Vad fasiken är det som kom ut med lortarna ?

gylle

Trådstartare
Detta underliga fynd gjorde jag i lortarna hos mitt ena sto, till saken hör att hon hade kolikkänningar imorse dock har hon enkelt att få gaskänningar och jag strulade till det i helgen och körde slut på hennes vetekli och fick ersätta det med vetekli av annat fabrikat från vanlig affär en sådan sak är tillräcklig även annars för att få henne i obalans så jag reagerade iofs inte på att hon fick en gaskänning utan tillbringade morgonen i ridhuset så att hon fick röra på sig (vilket brukar vara tillräckligt så även denna gång) till slut kom det då en hög och det var i denna hög detta egendomliga låg ihoprullat som en boll, allt hängde ihop innan jag påbörjade min disikering av vad fasiken det är. Allting var ganska vitt från början delar av det har mörknat sedan jag hittade det. Färgen fick mig att associera till mask då bland annat bandmask jag sett haft precis den färgen. Segt och strängit är det. Har två funderingar själv och det ena är just trasiga bitar från en bandmask ? Har bara sett hela sådana innan så ingen aning om hur trasiga bitar utan inälver (som jag antar att även en mask har?) ser ut.
Det andra är slemhinna, men kan det verkligen släppa bitar av slemhinna utan att det är allvarligt fel ?

Någon som sett något liknande och som har en susning om vad det kan vara ?

Först en bild för att se storleken sen diverse bilder på mysigheten....
DSC_0001.jpg

DSC_0002.jpg

DSC_00031.jpg

DSC_0003.jpg

DSC_0005.jpg

DSC_00061.jpg

DSC_00071.jpg

Sv: Vad fasiken är det som kom ut med lortarna ?

Tur att man inte precis ätit. ;)
Ser ju ut som någons lags mask. Men konstigt att det kom som i en boll....

Tur att man inte precis ätit. ;)
Ser ju ut som någons lags mask. Men konstigt att det kom som i en boll....

Vadå tycker du inte det ser mysigt ut :angel: :D

Ja mask var första associationen jag fick när jag såg att det låg något i lortarna och då bandmask, damen är träckprovad för ett tag sedan och noll på allt men inte kollad för just bandmask iom att det är så svårt att urskilja på vanligt träckprov. Dock har alla bandmaskar jag sett (då främst hos katterna) varit hela och helt platta varianter så när jag började dra i det och det ramlade sönder i bitar så fick jag mer känslan av slemhinneaktigt men har iofs inte gett mig på att disikera en hel bandmask så vet inte om de har samma konsistens.

ring ett he´lsingborg eller någon klinik sjukhus dom borde veta
:confused:

har aldrig sätt för

Nej, det ser riktigt vidrigt ut.
Jag googlade lite på bilder på mask hos häst men hittade inget som liknade de där.

Ser ut som Blodmask.

Ung den konsistensen var det på det min häst släppte ur sig mitt i en fin skithög tidigare i somras. Vi hade varit på dressyrtävling och skulle hem, hästen var lugn som en filbunke. Lastade med högen och åkte hem för dissekering men väl hemma gick inga spår att hitta, det massakrerades när jag tog högen med spaden. Vet gissade per tel på tarmslemhinna utan farlighet eftersom hästen inte var pigg och glad, inte hade ont eller något annat visades och inget blod fanns. Sket helt normalt både före och efter. Viss slingrighet tycks ju finnas i din hög, jag såg inget sådant utan det var mer som en sammanhållen geleröra - men som sagt, jag tittade utan att dra och peta.

Så vet menade på att de faktiskt kan få ut bitar av tarmslemhinna utan att det är särskilt konstigt eller farligt ?

men bandmask brukar ju vara vita och långa?:confused: Våran ena häst vi fick hem hade bandmask och de var väldigt långa och vita.
Ring vet eller någon som du tro kan veta?

Men fy så äckligt :eek:

Ingen aning om vad det kan vara dock.
Jag skulle nog bli livrädd om min häst släppte ur sig nåt såntdär!. :crazy:

Jag vet inte om jag skulle använda ordet "menade"... Tarmslemhinnan förnyas väl den också fattade jag det som, och att det kunde ha för en gångs skull blivit "lite" mer än vanligt. När jag tittar närmare på dina bilder ser även de tidiga, mer geléiga mer "slingriga" ut, mitt var mer som en slemmig blobb med "tentakler" stickande ut som kladdade fast vid ytan på bollarna. Det hade nog inte heller hållit för att breda ut på det där sättet, det var mer som brun gelé, fast mer elastiskt. Som maneter utan trådar, tror jag är närmast beskrivet tillstånd.

Detta var på en helg, fick tag i vet ti el on tror jag och då det inte upprepats och hästen mått bra hela tiden fanns det liksom inget mer att göra just då. Har inte upprepats, men hade det gjort det så hade jag gått vidare. Tills dess lutar jag åt att den nya annorlunda situationen vid tävling ändå påverkade hennes mage/tarmar så att detta inträffade, trots att hon var till synes stencool.

urk, va äckligt. :o
ser ju difinitivt ut som mask, eller mask-lik-delar!

helt OT, men jag är sjukt impad över hur många ord du har fått in i den här meningen:

till saken hör att hon hade kolikkänningar imorse dock har hon enkelt att få gaskänningar och jag strulade till det i helgen och körde slut på hennes vetekli och fick ersätta det med vetekli av annat fabrikat från vanlig affär en sådan sak är tillräcklig även annars för att få henne i obalans så jag reagerade iofs inte på att hon fick en gaskänning utan tillbringade morgonen i ridhuset så att hon fick röra på sig (vilket brukar vara tillräckligt så även denna gång) till slut kom det då en hög och det var i denna hög detta egendomliga låg ihoprullat som en boll

utan , eller . :bow:

urk, va äckligt. :o
ser ju difinitivt ut som mask, eller mask-lik-delar!

helt OT, men jag är sjukt impad över hur många ord du har fått in i den här meningen:

utan , eller . :bow:

Man skall inte slita på punkterna och shift tangenten :angel::D

avstött tarmslemhinna.

vanligt när skitarna inte har kommit ut som de ska (t ex efter förstoppning), inget farligt. Tarmslemhinnan förnyas och stöts av kontinuerligt, märks inte i vanliga fall men här blev det mkt på en gång då det troligtvis stått still ett tag.

Och jag som satt och åt marrängswisch när jag såg bilderna!

Ser ut som bandmask, rätta mig om jag har fel :O men dom brukar vara vita och långa!
Träckprov?

avstött tarmslemhinna.

vanligt när skitarna inte har kommit ut som de ska (t ex efter förstoppning), inget farligt. Tarmslemhinnan förnyas och stöts av kontinuerligt, märks inte i vanliga fall men här blev det mkt på en gång då det troligtvis stått still ett tag.

Ok, såg ditt inlägg nu!

avstött tarmslemhinna.

Tack, då var jag trots allt på rätt spår när jag tyckte det såg ut/kändes som slemhinna, trodde bara inte att de kunde släppa ut så stora bitar utan att något var fel.

Hon hade bajsat väldigt lite under natten iofs så hade hon lekt grävmaskin i spånbädden så det var inte så lätt att hitta någonting vettigt där, vet att hon gjort en mindre hög i samband med intaget vid 22 men möjligt är att hon inte skitit ordentligt sedan dess, dock visade hon inga tendenser till kolik vid 02 när jag var ute och kollade en av de andra hästarna som jag hade lite obs på pga en bihåleinflammation och medicinering.
Natten innan hade hon bajsat rejält precis som vanligt, hur hon gjort i hagen under dagen har jag ingen aning om.
Nu i kväll har hon presterat ;) två rejäla högar redan så förhoppningsvis är allt som vanligt igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka