Vad betyder Gullet - Swell 7-12

flipofacoin

Trådstartare
Hej
Håller på att försöka sätta mig in i detta med sadlar...
Som rubriken lyder alltså?
Vet att Gullet betyder bomvidd och Gullet betyder forkens bredaste yttermått, men vad betyder då Gullet - Swell 7-12:confused:
Kan någon förklara och kanske ge mig en bild eller nå´t:)
Tacksam för svar!!!

Sv: Vad betyder Gullet - Swell 7-12

Tack för sidan, tror jag klurade ut det nu, såg dessutom att jag blandade ihop det i mitt första inlägg men om jag förstår det rätt är det typ innermåttet "gullet"som är 7 tum och yttermåttet "swell" som är 12 tum...eller??

Fler frågor...

De olika storlekarna på bommen, semi, quarter och fqh, är det alltså vinkeln på bladen som ligger an mot hästen? Är detta standardiserat för westernsadlar eller är det olika för olika bomtillverkare? Hur många bomtillverkare finns det och vilken är den vanligaste?

En fråga till som inte alls knyter an till ursprungsfrågan men jag frågar på; när jag rider i min dressyrsadel har jag inga problem med sitsen, men när jag rider i westernsadel märker jag att jag lätt hamnar i stolsits...finns det någon av westernsadlarna som är "enklare" att sitta rätt i än övriga och vilka ska man undvika...
Den jag har nu är en premier, vet inte vad det är för inriktning och den passar hästen men jag tycker det är skitsvårt att vinkla bäckenet rätt i den. Tycker också att lite av känslan försvinner, jag vill komma nära hästen när jag rider och även om sadeln jag har nu är bättre än många andra jag provat så känns det som man har så mycket emellan liksom...tips och förslag mottages tacksamt. Kram på er!!!

En fråga till som inte alls knyter an till ursprungsfrågan men jag frågar på; när jag rider i min dressyrsadel har jag inga problem med sitsen, men när jag rider i westernsadel märker jag att jag lätt hamnar i stolsits...finns det någon av westernsadlarna som är "enklare" att sitta rätt i än övriga och vilka ska man undvika...
Den jag har nu är en premier, vet inte vad det är för inriktning och den passar hästen men jag tycker det är skitsvårt att vinkla bäckenet rätt i den. Tycker också att lite av känslan försvinner, jag vill komma nära hästen när jag rider och även om sadeln jag har nu är bättre än många andra jag provat så känns det som man har så mycket emellan liksom...tips och förslag mottages tacksamt. Kram på er!!!
Jag har haft en premier och upplevde att den gärna satt mig i stolsits.
Vet att fler upplevt detta med just premier. Min var av reiningmodell, det kan oxå ha betydelse.

A) undvik reiningsadlar B)skaffa en continental equiflex sadel (jag tyckte i alla fall att jag kom närmare hästen i en sån.)

Man kan undvika reiningsadlar med cantle seat om man inte är en alltigenom reiningryttare, annars är just reiningsadlar alldeles utmärka allroundsadlar. Med center pocket seat och close contact riggning så är det nog ett av de bättre alternativen.

Pleasuresadel, en riktigt alltså och inte en "pleasuresadel" (typ billig skitsadel som man måste hitta ett modellnamn till). Min förra sadel, en Tex Tan virginian (pleasure/trail) gjorde underverk för min sits. Tyvärr musklade hästen ur sig ur sadeln och nu har jag en reiningsadel, den är underbar men jag satt i bättre lodrät sits i pleasuresadeln.

Ja, jag menade inte att man generellt skulle undvika reiningsadlar, utan bara om man tycker att man hamnar i stolsits...

Jag har tittat lite på den sadeln faktiskt...
Jag undrar om någon har erfarenhet om sk. Wade sadlar, vet ju att de är mer arbetssadlar, men jag tycker att de är grymt vackra och ser sköna ut, har dock aldrig suttit i en men hoppas få göra det snart, en bekant har köpt en billy cook wade sadel som jag ska provsitta i vid tillfälle. ÄR det någon som har en sådan som kan beskriva lite?
Tack för alla svar!

Senast ändrad:

nästan alla nyare westernsadlar kommer att sätta dig i stolsits, helt enkelt för att dom flesta westernryttare kräver säna sadlar... grunden är
1)att dom flesta westernryttare i USA är i stor sätt glada amatörer....
2) western är en ytterligare förenklad version av doma vaquera / doma de campo

för i tiden har ridstilen faktiskt varit bättre, titta på datorn på sadlar från 18hundra talet och tidigt 19hundra talet

Westernsadlar finns för alla dicipliner och lodrät sits är det man vill ha om man rider WP, WH, WR och Trail. Att säga att nya sadlar sätter en i stolsits är ett mycket okunnigt yttrande.

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
6 040
Senast: Vallmo
·
Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
15 477
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Detta med sadlar gör mig fullständigt TOKIG! :confused: Det är dåligt med kompetenta människor härikring och jag väljer därför att höra...
2
Svar
33
· Visningar
5 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka