Vad får man...

tess91a

Trådstartare
och vad får man inte ha på hopp tävlingar?

Nu har vi nyss köpt en fjording, och framför allt jag och en tjej till
ska tävla honom. Så jag undrar på vad får man rida på?
Han är ej slutmätt, men var som 4 åring 145cm/mkh så vi tror han är runt maxad D-liten häst.

Framför allt vad får man ha i bett/nosgrimma väg?:confused:
Vi ska nog tävla klubb-någon klass högre, men vi får se.
Just nu går han på pessoa, men jag har för mig om han nu är ponny får man inte ha 2 ringar under själva bett ringen?:confused:

Vore jätte bra med svar:)

Finns det även "kläd regler" för hästen? Måste ha vitt eller nått sånt? , har aldrig tävlat innan så har ABSOLUT noll koll:smirk:

Sv: Vad får man...

:)
och vad får man inte ha på hopp tävlingar?

Nu har vi nyss köpt en fjording, och framför allt jag och en tjej till
ska tävla honom. Så jag undrar på vad får man rida på?
Han är ej slutmätt, men var som 4 åring 145cm/mkh så vi tror han är runt maxad D-liten häst.

Framför allt vad får man ha i bett/nosgrimma väg?:confused:
Vi ska nog tävla klubb-någon klass högre, men vi får se.
Just nu går han på pessoa, men jag har för mig om han nu är ponny får man inte ha 2 ringar under själva bett ringen?:confused:

Vore jätte bra med svar:)

Finns det även "kläd regler" för hästen? Måste ha vitt eller nått sånt? , har aldrig tävlat innan så har ABSOLUT noll koll:smirk:

Först och främst börja med att försöka mäta honom själva, är han långt ifrån ponnymåttet (över)?
Annars om han är ponny måste han slutmätas, gå in på förbundets hemsida, där brukar det finnas telefon nummer till mätmän.

Om du tävlar hoppning får du ha remont-, Aachen-, engelsk- eller pullargrimma.
Vilka bett som gäller hittar du enklast under TR på svenska ridsportsförbundets hemsida =)
Ponny får ha pessoabett med 2 ringar under bettringen.

Förövrigt finns det inte så många klädregler för hästen, speciellt inte på klubb/träningstävlingar där brukar det inbte finnas så mkt utrustningsregler alls.

Men som sagt, Plugga TR och lycka till :)

:)

Först och främst börja med att försöka mäta honom själva, är han långt ifrån ponnymåttet (över)?
Annars om han är ponny måste han slutmätas, gå in på förbundets hemsida, där brukar det finnas telefon nummer till mätmän.

Om du tävlar hoppning får du ha remont-, Aachen-, engelsk- eller pullargrimma.
Vilka bett som gäller hittar du enklast under TR på svenska ridsportsförbundets hemsida =)
Ponny får ha pessoabett med 2 ringar under bettringen.

Förövrigt finns det inte så många klädregler för hästen, speciellt inte på klubb/träningstävlingar där brukar det inbte finnas så mkt utrustningsregler alls.

Men som sagt, Plugga TR och lycka till :)

Tack så mycket:)

Men på klubbtävlingar brukar väl inte alltid samma regler gälla som på lokala/regionala och uppåt?
När jag var med på ridskola och annordnade klubbtävlingar (typ lingon o blåbärs) så var det enda vi kollade vaccinationen+betalning. Aldrig utrustning.inte vet jag om att dom kollade det på KM:n heller...

Fast beror kanske på om det är en ridskola klubb eller privathäst klubb också, och vissa är ju hårdare på regler än andra.

Hoppas det går bra för dig,din kompis och hästen och att ni får roligt på tävlingsbanorna! :D
Äre hoppning eller dressyr som gäller ?

de klubbtävlingar jag ridit och varit med och anordnat så gällde tr för hästens utrustning men ryttaren hade fri klädsel.
På andra klubbtävlingar så har man fått rida på valfritt bett och i bomlöst och liknande, så det är väl helt enkelt olika eftersom det är upp till klubben. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 660
Senast: nullo-modo
·
Dressyr Hej. Har börjat rida en häst som de är tanken att jag ska börja tävla dressyr med men vi har stött på ett stort problem. Ägaren har...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: em-pirre
·
Western Hej, Tänkte fråga lite då jag aldrig tävlat western. Tävlat i hoppning och dressyr i några år men aldrig western. Har lite frågor jag...
Svar
2
· Visningar
1 309
Senast: kryddelydd
·
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 365
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V