Vad brukar ni göra för att muntra upp er själva?

Singoalla

Trådstartare
Ja, ni vet hur livet är. Ibland är det rosa skimmer och ibland är det taggtråd. Jag har varit lyckligt lottad och haft mycket rosa skimmer kring mig senaste året, så jag ska inte klaga. Men nu blev det plötsligt som att någon öppnade en lucka i golvet och senaste veckorna har bara känts.. mörka och skaviga. Jag är känslig, ängslig och konstant ledsen. Jag har försökt att prata lite med vänner, men hittills har deras vänliga ord och hejarop inte lyckats lyfta mig hur denna svacka. Så jag måste slicka mina sår själv så kommer jag säkert på banan snart igen.

Därför undrar jag vad ni brukar göra när ni behöver muntra upp er själva? Har ni några tips & knep? Något "go to" som alltid brukar fungera bra för er?

Ja, ni vet hur livet är. Ibland är det rosa skimmer och ibland är det taggtråd. Jag har varit lyckligt lottad och haft mycket rosa skimmer kring mig senaste året, så jag ska inte klaga. Men nu blev det plötsligt som att någon öppnade en lucka i golvet och senaste veckorna har bara känts.. mörka och skaviga. Jag är känslig, ängslig och konstant ledsen. Jag har försökt att prata lite med vänner, men hittills har deras vänliga ord och hejarop inte lyckats lyfta mig hur denna svacka. Så jag måste slicka mina sår själv så kommer jag säkert på banan snart igen.

Därför undrar jag vad ni brukar göra när ni behöver muntra upp er själva? Har ni några tips & knep? Något "go to" som alltid brukar fungera bra för er?
Rida, gå en långpromenad med hunden, titta på en bra film, äta någonting gott.

En liten chokladbit känns bra för det mesta (pistage från Li**), och en promenad. Köpa en present åt mej själv, kanske en trevlig mugg och då duger det bra att gå på loppis eller second hand. Och städa lite extra hemma så det blir lite fint på en fläck.

Jag hoppas att du snart hittar något som gör dej glad! Jag ska tända ett ljus för dej vid vår kyrka senare i kväll, kanske du känner lite värme från det?
Men motion och frisk luft, dagsljus och bra mat är nog vad du ska se till att du får i första hand. Och gärna kloka människor att prata med.

Jag vet hur inte hur djup din svacka är eller hur ledsen du är. Det gör det svårt att svara.
(Är den långvarig så kanske du ska prata med kurator för att få hjälp att ta dig ur.)
Nu är det en ganska jobbig tid (innan våren kommer) för många, infektioner och trötthet som följd.
Jag brukar accepterar att jag är lite tröttare denna tiden på året och ta det lugnt. Minska kraven och alla måsten. Bara njuta av små saker som händer under dagen.
Mao, sänk kravet på att det måste vara rosaskimrande och att du måste vara så lycklig hela tiden.
Det är okey att vara lite låg en kortare period ibland.

Drömma mig bort till varmare länder.

Just nu planerar jag våran resa till Portugal i höst och det ger mig lite energi att ha den att se fram emot.

Annars är jag också svag för choklad...

Mina tips är att boka upp aktiviteter med vänner eller respektive om man råkar ha en sån, så det finns saker att se fram emot. Weekendresa, liten roadtrip eller typ loppisrunda och fika på stan bara. Se till att det är rent hemma, köpa blommor och ta hand om sig själv.
Och framför allt komma ihåg att det går över. Toppar och dalar som sagt, det kommer inte vara becksvart jämt :heart

Så hade jag det till jag insåg att jag inte tålde gluten. Gick runt med en inflammation i kroppen som funkade som en blöt filt på mitt ganska glada humör. Kan vara värt att pröva!

Annars skulle jag säga att affirmation (talar om för mig själv att jag är bra) och promenader är det bästa för mig. Och att läsa bra böcker, om smarta saker som gör att jag lär mig saker, sånt funkar på mig.

Tack för alla tips! Sitter och kollar på weekends just nu. Tror jag skulle må bättre bara av att ha någonting inbokat någon månad framöver, att ha någonting att se fram emot. Just nu är det som sagt himla mörkt och trist innan våren kommer.

Ikväll blir det nog någon god middag och någon bra film tror jag.

Jag vet hur inte hur djup din svacka är eller hur ledsen du är. Det gör det svårt att svara.
(Är den långvarig så kanske du ska prata med kurator för att få hjälp att ta dig ur.)

Jag avvaktar lite just nu och ser hur det utvecklas, men har absolut en tanke på att prata med någon. Jag vet inte om det bara är lite "vinterdepp" i kombination av att jag alltid brukar känna mig ängslig i början av året. I så fall går det nog över snart. Eller om det är gamla spöken från förr som har börjat sätta grillor i huvudet igen och i så fall är det nog bra att få hjälp med det.

Aromamassage, ett långt varmt bad med något från Lush, tända ljus te och choklad i soffan till en bra podd, eller en riktigt fin blomma muntrar upp mig. Att planera något kul att se framemot likaså, en weekend låter ju utmärkt! Var funderar du på att åka?

När jag känner mig nere har jag väldigt svårt att komma igång och göra saker jag mår bra av, tyvärr, för det är då jag behöver det mest. En löprunda är väldigt effektivt, annars ta en promenad i fin natur, läsa en bra bok eller träffa en kompis.

Det låter ju så förbannat hurtigt, men det bästa jag kan göra när jag dippar är att träna: gå promenader, ta en löptur eller lyfta tungt på gymmet. Är jag nere tar det alltid emot att ta mig ut/iväg och träning i sig kan visst vara kul men är inte det roligaste jag vet, men trots det har jag insett att jag mår aldrig så bra som efter träning (hade jag inte hållit igång hyfsat den senaste tiden hade jag nog rentav legat på botten just nu). Att hamna i soffläge är rena döden för mig, när jag är nere.

Sen kan jag se väldigt mycket fram emot småsaker som ett restaurangbesök med vänner, en mysig filmkväll eller bara någon kortare utflykt. Det behöver inte vara värsta resan liksom (även om en sådan att se fram emot inte är att underskatta), utan bara små ljusglimtar när vardagen i övrigt känns grå och trist.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka