vad bör en D-ponny få?

S

sofia93

Hejsan, jag undrar lite om vad en D-ponny behöver för foder?
Nu pratar jag om vår, höst vinter alltså inte om betesperioden.
Rids ca 45min 6ggr i veckan.
Vad är nödvändigt och vad kan man skippa?
 
Sv: vad bör en D-ponny få?

Kanske runt 55-60 MJ?
Proteinet bör vara 6 gram per MJ, kalciumet 0,4 g/MJ och fosforen 0,3 g/MJ.

Hur du kommer upp i denna energimängd beror på vad det aktuella höet har för värden. Sedan kompletterar du med det som fattas.

Fattas energi kanske betfor och/eller havre är ett bra komplement, fattas det protein kan lucern eller soja vara bra.

Samma sak med mineralerna, du väljer ett mineralfoder som täcker upp det som saknas i grovfodret/totalfoderstaten.

Det lättaste är om man vet vad hästen ätit tidigare, och vad det aktuella höet då hade för värden. Då vet man hur mycket energi/protein hästen kräver, alla är ju individer.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
975
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 844
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
619
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp