Vad brukar ni göra med era hästar?

anyhow

Trådstartare
Förutom att rida dem?

Tränar ni något annat än ridning? leker ni med dem? NH?

Kan vara kul att veta! :)

Sv: Vad brukar ni göra med era hästar?

Leka på ridbanan. Jobba upp förtroende typ NH. 7 lekarna.
Jag tränar henne på löst kliva över bommar o löshoppa. Jag kollar hur lyhörd hon är mm. Vi tar promenader o annat.

Jag gör vissa rörelser med kroppen och då ska hon förflytta sej på ett visst sätt. Om jag tex backar mot hennes sida så ska hon vända undan sin rumpa.
Gör sidepass med ett täcken från mej osv..... Allt vi kan hitta på som är roligt för mej o Bääs!

NH har jag ingen som helst kunskap om, så det är ingenting som varken intresserar mig eller som jag använder mig utav. Jag har tyvärr bara fått höra massa negativt om NH, så det är ingenting som jag vågar mig på.

Förutom att jag rider mina hästar, tömkör, longerar och löshoppar jag dom. Jag varierar sedan arbetet med dom under ridning, så att de får så mycket variation som möjligt. :idea:

jag varierar mellan;

*longering,
*löslongering,
*lekar, (även lite NH träning där med ledarskap)
*trix,
*rider utan sadel och träns med tryck på bogen och vikthjälper, *skrämmselövningar; gå under pressening och sånt.
*Promenader,
*tömkörning,
*på sommaren sticker vi ibland ut långt ut i skogen med fika och enbart softar på ett ställe under några timmar,
*mycket pyssel i stallet

Tömkörning, ledarskap från backen, och långa promenader vid hand. Nu sist var det julgranletardags;) Måste sett knasigt ut där han och jag gick och studerade granar, men vi hittade en både till stallplanen och in till huset:D

haha ja leta efter julgran är perfekt från hästryggen :bow:
för något år sedan skulle vi klippa grankvistar till att hänga upp i stallet (pappas skog, så vi hade lov) och då tog vi och band ihop ändarna på kvistarna och la dom över manken på hästarna, som ett uppcohnervänt V. Såklart hem i full galopp, barbacka med granriset med, galningar som vi var :crazy:

NH har jag ingen som helst kunskap om, så det är ingenting som varken intresserar mig eller som jag använder mig utav. Jag har tyvärr bara fått höra massa negativt om NH, så det är ingenting som jag vågar mig på.

Inget negativt om hur du hanterar dina hästar, för varje männsika väljer själv hur de vill hantera sina hästar. Men, jag vill bara tillägga att NH inte är en träningsmetod, utan ett sätt att tänka på.
Det finns alltså inget negativt, eftersom alla skapar sitt "eget" NH med sin häst. NH är att hantera hästen från dess egen synvinkel, kommunicera med den så som hästar kommunicerar med varandra.

Men som sagt, detta var absolut ingen påhopp.

Jag leker med min häst. Hittar på allt möjligt som kan vara kul.

Bilder finns här:
http://www.pixbox.se/alb639636

Tömkör även, och longerar och går promenader. Gör lite vad jag känner för :)

Lekr,tränar Nh, longerar(löst och lina),ja lite allt möjligt!promenader,rider utan sadel med halösring,ja och mkt mer...:)de som vi behöver öva på och tkr är kul!"

Lekr,tränar Nh, longerar(löst och lina),ja lite allt möjligt!promenader,rider utan sadel med halösring,ja och mkt mer...:)de som vi behöver öva på och tkr är kul!"

jag har inte gått ngn kurs,men de är lek och man får ett starkt vänskaps band och relation till hästen,vi har kul i allafall!

Jag övar lite miljö-trickträning, typ gå på pall, gå över/under presenning osv.

Övar Nh-inspirerat med kroppen, ledövningar, uppmärksamhet.

Vi har testat att valla får, det var spännande!

"Övar" också att rida utan träns, tömkör, löshoppar.

Vad kul att alla inte håller sig till enbart ridning. :)

jag själv har precis börjat lära mig lite ledarskap och får lite hjälp med att träna det på min häst så hon ska respektera mig och lita på mig :) Riktigt kul faktiskt!
Brukar även gå promenader, longera, tömköra, har planer på att miljöträna eller vad man nu ska kalla det, gå på presenningar (stavas!? :o ) och sådant! :bump:

Jag leker med min häst. Hittar på allt möjligt som kan vara kul.

Bilder finns här:
http://www.pixbox.se/alb639636

Tömkör även, och longerar och går promenader. Gör lite vad jag känner för :)

Åå, vilka härlga bilder!

Saknar min foderhäst. Hon var som en hund :D Och tror nog hon litade på mig. Inga problem att rida i ridhuset när vattenspridaren var på, eller gå över presseningen som låg i ridhuset.
Men annars blev det lite promenader, longering, löshoppning eller bara lös i ridhuset(slutade oftast med longerig utan lina ;))!

Förutom att rida dem?

Tränar ni något annat än ridning? leker ni med dem? NH?

Kan vara kul att veta! :)

Jajamensan. :)
Miljötränar hästen mot det han är lite skrajsen för.
Inget NH bara vanligt häst- och folkvett som utövas med
gott sunt förnuft. :)
Brukar gå ut och gå på promenader med honom själv och med
sambon och ena hunden.
Brukar knata hem till grannarna så hästen får hälsa på lite folk då och då, när han så sällskapssjuk av sig när det gäller människor. :)
Har hänt att jag har cyklat med hästen brevid mig. Det finner han
trevligt.
Brukar gosa en hel del med hästen och få låta honom vara med när det händer lite saker och det utförs sysslor på gården. :)
Ska börja tömköra honom vid ett tillfälle snart igen då han ska köras in till sommaren...hehe. :)

kör lite nh/lekar på ridbanan, går ut o går en sväng ibland :) Har löshoppat en gång också.Annars rids det mest, och då varierande såklart.Nu blir det tyvärr mest att rida i en hage när det är mörkt,och rider typ bara ut helger och de dagar jag slutar tidigt.Men under de ljusa månaderna rider jag typ alltid ute i skogen/åker, även när jag tränar dressyr :)
Fast vore kul om man kunde köra hästen också :D

Spela fotboll med hästen är skitkul :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter