Vad bör man ha lättillgängligt vid födseln?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kaweria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 291
K

Kaweria

Om ca 14 dagar så är det dags för mitt sto att föla. Kan komma tidigare då juvret har fyllt upp sig ordentligt sista dagarna. Detta är mitt första föl så det blir en ny upplevelse. Skulle gärna vilja ha råd och tips på saker som man bör ha i närheten vid födseln. Typ en liten checklista. Tack på förhand!

Sv: Vad bör man ha lättillgängligt vid födseln?

Nåt som man kan behöva, och det snabbt, är linor att dra ut fölen med.
Ibland har vi tagit grimskaft när det krisar, men ofta går de av. Så några meter lina, och gärna ett par bitar rundstav som handtag är bra att ha.

Detta är vad jag tycker man bör ha nära till hands:

*laddad mobil (både ström och pengar på den) eller vanlig telefon som man ka ta ut i stallet.
*Veterinärens telefonnummer inprogrammerat, eller uppskrivet så det är lättilgängligt
*stoets alla papper så som pass, vaccintyg ifall veterinären behöver kolla något om man skulle beöva tillkalla en veterinär.
*sedvanlig sjukvårdsutrustning inkl febertermometer
*om stoet skall föla inne, lägg gärna halmbaler längs alla väggar så hon inte lägger sig för nära väggen....
*kamera så man kan foto, om stoet ej blir nervös av detta...

För det mesta klarar stoet det själv utan hjälp från människor, men skadar inte vara väl förberedd. Ett bra tips är att läsa boken "Att bli med föl", så har man lite i bakhuvudet när det väl är dags.

LYCKA TILL!!:bump:

Puffar upp tråden för ev fler råd ;)

Nappflaska ,jodopax,sax(ifall du behöver ta hål på fosterhinnan.Microlax,handdukar

Nåt som man kan behöva, och det snabbt, är linor att dra ut fölen med.
Ibland har vi tagit grimskaft när det krisar, men ofta går de av. Så några meter lina, och gärna ett par bitar rundstav som handtag är bra att ha.

Men det är väl inget en oerfaren ska försöka sig på, eller? :confused:
Blir nervös av bara tanken :crazy:

Nej naturligtvis så ska jag inte göra det själv och är dessutom inte helt själv under födseln. Har erfarna hästmänniskor som backar upp mig ;)

Jag kommer dessutom ha en *nappfalska och *bröstpump om mina förstföderskor inte skulle vilja släppa till för lill bebisarna.
En svart *sopsäck och *handskar för att lägga upp efterbörden på, för att se att den är hel.
Sen är det bara att packa ner rasket i säcken så vips så luktar det inte urk. ;)
*Laxerande medel om lill basarna inte vill bajsa (hingstungar kan ha mer problem att få ut träcken)

Nu håller vi tummarna för varandra:banana:

En svart *sopsäck och *handskar för att lägga upp efterbörden på, för att se att den är hel.
Sen är det bara att packa ner rasket i säcken så vips så luktar det inte urk. ;)

Vart ska du göra av den säcken sen? Slänga i soptunnan?

Vad är det för fel på att häva ner efterbörden i dynghögen?

Bra att ha nerpackat är även en stark kobonde med vana att hjälpa kvigorna vid fellägen :) Synd bara att de är svåra att få tag på i vissa delar av landet och att de inte går med på att sitta i garderoben i väntan på att man kanske behöver dem. "Min" kobonde ligger jour i sitt hem. Har man som vi, en bit för veterinären att åka så har man mer nytta av en erfaren kobonde på ön än en orutinerad distriktare som ska ta sig med färjan över till ön.

Egentligen inte, men om fölet kommer baklänges är det bråttom att få ut det.
Då har man inte tid att ranta runt i en kvart för att hitta grejer.

Bra att ha nerpackat är även en stark kobonde med vana att hjälpa kvigorna vid fellägen :) Synd bara att de är svåra att få tag på i vissa delar av landet och att de inte går med på att sitta i garderoben i väntan på att man kanske behöver dem. "Min" kobonde ligger jour i sitt hem. Har man som vi, en bit för veterinären att åka så har man mer nytta av en erfaren kobonde på ön än en orutinerad distriktare som ska ta sig med färjan över till ön.

Sådana har jag 50 m från stallet :banana:. Jag har fått fantastisk hjälp av dom när det behövts :bow:. Min man som är mer fölvan än jag, lyckas nämligen alltid vara bortrest när stona fölar :devil:.

Du får göra precis vad du vill med efterbörden.
Själv vill jag inte kraffsa i min gödeslstack. Men mina hundar vill det säkert om det finns mumsigt nergrävt....

vi ger alltid fölet det första målet i nappflaska ca 1timme efter födseln men ibland hinner vi inte med det för fölet står redan och äter när vi kommer och då behövs det ju inte men annars tycker vi att det är bra att man ger de första målet för det blir som en kickstart. dricker vanligtvis runt 1 1/2 dl mjölk men det kan ju variera
tänk på att fölet FÅR INTE ligga på sidan när du ger den mjölk måste ligga på magen och håll upp flaskan så den får upp huvudet så att inte mjölken hamnar i luftstrupen. bra råmjölk ska vara riktigt gul och fingrarna ska bli väldigt kladdiga och klibba ihop. ser den ut som mjölken i mjölkpaketen är det oftast ingen bra råmjölk. vi har en råmjölksprovare så vi provar alltid råmjölken och är den inte bra så har vi råmjölk i frysen som vi tinnar och ger fölet ( tänk på att aldrig tinna mjölk i micron. vattenbad och ca 40 gradigt vatten annars kan antikropparna dö) holl koll så att fölet äter. matt juver inte ätit blankt juver nyss ätit. skulle råmjölken vara dålig så tar vi ett blodprov på fölungen (måste vara minste ett dygn gammal) och kollar hur mycket antikroppar den har det är ett lätt test och du får svar på ca 10 min. rådfråga din vet om du misstänker att dit sto har dålig råmjölk. LYCKA TILL !!!

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 597
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 344
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna