Vad bör finnas hemma vid strömavbrott?

Red_Chili

Trådstartare
För en stund sedan blev det strömavbrott här. POFF så var allt borta, även gatlyktor m.m. slogs ut och mobiltelefonerna fungerade inte att ringa från. Strömmen var inte borta många minuter, bara tillräckligt för att jag skulle hinna fylla vardagsrumsbordet med värmeljus ;)

Det fick mig dock att fundera... Vad är bra (och rimligt) att ha hemma om det nu blir strömavbrott. Det går ju aldrig att veta hur länge strömmen är borta...

I dagsläget finns värmeljus och tändstickor + tändare, batteridriven radio och kanske batterier till den...

Jag tänker att det kan vara klokt att ha någon mat som inte kräver ström för att bli ätbar, både till mig och hundar, och såklart några ficklampor eller liknande samt batterier till dessa. Och fler värmeljus. Gissningsvis finns det mer.

För en stund sedan blev det strömavbrott här. POFF så var allt borta, även gatlyktor m.m. slogs ut och mobiltelefonerna fungerade inte att ringa från. Strömmen var inte borta många minuter, bara tillräckligt för att jag skulle hinna fylla vardagsrumsbordet med värmeljus ;)

Det fick mig dock att fundera... Vad är bra (och rimligt) att ha hemma om det nu blir strömavbrott. Det går ju aldrig att veta hur länge strömmen är borta...

I dagsläget finns värmeljus och tändstickor + tändare, batteridriven radio och kanske batterier till den...

Jag tänker att det kan vara klokt att ha någon mat som inte kräver ström för att bli ätbar, både till mig och hundar, och såklart några ficklampor eller liknande samt batterier till dessa. Och fler värmeljus. Gissningsvis finns det mer.

Värmeljus
Stearinljus
Tändstickor
Stormkök med bränsle
Ficklampor
Batterier
Pannlampor
Lite konserver

Mat löser sig annars genom att man måste äta upp det som finns i kyl o frys.

Själv föredrar jag

740066.jpg

och Nutella.

Det beror väl lite på hur man bor och hur lång tid det finns risk att man kan behöva klara sig utan ström.
Det som är viktigt är uppvärmning av bostad (eller del av bostad, man kan begränsa sig till ett rum för att göra det enklare), tillgång till mat och vatten.
Den batteridrivna radion är alltid bra att ha och ficklampor för att se var man går. Stearinljus ger både lite ljus och värme.

Vi bor en bit ut på landet och har klarat oss igenom 4 dygn utan ström efter stormarna Gudrun och Per. (ca 4 dygn båda gångerna). Vi kan värma upp vårt hus genom att elda i kaminen, den har en kokplatta där man i nödfall kan värma lite mat. Det som är kritiskt hos oss är vattnet, men det ordnar sig på något sätt. I värsta fall får vi hinka upp vatten ur den grävda brunnen. Vi har tidigare haft ett bensindrivet elverk, men har varit våghalsiga nog att sälja det då strömavbrott är betydligt mindre sannolika nu eftersom elledningarna här numera är nergrävda.

Vedspis och torr ved :D

För mig som bor på landet är just uppvärmng och möjlighet till matlagning elementärt. Kylskåp kan ersättas av jordkällaren.
Frysarna är det svårare med. Men de håller sig om man inte öppnar locket.

Efter ett dygn vill jag nog låna ett elverk i några timmar.

Ficklampor, stearinljus och gott om varma kläder känns elementärt. Det har jag till och med i bilen vid långfärd.

Jag bor i en lägenhet i en stockholmsförort, så vedspisar och liknande blir "lite" knepigt, likaså att ha någon "reservström" att koppla in, jag vet inte ens om det är möjligt här.

Jag bor i en lägenhet i en stockholmsförort, så vedspisar och liknande blir "lite" knepigt, likaså att ha någon "reservström" att koppla in, jag vet inte ens om det är möjligt här.
Jag skulle vara orolig för vattnet om det blev långvarigt, så en eller ett par dunkar som du kan fylla är bra att ha.

Det finns ju en jättelång tråd från i våras(?) om just detta, fick litet deja vu... :up:

Ficklampa/pannlampa med fräscha batterier, en påse värmeljus och ett par tändare, och gärna en laddad batteribank till mobilen. Det är väl ett rimligt minimum tänker jag, de flesta strömavbrott varar inte ens en timme.
Upp till ett dygn eller så behöver man knappast någon ytterligare beredskap utöver vad som finns i ett normalt hem, dricksvatten kommer många iofs att få svårt med.

För strömavbrott flera dygn och som omfattar hela samhällets (eller åtminstone regionens) infrastruktur behövs litet mer beredskap. En buffert av mat i skafferiet, möjlighet att koka vatten och mat, möjlighet att hålla värmen och sköta sin hygien. Själv har jag några fotogenlampor och en del bränsle till dem. Bränsle till fordon i förekommande fall, kontanter för att köpa sådant som måste köpas. Bränsleförsörjningen till privatfordon kommer att vara bland de största och mest påtagliga svårigheterna redan efter något dygn.

På MSB:s (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) websida Din Säkerhet finns konkreta råd.

För egen del är jag rätt bra förberedd. Ljus och värme i uppåt en månad, mat i åtminstone en vecka eller två. Ett samhällsviktigt jobb där organisationen har rätt omfattande krisberedskap, där jag kan duscha, hämta dricksvatten och i värsta fall sova/bo.

Hur stora påfrestningarna på samhället i stort blir under ett långvarigt strömavbrott kommer att avgöras av huruvida avbrottet är avsiktligt eller ej.

Jag tror att vi bor i samma kommun @Red_Chili ;) Jösses vad mörkt det blev!

Som @Snubbelfot skriver så finns bra information på sidan dinsakerhet.se, bl a checklistor på vad som är bra att ha hemma och i vilka mängder.

För mig blev det en tankeställare att jag var ensam hemma med mina två småbarn samtidigt som mannen satt på pendeln (som inte blev strömlös den här gången tack och lov) och bilen stod parkerad vid stationen. Vi hade förberett med ljus och ficklampor men jag insåg rätt fort att våra lager inte hade räckt långt och att vi måste förstärka vår beredskap, speciellt som vi har ett spädbarn som flaskmatas och är för litet för att börja med mat (behöver rent vatten till att blanda mjölkersättning + till disk av nappflaskor).

Jag brukar säga såhär när folk frågar mig vad som är viktigt att ha hemma i händelse av den totala apokalypsen, "ja vad behöver du ha? Vad är basic för en veckas camping i en stuga mitt ute i skogen?"

Det gäller att få folk att tänka själva, inte släppa dom i händerna på sk. "överlevnadsbutiker" som säljer ett färdigt koncept som i skarpt läge visar sig vara oanvändbart till allt annat än som snuttefilt för folk som inte kan tänka själva.

Det finns tre saker som är basic, vila mat och värme, hur man uppnår detta ska inte behöva läras ut, det ska finnas där ändå för det var så våra förfäder levde. Lagringsdugliga livsmedel över tid som räcker minst en vecka, möjlighet att varmhålla bostad och sköta hygien samt matlagning och plats för vila och återhämtning, hur man löser detta är så individuellt så det finns ingen facit på detta, det är en "fatta-själv-övning".

Det är under dom goda tiderna man lagrar upp och förstärker försvaret för dom onda tiderna som kommer, så har människan gjort sen långt före stenåldern.

Du har fåttbra förslag men vatten, ex nypon-blåbärssoppa. Spritkök med t röd. Batterier till radion.

Vi har strömavbrott upp till ca. 1 dygn på årsbasis, några dagar per år sammanlagt (men inte sammanhängande). Därtill avbrott om någon/några timmar ungefär 5-10 ggr/år. Bor i villa i Sthlms förort. Som längst har vi haft strömavbrott i 3 dygn en gång när jag var liten.

Vi har stormkök, aggregat och sådant hemma också. Men framförallt ser vi till att alltid ha mycket värmeljus, samt mat för iaf för någon vecka, som inte är beroende av kyla och är lätt att tillreda utan ström. Detta har vi klarat oss bra med hittills iaf.

Några vattenflaskor i kyl och frys. De gör dubbel nytta. Både håller kylan där de ligger samt är just vatten när det behövs.
Nån petflaska vatten framme med är inte fel - även i lägenhet. De kan få för sig att behöva spola ledningar, stänga av för reparation eller liknande med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka