Vad betyder Diagnosen??

kallamigmimmi

Trådstartare
Hej jag hittade veterinärs-paprerna efter sista besöket när min häst var halt.
Jag förstog inte då och jag förtår inte nu häller vad haltan igentligen berode på:confused:

Så här står det..
Diagnos1: Subluxation av flangled (kotled)
Diagnos2: Serös/ serofibrinös artrit i flangled (kotled)

kanske finns det någon vet student eller hästentusiast som kan förklara vad det betyder rent praktiskt:p skulle vara väldigt tacksam!

Sv: Vad betyder Diagnosen??

Luxation = leden har "hoppat ur led"
Subluxation = leden har nästan hoppat ur led men är i rätt läge igen. Innebär att ledkapseln blivit rejält påfrestad.

Serofibrinös artrit = en ledinflammation där ledvätskan är tunnflytande och innehåller fibrin, en inflammatorisk produkt som ger ett lite flockigt utseende. Serös (som i "sero-" betyder tunnflytande. Andra benämningar är mukös (slemmig) eller purulent (varig, dvs här finns bakterier).

Sen står det knappast flangled utan falangled, som är den korrekta benämningen på kot-, kron- och hovled - de benämns sedan nummer 1-3, jag minns aldrig varifrån man börjar räkna...

Vad det eg betyder:
Hästen har vrickat sig som fan och fått en inflammation i kotleden!

Aha tack för den perfekta förklaringen! förstog att det skulle vara något sådant eftersom det inte gjordes någon större behandling, men tog tid innan han blev bra:crazy:

falangled va det ja:) Aha samlingsnamn alltså..benämningar är alltid bra att kuna det blir lättare då:bump:

Aha tack för den perfekta förklaringen! förstog att det skulle vara något sådant eftersom det inte gjordes någon större behandling, men tog tid innan han blev bra:crazy:

Vad stod det ang. hemgångsråd, rehabeliteringsråd och igångsättningsråd???

Jodå visst va det behandling. Han fick celeston bifas för inflamationen, sen gjorde vet någon behandling på plats också..antagligen för ledvätskan.
Men dom sa inte så mycket om det, mest lång vila och det fick han och sen va det bra:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka