Vad bör finnas med i kontrakt gällande provmånader?

tessiem

Trådstartare
Har ett sto till salu som ska lämnas ut på prov (ja ja vet att man kan få en förstörd häst men väljer ändå att prova det)
och min fråga gäller då VAD hade ni sett till att ha med i kontraktet gällande provmånaderna?
Hade ni bett om erlagd handpenning innan ni lämnat ut en häst? Hur mycket?

Jag behöver så mycket tips som möjligt.
 
Sv: Vad bör finnas med i kontrakt gällande provmånader?

Sälj på öppet köp istället och ha med i kontraktet tt hästen ska lämnas tillbaka i samma skick, dvs den ska besiktas med samma resultat som innan.
 
Sv: Vad bör finnas med i kontrakt gällande provmånader?

Smart!
Utformar man då kontraktet som att köparen kan lämna tillbaka när som helst under de månader de öppna köpet gäller?

Står jag eller köparen för försäkringen under de månader som öppet köp gäller?

Görs ägarbyte efter prövotid eller från början?
 
Sv: Vad bör finnas med i kontrakt gällande provmånader?

Gäller öppet köp, är risken köparens. D v s det är köparen som står för alla kostnader efter riskens övergång.

Villkor är absolut obruten försäkring (speca vad hästen har idag, minst detta skydd ska hästen ha för att kunna returneras), hästen ska besiktigas UA av samma veterinär som vid köpet.
 
Sv: Vad bör finnas med i kontrakt gällande provmånader?

Tack!
toppen med buke då buke är en sån samling av kunskap :)
Hade aldrig kommit på det här själv..:o
 
Sv: Vad bör finnas med i kontrakt gällande provmånader?

Köparen genomför hela köpet, precis som vanligt. Med i kontraktet har ni villkoret att köparen inom X månader/veckor ska kunna återlämna hästen under försättning att hästen är obrutet försäkrad i samma bolag som vid riskens övergång och att hästen går igenom besiktning vid samma klinik UA i samband med återlämnandet (alltså ni m e m lastar om hästen vid kliniken så besiktningen är färsk både vid försäljning och ev. återlämnande).

Detta är det absolut lägsta kravet jag haft om jag ö h t gått med på något i den stilen (öppet köp/prov).
 
Sv: Vad bör finnas med i kontrakt gällande provmånader?

Tack för hjälpen! Ska sätta mig och författa ett kontraktförslag nu. fick även hjälp av en kompis som förmedlar hästar så hoppas jag får ihop ngt vettigt.

Köparen genomför hela köpet, precis som vanligt. Med i kontraktet har ni villkoret att köparen inom X månader/veckor ska kunna återlämna hästen under försättning att hästen är obrutet försäkrad i samma bolag som vid riskens övergång och att hästen går igenom besiktning vid samma klinik UA i samband med återlämnandet (alltså ni m e m lastar om hästen vid kliniken så besiktningen är färsk både vid försäljning och ev. återlämnande).

Detta är det absolut lägsta kravet jag haft om jag ö h t gått med på något i den stilen (öppet köp/prov).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 861
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 781
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp