Vad fattas?

Magnum

Trådstartare
De senaste tävlingarna har vi fått sjuor på ökade skritten (nu är det LB1 vi pratar om;)) med dessa kommentarer: "bra energi, vägvinnande rätt ridet!" eller :"bra steglängd, bra övertramp"
VAD fattas för att få högre poäng? :smirk:
Han söker sig neråt direkt när jag ger efter i tygeln efter mellanskritten, jag har bara en lätt kontakt med munnen hela tiden med lagom tygellängd, han går i form och är inte för "hopdragen" eller för hög, vad kan man mera tänka på?

Sv: Vad fattas?

Det låter som positiva kommentarer i mina öron. Kanske är det så att din häst inte har niomässig skritt? Det är ju svårt att få de allra högsta poängen utan att hästen i grunden har riktigt bra skritt.

Kanske är det så. Tycker ju kommentarerna låter som att vi gör allt rätt liksom, eller vad man ska säga.

På senaste tiden har jag fått höra att det ser så bra ut och allt går som på räls, han är lydig och taktmässig, har en bra form, lösgjord, jobbar med bakben o rygg och vi gör inga större missar egentligen,(det är vad jag får höra, jag själv tycker det känns bra men att vi kan mer liksom) men får ändå aldrig mer än sjuor.
Visst, han har "bara" medelgångarter ,eller lite över medel tom.

det känns nästan som att det måste vara hans gångarter som fattas isf...

Enligt min tränare ska man få 8 om man bara får positiva kommentarer på ett moment. Får man 7:a ska det iaf vara något lite negativy i kommentaren. Och det kan jag faktiskt hålla med om! Inte så lätt att veta vad som ska förbättras när de inte skriver det.. :smirk: Fråga din tränare?

Vad har du fått på samlingsbetygen?

FÖ så betyder betyget 8 = bra, ganska bra = 7... så någon mer förklaring borde finnas på protokollet. Men du bör ha möjlighet att fråga domaren efter klassen.

Jag tycker att du ska fråga domaren, när klassen är slut, vad som gäller för att få ett högre betyg. Enligt kommentarerna så låter det onekligen som om skritten borde vara betygsatt med 8:or. Det kan ju också vara så att sekreteraren i hastigheten har skrivit fel, så'nt händer. Det kanske skulle ha stått ganska bra istället för bra? Men som sagt, fråga domaren.

Antingen så är han 7 mässig i skritten, eller så ska han ha högre betyg som en 8, men att det är i övergången som han får ev taktfel eller kanske går emot hand, både in i eller ur, den ökade skritten, eller så är det du som gör något.

Ibland kan det räcka med att skritten kommer igång lite försent, eller slutar lite för tidigt.

Vad jag vill säga är att kolla i betygsmomentet och se vad som ingår i just DET betyget. Hörnpassering? Övergång? Galoppfattning? Avsaktning?

Eftersom man inte sätt gångartern apå dig häst så vet man ju inte riktigt men något som saknas är iaf dommare som vågar sätta poäng efter vad de ser!

Förstår att det kan vara svårt för er att säga när ni inte sett hästen! Det är ju bara det att vi får så bra kommenater ju! ;)

Jag ska försöka fråga domaren nästa gång. Har inte tänkt på det förut. Och så ska jag höra med tränaren nästa gång jag tränar. Det är först nu som jag har börjat tänkt på det!
Vi ska ha klubbtävling här snart, då kan man ju passa på att höra med domaren vad HON tycker fattas för högre poäng.

eller så är det du som gör något. Isf är det nog jag som gör nåt ja :angel: hästen gör det jag ber om, i princip..

true_blue, vad menar du med samlingsbetyg? :o

Aha :idea:
På gångarter har vi fått sjuor nästan alltid.
Men jag uppfattar det som att många andra "på min nivå" som jag tävlar ihop med också får sjuor(har aldrig sett en åtta där tex..) fast de är "typ halvblod" med generelllt sett bättre gångarter över lag..
Övriga allmänna intryck ligger nära nog alltid på sexor och sjuor ffa.

I ett moment ingår även hörnpasseringar och sådant. Det kan vara där det brister, inte i själva ökningen.

Nej det är klart.
Men det vore skönt om domaren kunde skriva ut vad som "är felet": slarvig hörnpassering, ställer inte gnm ordentligt i hörnet eller vad som helst..
Kommentarerna har ju bara fokuserats på själva ökningen därför fattar ag som att det är där det brister lite. *Nästa gång ska jag vara jättenoga med hörnen, börja-sluta vid rätt ställe och på ett bra sätt*;) så får vi se vad som händer! :p

Vissa domare sätter en sjua när det är bra och åtta när det inte går att få bättre. Jag har till och med fått en åtta och kommentaren "perfekt" en gång. :smirk:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 241
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 451
Senast: Hippocampus
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka