Vad dog katten av?

Pepparkorn

Trådstartare
Jag kan inte sluta fundera över vad min mammas katt dog av och det slog mig att någon här kanske har lite förslag? Två veterinärer gick bet och stod väldigt frågande.

Den fakta jag vet: 2 årig kastrerad hankatt (kullsyskon till mina här hemma) blev smygande sjuk för en månad sen. Han bror är helfrisk och har inte haft några symtom.

Det började med att katten blev väldigt pratsam helt plötsligt. Sen drog han sig undan, ville inte leka med sin bror lika mycket. Matvägrade vissa dagar, åt som vanligt vissa. Inget direkt att ta på, ingen feber, inga tredje ögonlock framme, ingen diarré el kräkningar.

Efter två veckor syntes avmagring och han blev ruggig i pälsen. Veterinär besöktes (filial till Malmö djursjukhus) och man tog de vanliga proverna. Lever och njurprover u.a, ingen förhöjd vita osv. Eftersom deras röntgen var sönder kunde man inte röntga och ingen på plats kunde göra ultraljud.

Katten blev hemskickad utan diagnos, dock uppvätskad för han var uttorkad, med ordination metacam och vätska oralt.

Två dagar senare börjar katten salivera mycket. Mamma fick ny tid till veterinär men hann aldrig dit då katten i helgen blev akut dålig, började vätska något enormt, det rann saliv i floder och han läckte även vätska från hela bukområdet.

Samtidigt blev han stel i musklerna och fick kramp i käken så han kunde inte öppna den.

Veterinären som avlivade honom gav först lugnande och gjorde sen en ordentlig undersökning men stod frågande. Det enda han kunde komma att tänka på var rabies, men alla symtomen stämde ändå inte.

Vad sjutton kan katten ha lidit av? Han och hans bror bor i en större lägenhet med en liten trädgård (130 kvm) som är helt inhägnad med plank och har nät överst för att de inte ska kunna rymma. Katten har alltså inte haft någon kontakt med yttervärlden. Den andra katten mår jättebra och även hunden.

Någon som hört om något liknande? Vi grubblar och grubblar och skulle så gärna vilja veta eller kunna gissa åt något håll vad det var som hände.

Pepparkorn
 
Sv: Vad dog katten av?

Beklagar verkligen det som hände med din mammas katt. Jag vet lika lite som du vad det kan ha varit och tycker att det var synd att ni inte lät obducera honom. En obduktion kan tyckas meningslös när man precis förlorat sin katt, men utan dödsorsak eller diagnos blir det lätt så att man fortsätter grubbla i det oändliga och undrar om något kunde ha gjorts...
 
Sv: Vad dog katten av?

Tack! Det är alltid tråkigt när de lämnar en i förtid. Tyvärr är min mamma nybliven pensionär som desvärre inte har råd att bekosta en obduktion, annars vore det helt klart det bästa.

Jag funderade lite över varför inte veterinärerna var mer nyfikna, det hade ju jag varit i deras ställe. Synd att "fascinerande fall" inte kan få en egen budgetpost i deras fortbildning och bekosta obduktion.

Mina egna tankar kretsade kring en förgiftning, men samtidigt finns det väl inga förgiftningar som inte påverkar levervärdena?

Vi lär aldrig få veta vad som hände, men det vore intressant att bolla med andra som kanske har liknande erfarenhet eller hört talas om något i den här vägen.

Pepparkorn
 
Sv: Vad dog katten av?

Jag undrar lite över formuleringen att "han läckte vätska från hela bukområdet"...? Hur då? Vad var det för vätska?
 
Sv: Vad dog katten av?

Hela buken, alltså magen. Det hade bildats en rejäl pöl med vätska under honom och som träckte ut ur huden under katten. Ingenting från rygg eller sidor, bara buken. Det här tyckte jag var det mest märkliga av allt. I samband med detta kom även muskelstelheten som gjorde honom ostadig och låste käkarna.

På fredag kväll var han bara lite dålig, inget akut och han skulle till en annan veterinär på måndagen. På lördag morgon hade allt skett akut under natten och han avlivades därför lördag förmiddag.

Det här är hur märkligt som helst.
Pepparkorn
 
Sv: Vad dog katten av?

Tänker FIP, men alla blodprover var ju normala.
Togs även elektrolyter? När jag läser stela muskler tänker jag hypokalemi, dvs för låga kaliumnivåer i blodet.
 
Sv: Vad dog katten av?

Nej, elektrolyter togs inte. Däremot uteslöt båda veterinärerna Corona.
Pepparkorn
 
Sv: Vad dog katten av?

jag tänker på stelkramp ....kan katter få det ..och vätskan under buken låter skumt , men kan det inte bara varit lite urin den lagt sig i ....eller en salivpöl
 
Sv: Vad dog katten av?

Katter kan säkert få stelkramp, men det är nog sällsynt. Jag funderade lite på det eftersom han tydligen haft ett litet sår på ovansidan av nosen. Men vid stelkramp blir de väl ljud och ljuskänsliga också? Plus att en infektion borde väl ge i alla fall något förhöjda vita?

Det var ren vätska som kom, enligt min mamma kunde hon se hur vätskan träckte ut genom huden.

Saliveringen ökade dock markant sista dygnet, från att dregla till att sagla.

Jag har fastnat i tanken på någon sorts förgiftning, men leverproverna var ju u.a.

Här har varit enormt många katter genom åren och jag har varit hos veterinär och på djursjukhus för både det ena och det andra, men aldrig för något som varit ens i närheten av den här symptombilden.

Vad jag än tänker på så går det att utesluta. Ärftlig defekt? Ja, visst, men då borde det inte debutera så sent. Något autoimmunt? Hm, inte med det förloppet tycker jag. Någon virus eller bakteriell infektion? Men varför då ingen påverkan på infektionsprover? Och helbrodern frisk utan symptom.
Någon annan sjukdom som tumör någonstans? T ex i hjärnan? Kan det ge sådana symptom? Förgiftning? Ja, men levern var inte påverkad.

Ändå drar jag mig åt förgiftningshållet, men jag kan inte säga varför. En magkänsla. Det är därför jag undrar om alla förgiftningar ger leverpåverkan.

Det är som en trasig tand eller öm tagg. Den sitter liksom där och irriterar och tanken vandrar mellan varven till vad det var. Jag skulle så gärna vilja veta för att kunna förhindra att det händer igen.

Pepparkorn
 
Sv: Vad dog katten av?

rabies ...där har man ju hört att dom dreglar

Kunde det inte ha varit det ...?? Kollade dom upp det ordentligt ?
 
Sv: Vad dog katten av?

Kan vara ute och cykla nu men om veterinären misstänkte rabies (även om det är osannolikt) borde det ha anmälts vidare eftersom det är en anmälningspliktig sjukdom.
 
Sv: Vad dog katten av?

Varför skulle stelkramp vara sällsynt på katter?

katter läker små sår och rispor väldigt dumt och kapslar lätt in bakterier och infektioner.
 
Sv: Vad dog katten av?

Nej, elektrolyter togs inte. Däremot uteslöt båda veterinärerna Corona.
Pepparkorn

En katt som befinner sig i slutstadiet av FIP och är rejält sjuk kan testa negativt för coronavirus så det är svårt att helt utesluta coronavirus på en mycket sjuk katt.
 
Sv: Vad dog katten av?

Jag tycker det låter som Fip och vad jag förstått går det inte att säkert diagnostisera utan en obduktion. Men konstigt att veterinären uteslöt det helt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 323
Senast: WildWilma
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 785
Senast: mollyphlox
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 414
Senast: Iamia
·
Katthälsa Hej, har en katt som heter Charles, han blir 2 år detta år, när man tog in han så var hans hälsa på top. Dock så fick han ett hornhinne...
Svar
6
· Visningar
1 061
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp