. Kunde man dränera via golvet skulle massor underlättas, men tyvärr.

(Torv fungerar ändå inte, oavsett vad man lägger det på, som sagt det blockfryser redan i balen. Min 'desperata nödlösning' om jag inte får ihop det på annat vis antar jag är att bygga nån uppvärmd liten 'kub' som jag kan lägga in tre torvbalar i och tina upp. Så lägger man in tre nya där hela tiden så finns det alltid tre tinade balar)

Fånghäst ja, och dessutom en glupsk sak. Han skulle nog älska mig om jag strödde med silage, men det skulle bli en kortvarig lycka ;)

Det värsta är ju att det måste suga upp, annars kan jag komma på massor av strömedel. Men täckbark är ju en annan variant, det är dock ganska dyrt.

Fast suger täckbark? Såg framför mig strö av typ det när någon nämnde barkmjöl - men suger täckbark verkligen? Nu är ju som du säger priset på det som säljs för att ha i rabatterna väl högt, men bara generellt funderat som strö.

Känns som att inom en inte alltför avlägsen framtid kommer det "behövas" nya strösorter till hästar. Halm blir svårare och svårare få in pga regniga somrar/höstar, spånet formligen skenar i pris och flera vintrar nu på senheten har det varit spånbrist då bränslepelletsindustrin vill ha med. Spånpellets finns ju, men hur länge och till vilket pris? Osv osv.

Min stallvärd är ÅF för ströet från Enköping, om du vill köpa enstaka balar. Fast hon säljer spån & torv i första hand, har några pallar torvmix hemma, men de är i första hand till mig, är bara jag som använder det i stallet och inte så många utomstående som köpt det heller.

Torvmixen fryser, precis som den rena torven. Vi har ju varmstall, så vi tinar dem rätt snabbt liggandes utanför boxarna. Men båda sorterna fryser till block alltså, men det jag märkt är torvmixbalarna tinar fortare än torven.

Min torvmix är från en annan ÅF och har lite mer spåniblandning. Jag är dock högst skeptisk ändå. Men var RS jag provade när det kom - och som frös lika mycket som ren torv.

Säljer din stallvärd pappersströet från RS? De flesta ÅF gör inte det tyvärr. Och spån/torv/torvmix har jag ju en ÅF av 1.5 mil bort (som dessutom kör hem). Men just pappersströet har jag inte lyckats hitta närmare än att åka till RS och hämta det på plats?

Vilken mix har du då? Jag har även provat från EO-S (eller vad de nu heter) och den frös också. Och samma när det gällde tining, mixen tinade fortare än de rena torvbalarna från EO-S.

Nej, stallvärden har bara torv & spån hemma till försäljning, men du kan ju höra med henne om hon kan ta hem annat strö.

Är väl samma problematik med papperspellets som med wellpappströet, för det finns väl inga andra papperspelletstillverkare än Laxå?

Du får väl helt enkelt ha bädd med torv och tina det inne innan du strör de dagar det är riktig vinter? Borde ju räcka över natten. Har du bädd i boxen avger den nog tillräckligt med värme för att det inte ska frysa där. Det är ju trots allt inte så många dagar på vintern det är riktigt kallt.

Tina innegjorde jag ett tag det år jag hade torv och insåg det blockfrös, men förutom att jag höll på att paja ryggen permanent (vi har uppförsbacke till huset, och trappa) så höll till och med jag på att få spunk av att ha en stor jäkla torvbal i hallen (som är liten). SÅdana här gånger man skulle haft ett pannrum eller en källare med plus i. Men då var det ändå bara en bal i taget jag tinade, och skulle ju bli mer i år att släpa på.

Det fryser i bädden med om det är under minus tio, men hästar har ju vaddering och den är ju 'slät' i bädden, så blir bara lite drygare mocka, så just det går att leva med. Och som du säger - beroende på vinter kan det vara få dagar det handlar om.

Men blir det torv, då får jag nog bygga "upptiningsrum" nere i stallet om det ska vara gångbart. Krävs ju eg bara ett utrymme där man får in typ tre torvbalar i stöten och så behöver ju inte vara så stort ens. Men eftersom jag egentligen avskyr torv tänkte jag kolla om det finns något annat strö innan jag tar till det 'böket' med att bygga så jag kan tina. Jag skulle bli lycklig ur alla aspekter (utom en, hästarna är himla renliga på torv, allihopa) om jag slapp torv övht.

(Jag har alltså ingen sadelkammare i stallet kanske ska sägas, så har ingenstans i stallet som håller plus där jag kan mosa in en bal på tining).

Liknande trådar

Hästvård Är så less. Detta årets halm är katastrof trots min stackars halmbonde gjort sitt bästa. Den ser inte bara för jävla tråkigt ut utan är...
2
Svar
27
· Visningar
2 248
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 329
Senast: Bliss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar