Vad får andra göra med ens barn - vad säger lagen?

Pallas

Trådstartare
Läste nyss om en mamma vars svärmor försvann med barnbarnet i 5 timmar, utan lov, medan mamman vilade. Svärmor gjorde sig okontaktbar med flit och köpte burkmat, som hon försökte mata med när barnet började skrika, till en helammad bebis.

Jag har fortfarande hjärtklappning efter att ha läst mammans panikslagna berättelse om hur hon vaknar och barnet och svärmor är borta och vägen till upplösningen. Jag och min man är ense om att om någon, även släkt, gjort så med våra barn så skulle vi polisanmält. Får man verkligen göra så här utan tillåtelse från föräldrarna? Enligt lag alltså?

Sv: Vad får andra göra med ens barn - vad säger lagen?

Egenmäktigt förfarande, kanske? Ja, man blir helt mållös när man hör om sådant! :crazy:

Ja... jag hade fan dött på fläcken. Det var så otroligt många förtroenden som överträtts i den där berättelsen (vill inte skriva ut alla) att jag inte vet vad jag skulle gjort. Förmodligen hade jag hamnat i allvarlig chock.

Jag hade stått som ett fån och farsan hade jagat bort damen med våld... jag lovar... :crazy: (och sedan hade han sytt in henne på livstid)

Oj, det verkar ju helt sjukt. Kan den svärmodern verkligen ha alla hästar hemma om hon gör så? Det verkar så konstigt, vad ville hon uppnå med kidnappningen?:rofl:

Läste också den historien och blev illa berörd.

Något måste man väl kunna göra, som förälder räknas det väl som egenmäktigt förfarande om den som inte har vårdnaden försvinner med barnet? Eller är jag ute och cyklar nu.

Hade fått panik om någon gjort så, minns bara hur det var när Hampus pappa var en halvtimme sen tillbaka från umgänget då han var 5 månader.Värre panik har jag nog aldrig haft.

Nej, enligt lag får man inte göra så. Jag tror att brottet rubriceras "egenmäktighet med barn". Jag hade absolut polisanmält om min svärmor gjort så (fast det skulle hon förstås aldrig göra...).

Detdär vet jag hur det känns, om vi säger så. :smirk:

Och i ovan nämnda fall är det ju nästan relativt lindrigt i alla fall. För barnet har ju ett rättsskydd, om mamman och pappan lever tillsammans.

Värre är det med barnens skydd och trygghet vid separationer/skilsmässor. Om man har skilt sig och den ena föräldern flyttar ut kan man helt lagenligt kidnappa barnen från adress till annan utan rättsliga påföljder så länge båda föräldrarna är vårdnadshavare. Det är moraliskt förkastligt och inte i enlighet med barnens bästa, men man kan inte bli dömd för det. Lärde jag mig "the hard way".
Så var finns barnens trygghet i sådana situationer? :confused:

Det är bara om ena maken är muslim el dyl och för barnet utomlands som man får nån slags uppbackning. Om ena föräldern egenmäktigt bestämmer att barnen ska flytta 50 mil bort, inom landet, är det ingen som gör nåt, utan man ska själv avlöna advokat och processa om boendet, vilket tar många veckor. Medan barnen är ryckta från hela sitt sociala nätverk och hindras från att träffa sin andra förälder osv osv.
DET kan man kalla traumatiskt.
Särskilt om barnens anhöriga på den "kidnappande" sidan säger till barnen att "nu ska ni bo här resten av era liv" och skyndar sig att pracka in ungarna i dagisar, klubbar etc.

Men det kan ju vara svårt att lagstifta bort, detta med "separationskidnappningar", det förstår jag. I fallet där pappan slår både barnet och mamman, behöver ju mamman (utan rättsliga påföljder) kunna ta sig ur situationen med barnet och flytta bort.
Annars hade det ju varit smart att barnen inte ska byta adress förrän vårdnad och boende är beslutat.

Tyvärr möjliggör ju lagstiftningen som den är (iaf i mitt hemland) att personlighetsstörda människor har stora möjligheter att traumatisera barnen ordentligt och komma undan med det. :(

Dressyrtant - du vet att jag vet vad du talar om! Känner så väl igen det där...*skickar stöttande tankar via telepatilänken genom cyberrymden*

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat