Vad betyder det?

E

Em_E_liE

Var till Mälarkliniken med min häst förra veckan på onsdagen...
Fick hem ett papper på allt som dom kommit fram till och så vidare...
Nu undrar jag bara om någon av er vet vad den här raden av förkortningar betyder...

Cr-rtg: B.b has spatt, OCD, B.b kotor LM, DP, HF kota LM, DP.

Det var alltså på undersökningen vid röntgen...

Vet inte vad OCD, LM och DP betyder, vet ni?

Har ringt dit också, men inte fått tag på dem... ska ringa igen sedan, men inte bara för betydelsen...plus att det är stängt nu.

Skulle vara jätte bra om någon visste, vill kolla upp lite om de där grejorna nämligen.

Tack på förhand!

Sv: Vad betyder det?

OCD = Ostechordros = lösa benbitar

Om jag fattat rätt så är det spattröntgen och OCD röntgen de gjorde?

En gissning på övriga förkortningar är latinska förkortningar på från vilket håll man tog bilderna.

Var till Mälarkliniken med min häst förra veckan på onsdagen...
Fick hem ett papper på allt som dom kommit fram till och så vidare...
Nu undrar jag bara om någon av er vet vad den här raden av förkortningar betyder...

Cr-rtg: B.b has spatt, OCD, B.b kotor LM, DP, HF kota LM, DP.

Det var alltså på undersökningen vid röntgen...

Vet inte vad OCD, LM och DP betyder, vet ni?

Har ringt dit också, men inte fått tag på dem... ska ringa igen sedan, men inte bara för betydelsen...plus att det är stängt nu.

Skulle vara jätte bra om någon visste, vill kolla upp lite om de där grejorna nämligen.

Tack på förhand!

vild gissning LM = Lateralt, Medialt (utsida, insida) DP = Distala Phalangerna

Han har has spatt båda bak och lösa benbitar. Lät inte kul :o

Njae, de har tagit de röntgenbilderna för att se om han har eller inte har något "röntgenfynd" där, väl?

Han har has spatt båda bak och lösa benbitar. Lät inte kul :o

nej så är det inte, det vet jag...det var bara en undersökning via röntgen dom gjorde inte, en diagnos på att det verkligen var spatt och lösa benbitar...

Exakt, han har INTE spatt och lösa benbitar utefter det där iaf. De har helt enkelt bara talat om att det är digital rtg, och att de tagit spattprojektioner båda bak, och OCDprojektioner.

LM, DP osv visar vilken vinkel projektionerna (röntgenbilderna är tagna i).

Ev fynd brukar noteras på journalpappret endera där det står undersökningar, t ex 'rtg vä framkota DP LM visar blaha blaha'. Hittar det inget brukar det inte stå något, eller så UPF (utan påvisbara fynd) eller 'inom normalvariationen'.

Diagnosen står nästan längst ner på journalen, strax ovanför eftervård/rekommendationer.

Tillägg, även DP är alltså en sorts projektion, betyder inte distala phalangerna, utan dorsoplantar.

Dvs DP = dorsoplantar, LM = lateromedial etc

Tillägg, även DP är alltså en sorts projektion, betyder inte distala phalangerna, utan dorsoplantar.

Dvs DP = dorsoplantar, LM = lateromedial etc

Tack, du verkade veta mycket om det där, kanon...:P tack återigen!

Tagit måååånga röntgenplåtar på MK jag.. :crazy: Med tiden så blir man tillräckligt nyfiken för att ta reda på vad alla förkortningar står för.

Jag har till och med röntgat ett öra (ja på en häst då såklart), det du. Ledde till en del asgarv sedemera, vid ett tillfälle då vet tyckte 'suck, jag begriper inte, det enda vi inte röntgat på den här är väl öronen, så vad är felet?' och jag försynt tyckte 'Duu A..., vi HAR faktiskt röntgat öronen med' :devil:

Tagit måååånga röntgenplåtar på MK jag.. :crazy: Med tiden så blir man tillräckligt nyfiken för att ta reda på vad alla förkortningar står för.

Jag har till och med röntgat ett öra (ja på en häst då såklart), det du. Ledde till en del asgarv sedemera, vid ett tillfälle då vet tyckte 'suck, jag begriper inte, det enda vi inte röntgat på den här är väl öronen, så vad är felet?' och jag försynt tyckte 'Duu A..., vi HAR faktiskt röntgat öronen med' :devil:

shit, öronen också, häftigt, och röntgen som dom säger är så dyrt, men det är väl värt det beroende på häst...:P och ägare och ekonomi...tråkigt nog.

Hon hade en öronfistel, så det är inte så spännande som det låter med öronrtg. De skulle försöka lokalisera tandanlaget som var orsaken till fisteln (fast det fanns inget..)

Jo, den hästen röntgades annars allt på. Kostade ffa försäkringsbolaget HUTLÖSA pengar. Mig drabbade det inet tillnärmelsevis lika hårt, hade bra försäkring. Men nog kostade det, och det känslomässiga priset var enormt..

Vi kämpade i 2½ år, från 1½ till 4 års ålder. Sen fick hon somna, 4 år och 11 dagar gammal..

Hon hade en öronfistel, så det är inte så spännande som det låter med öronrtg. De skulle försöka lokalisera tandanlaget som var orsaken till fisteln (fast det fanns inget..)

Jo, den hästen röntgades annars allt på. Kostade ffa försäkringsbolaget HUTLÖSA pengar. Mig drabbade det inet tillnärmelsevis lika hårt, hade bra försäkring. Men nog kostade det, och det känslomässiga priset var enormt..

Vi kämpade i 2½ år, från 1½ till 4 års ålder. Sen fick hon somna, 4 år och 11 dagar gammal..

:( vad tråkigt, men antagligen bäst för er båda...:(

Mjo, för henne i alla fall. Men som sagt, kommit igenom ett antal plåtar på MK, typ 90% av dem har hon stått för.

Liknande trådar

Hästvård Jag har efter ett fasligt letande hittat ett helt fantastisk häst. Veterinärbesiktning och röntgen. Mjuk, fin, inga reaktioner på...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 583
Senast: Nalasmatte
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka