Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

KungTulle

Trådstartare
Min lille brorson har nyss fyllt två. En aktiv liten kille så jag har full förståelse för att personalen inte kan ha 200% koll på allt hela tiden. De har ju liksom mer än en att hålla ögonen på... MEN.

Sedan han börjat där är han helt skinnflådd om munnen. ( De verkar inte torka av barnen om de kladdar när de får mat). Han hade tom matrester i ansiktet när skolfotona togs innan i höstas.

De verkar inte bry sig om när barnen har skitit i blöjan. Brorsonen har ett flertal gånger varit så blöt/kladdig när han ska hämtas att det verkar som om barnen ofta får gå hela dagen i samma blöja.

Och nu senast vid hämtning var han helt "blå" iskall och stel om händerna och grät vid hämtning. Tydligen hade de varit ute en lång promenad med barnen och glömt haft på honom vantarna. De påstår att han måste tagit av vantarna själv och lagt i vagnen men det är nån sorts långa galonvantar som man fäster med kardborre i jackan som han har väldigt svårt att få av sig på egen hand. Och även om han HADE tagit av dem själv.. ska inte personalen ha koll på barnen så pass att de ser ifall de har vantarna på eller ej. Det är ju många minusgrader ute.

Är det här sånt som är vanligt? Jag har inte själv barn och har visserligen ganska hemska minnen från när jag själv var liten och var på daghem men vad säger ni andra som har eller nyligen har haft barn i samma ålder?

Rent spontant tycker jag att det verkar dåligt. Det är ju ganska ohygieniskt och otrevligt med överblöta blöjor och det gör både ont och kan vara farligt med ordentligt nerkylda kroppsdelar.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Jag hade inte accepterat det. Jag tycker att föräldrarna ska ta upp det hela med chefen för förskolan för såhär får det inte gå till. Det ska ju inte vara barnförvaring utan det ska handla om pedagogisk verksamhet och då ingår faktiskt att se till så att barnen mår bra även kroppsligt.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Jag arbetar i vanliga fall på förskola. När det gäller matrester så tvättar vi alltid av barnen efter varje måltid (frukost,lunch,mellanmål). Blir det för mycket matrester på kläder så byts dessa. Vid ett foto av förskolegruppen så ser man så klart till att barnen inte har matrester runt munnen.

Blöjbyten görs ofta efter måltider samt vid behov. Jag brukar ha som regel att alltid byta en halvtimme/kvart innan hemgång också för att veta att barnet inte skulle gå för länge med blöt blöja om föräldern nu har några ärenden på hemvägen.

Angående kalla händer. En del barn är grymma på att slita av sig vantar. Ser man barn utan vantar så ser man till att få på ett par, det borde ju synas under en promenad. Kan vara värre att upptäcka om man är ute på utegården. (Alla gör ju inte som min mormor som alltid satte säkerhetsnål på vantar/kläder på oss barnbarn, hände även att den åkte igenom skinnet) :eek: Men vantarna satt ju kvar! Dock inte med mening.

I alla fall så tycker jag att det är dags att prata med personalen på förskolan.
Fråga om deras rutiner kring tvätta händer/ansikte/blöjbyten. Det är inte okej att barn går med samma blöja hela dagen. Ett tips om man nu vill kolla det är att inte ha samma märke av blöja på förskolan som hemma.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

I alla fall så tycker jag att det är dags att prata med personalen på förskolan.
Fråga om deras rutiner kring tvätta händer/ansikte/blöjbyten. Det är inte okej att barn går med samma blöja hela dagen. Ett tips om man nu vill kolla det är att inte ha samma märke av blöja på förskolan som hemma.


Jo de har tagit upp saker med förskolan flera gånger men utan större resultat.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Så som fraggel_tess beskriver funkar det på vår förskola också. Barnen får hjälp att tvätta sig efter måltider samt efter att ha varit ute (inte nu när de har handskar antar jag). Är de riktigt grisiga eller tex har spillt mjölk så byts kläderna.
Blöjor kontrolleras inför utevistelse, före och efter mat och byts vid behov även där emellan. Dottern går i en åldersblandad grupp så bara runt en tredjedel av barnen har blöja, flera av de större blöjbarnen som tex vår tvååring säger ju även till om hon är besvärad. Kan tänka mig att det blir mer arbete med blöjor i en grupp med 30 ettåringar...
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Jo de har tagit upp saker med förskolan flera gånger men utan större resultat.

Dags att gå till rektorn med andra ord. Sådär får det inte vara. Jag hade blivit ett åskmoln om det varit så runt min son.
Det ska inte accepteras alls.:mad:
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Nej fy! Helt oacceptabelt. Har din bror pratat med andra föräldrar om hur de upplever situationen.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Hade det varit mitt barn så hade jag blivit skogstokig
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Nej, det är självklart inte okej något av det. Inte på en fläck.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Hade det hänt på vårat dagis hade barnen aldrig kommit dit igen.
Herregud vad arg jag hade blivit! Aldrig att jag hade accepterat det
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Det där låter inte alls acceptabelt. Han kan ju förfrysa sig utan vantar och skinnflådd runt mun och rumpa ska han inte behöva vara.
Jag skulle ta ett allvarligt samtal med pedagogerna och hjälpte det inte skulle jag dokumentera samt gå högre upp till rektor eller områdesansvarig.

Jag sa till en gång på Vidars förra förskola. Han var sista barnet och personalen var ute med honom i väldigt kallt väder (trevligt att de får extra luftning men det är ju också en strategi för att man ska kunna stänga förskolan snabbt). Han var högröd i ansiktet och väldigt kall och narig så det tog väldigt lång tid på kvällen innan han fick normal ansiktsfärg. Då tog jag upp det nästa dag och pedagogen erkände att de nog varit ute lite för länge och att hon skulle tänka på det. Helt ok för mig. Ibland blir det fel men då vill man ju se att det blir en bättring.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Munnen och blöjan skulle jag säga att det kan hända på vårt dagis.

Röd runt munnen, A är det ofta, det är ngt i maten de får, extra intensiv tomatsås eller ngt. Men det har minskat. Jag tror också han gnager på jackan när han är ute, den blir blöt och skaver och därmed blir han röd runt hela munnen. Dagis försöker verkligen med idominsalva och allt, de oroar sig och försöker undvika tomat. Det är bättre nu och jag vet inte vad mer de skulle kunnat göra. Faktum är att jag tycker det bättrades betydligt när jag nämnde jackgnagandet, de kanske knäpper lite annorlunda. Jag brukar försöka det.

Sedan säger de på BVC att man ska vara lite försiktig med att rengöra små barn runt munnen, det sliter mycket på huden att skrubba. De kanske följer någon sådan regel på dagiset du nämner.

Blöjan är lite irriterande, ordinarie dagisfröknar slutar ofta tidigare än vi hämtar. Då blir det äldrebarnfröknarna som fixar i någon timma, halvtimma. De är usla på att byta blöja. Tror inte de tänker på det och tror de tycker det är integritetskränkande på ngt vis (måste vara ngt de lärt sig på sin utbildning antar jag. De är väldigt nerviga över blöjor på dagis och att bara ordinarie personal får byta.). Men det är också ett mindre problem nu när han småkissar mer sällan och inte längre bajsar på em precis när vi hämtar. Vi har inte nämnt det.

Om de inte bytte på hela dagen skulle barnet varit dyblött över hela byxor och rumpa och ett så litet barn kan bajsa många gånger på en dag och A kan fylla en blöja med kiss på en timma om det är rätt timma. Så de byter nog garanterat i alla fall 4 gånger per dag eller så. Är barnen ute är det svårt att känna på lukten också.

Vantarna hade jag inte accepterat någonstans, det känns farligt och skadligt. Blöt blöja och röd mun kan man faktiskt ha och det går att missa på som sagt ovan. Blå händer är riktigt illa.

Faktum är att min mamma nämnde igår ngt intressant. Att det kan bli problem när de avskaffar barnskötare helt från dagis. Barnskötarnas specialområde är att vårda barnen och se till att de mår bra. Pedagogerna däremot ska ju koncentrera sig på att utveckla barnen. En kombination av båda på en småbarnsavdelning är rimligen det bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Jag har en kollega som tvingades byta förskola till dottern för att verksamheten var bristfällig. Bla byttes inte blöjor, barnen fick inte vara ute och det fanns ingen som helst pedagogisk verksamhet. De hade försökt föra en dialog med förskolan men utan resultat. Då var det lättare för kommunen att hjälpa dem med en ny plats ist för att ta tag i problemen :(
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Och btw, jag vet verkligen hur mycket blöjor de använder eftersom det är jag som köper dem.
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

På mitt arbete spelar det ingen roll om man är barnskötare eller förskollärare vi ska alla även fixa den omvårdande delen såsom blöjbyten och se till att de mår bra. Det som skiljer är att förskolläraren har det pedagogiska ansvaret för verksamheten, men jag kan likaväl låta barnskötaren ha t.ex en samling som jag planerat eller någon annan pedagogisk aktivitet. (Vi har även mer planeringstid som pedagog/förskollärare). Men byta blöja ska vi alla göra!
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Jag tycker att det låter rent fördjävligt! Hade det varit mitt barn hade hen inte fått gå kvar en dag om inte drastiska förbättringar vidtogs.

Jag inser ju oxå när jag läser tråden att jag kanske inte borde vara missnöjd själv... Vi flyttade och bytte dagis från ett, som vi tyckte, helt fantstiskt ställe med jättestor och rolig gård samt pedagoger som verkligen ansträngde sig för att göra en riktigt bra och rolig verksamhet med guldkanter såsom utflykter, spadagar (!) wasalopp mm mm till ett högst ordinärt dagis med ganska tråkig gård och inte så mycket utöver basverksamheten. DOCK är personalen mycket trevlig och mån om barnen och jag kan inte tänka mig att något av ovanstående ö h t skulle kunna hända där. Och basverksamheten är ju trots allt pedagogisk verksamhet. Tänk att det är så olika :(. Vi hade kanske tur med bytet trots allt...
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

På mitt arbete spelar det ingen roll om man är barnskötare eller förskollärare vi ska alla även fixa den omvårdande delen såsom blöjbyten och se till att de mår bra. Det som skiljer är att förskolläraren har det pedagogiska ansvaret för verksamheten, men jag kan likaväl låta barnskötaren ha t.ex en samling som jag planerat eller någon annan pedagogisk aktivitet. (Vi har även mer planeringstid som pedagog/förskollärare). Men byta blöja ska vi alla göra!

Självklart gör alla allt arbete (utom ev huvudplaneringen, antog jag) jag pratade om utbildningen för arbetet man utför. Dvs en barnskötare har mer utbildning inom omvårdnaden. Det nämndes i diskussion igår (unt?) att det inte var helt optimalt att folk med utbildning inom den vårdande biten sjönk på småbarnsavdelningar och till slut skulle försvinna. (Små barn är ju inte bara inlärning utan också vård)
 
Sv: Vad får man acceptera på en förskola/dagis?

Vårt dagis är fantastiskt med stor och rolig gård och utvecklande aktiviteter, det är verkligen super! (Men att mitt barn tuggar på jackan och tydligen inte tål kockens ingredienser kan jag inte gärna skylla på dem. Blöjbiten är lite udda kanske).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp