Vad betyder det??

D

däggdjur

Vad betyder det när en häst lyfter ena frambenet?? Det har till exempel hänt när jag ska rygga en häst något steg från marken, då har hästen liksom lyft ena frambenet ganska högt och rört det lite fram och tillbaka, ner och upp. Inte på det sätt som vissa hästar stampar och skrapar i marken när de är arga. Hästen har inte alls varit aggressiv när detta hänt.
Är det nån som vet vad det kan betyda? Känner någon igen beteendet?? Jag vet inte hur jag ska bemöta det riktigt... Är det jag som säger till hästen att den ska lyfta frambenet?? Vad tror ni?

Sv: Vad betyder det??

Har inte sett detta beteende, men i gemförelse med andra beteende som jag stött på och det låter nästan lite som om hästen är lite ovillig att rygga. Det kan bero på många olika saker, smärta, att det inte ser dig som ledare och helt enkelt inte vill backa när du säger till den. Om den inte vill backa när du säger till den så förstärker du komandot genom att trycka med två fingar mitt på bogen, lagom hårt, lägger ett tryck bakåt i grimman och går mot hästen. Direkt när hästen backar så släpper du efter så att du inte fortsätter trycka och dra bakåt för då förstår inte hästen vad du menar. Så, släpp efter direkt när hästen gör rätt.

Nu vet jag ju inte bakgrunden, om hästen har haft tidigare tränare eller bara dig. Hästen kan ju vara tränad på att lyfta sitt framben vid kommandot som för dig betyder back? Förstår du vad jag menar?

Min häst gör något liknande. När jag begär något han inte förstår, så markerar han med att säga att han inte förstod. Det är vad som verkar logiskt i vår kommunikation iaf. Han är heller inte arg utan gör bara det, som jag sa när jag lär honom något nytt och är otydlig :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 855
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar