Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Tack för ditt svar!:bow:

ja det var nog rörelsen för jättepölar o diken är inga problem. Det är mer som en lite fors som går ner från sjön. Virvlar och låter.:eek: Men det är grunt och fast botten.

Jag ska skriva när vi varit där igen, tyvärr så mörkt fort på kvällarna nu så kanske inte blir förrän nästa helg! Men jag återkommer!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Den rimligaste förklaringen jag har sett är att hästen slickar sig om munnen när den lugnar ner sig efter att ha varit uppstressad. Den här förklaringen finns beskriven i en artikel av Sue McDonnell på www.thehorse.com. Se http://www.thehorse.com/viewarticle.aspx?ID=6346. (Man måste registrera sig för att kunna läsa artikeln men registreringen kostar inget.)

Med den här förklaringen i tankarna, så är slickande/tuggande både positivt och negativt. Den goda nyheten är att hästen slappnar av, och den dåliga nyheten är att hästen var spänd, frustrerad eller uppstressad innan den slappnade av.

I artikeln står de att om man utsätter hästar för uppstressande ljud som tystnar efter ett tag, så brukar hästarna sänka huvudet och visa signaler i stil med slickande och tuggande när det blivit tyst. Hästen behöver alltså inte ha lärt sig något för att börja slicka sig om munnen.

Artikeln tar upp ett försök att träna hästar genom att bestraffa dem. När hästarna luskade ut vad de skulle göra för att slippa bestraffningarna så sänkte de huvudet, slickade sig om munnen, tuggade och suckade. Efter att de hade visat dessa tecken, så betedde de sig på rätt sätt för att undvika bestraffningarna. På så sätt gav de alltså signalerna när de hade lärt sig något. I övrigt visade hästarna tecken på ängslighet, mild depression och motvilja mot träningen.

Det står också om försök att träna hästar enbart med hjälp av belöningar. I de här försöken kom hästarna också till en punkt när de förstod vad uppgiften gick ut på och därefter gjorde rätt nästan hela tiden. Vissa av hästarna blev frustrerade i början när de gjorde fel och inte fick någon belöning. När dessa hästar förstod systemet, så kunde de visa sin lättnad med liknande signaler som i försöket med bestraffningarna. De här signalerna var emellertid inte så starka som i det bestraffnings-baserade försöket.

Här är min tolkning av det hela:
Att en häst tuggar eller slickar sig om munnen kan betyda att man har fått hästen lugn i en situation som tidigare gjorde den uppstressad. Å andra sidan kan det betyda att man varit hård och orättvis mot den (och den behöver inte ha lärt sig ett dugg). Mellan de här ytterligheterna finns rätt mycket, och om man inte vet i vilket sammanhang en häst tuggar eller slickar sig om munnen så kan man inte säga särskilt mycket om vad det betyder.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Tänk på att hästar har ingen Depth perseption dvs att de kan inte ser hur djup saker och ting är.
Det är en myt att hästar inte har djupseende. De har uppenbarligen någon form av djupseende eftersom de exempelvis kan bedöma avståndet till ett hinder. Dessutom finns det mycket starka indikationer på att hästar har stereoskopiskt djupseende. (Stereoskopiskt djupseende är förmågan att bedöma djup utifrån att ögonen ser saker från lite olika vinklar.)

Forskare har testat att sätta röd-gröna 3D-glasögon på hästar :D. Sådan forskning presenteras i [Local and global stereopsis in the horse, B. Timney and K. Keil, Vision Research, vol. 39 (1999), s. 1861]. Forskarna lärde hästar att hitta godisbitar bakom luckor och det visade sig att hästarna kunde välja rätt luckor utifrån 3D-stereogram. Utan stereoskopiskt seende ser 3D-stereogrammen ut som slumpmässigt utplacerade prickar, så hästar har antagligen ett 3D-seende som påminner om vårat. Här är en länk till en populärvetenskaplig beskrivning av hästars seende: http://www.completerider.com/horsemanfeb2003.html.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Att hästen slickar sig om munnen eller tugar betyder att den tänker igenom vad du just föreslagit den.

Att hästen gäspar betyder att den tänker och att den dessutom börjar bli tillfreds, harmonisk och avslappnad med situationen.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Tänk på att hästar har ingen Depth perseption dvs att de kan inte ser hur djup saker och ting är. Vatten eller även olika färger på asfalt kan ser ut som den djupaste hål som finns, sen det även att det rör sig som kan ruska bort henne:eek:


Jag har studerat hästars seende och gjort en examensuppsatts om detta ämne.

Att hästen inte skulle kunna se djup är en myt.

Deras två ögonfält går ihop mitt framför huvudet och skapar där 3 dimensionellt seende, dvs. att se djup.
Däremot har den inte djupseende på sidorna såsom vi är vana vid iallafall eftersom deras synfält inte överlappar varandra där.

När hästen hoppar ser den hindret med 3 dimensionellt seende ända till nått galoppsprång innan hindret, när den är för nära ser den inte hindret längre och måste hoppa blint.

Hästens linser i ögonen kan inte ändra form lika lätt som våra, genom att ändra form på linsen kan vi fokusera på saker som är antingen nära eller långt bort, utan att röra huvudet.
Hästen har inte den möjligheten i lika stor utsträckning.
Istället är ögat format så att ljuset faller in olika beroende på hur hästen har huvudet.
Det är därför den höjjer huvudet för att se på något som är långt borta, och sänker det om den ska fokusera på något som är nära.

Därför måste hästen även få möjlighet att höjja och sänka huvudet när den kommer mot en hinder för att kunna bedömma avstånd och höjd.
Ju mer erfaren en häst blir i hoppning, ju snabbare går det för den att bedömma detta.




Hästen ser vissa färger, andra ser den inte alls eller sämre.
Huruvida den inte alls ser färgen (den borde då se frgen i en annan färg) eller om den ser färgen sämre är det ingen som kan säga varken ja eller nej på i dagsläge, det finns inget sätt att (mig veterligt) bevisa varken det ena eller det andra.
Vad man Har lyckats bevisa är att hästen ser vissa färger bättre än andra.
Vitt ser den dåligt.
Svart uppfattar den som mörker och kan vara ett hål, tex kan vissa hästar uppfattar transporten som ett mörkt hål som de ska kliva in i.


Hästen känner igen former mycket bra.
Det har gjorts tester med en målad häst (platt), där man satte in målningen av en enkel svart häst i hagen.
De andra hästarna reagerade som om det var en annan levande ny häst.

Jag har själv gjort denna test med naturbruksskolans hästar.
En av hästarna, en hbl.valack, blev så förtjust i bilden och lekte med den (lockade till lek, sprang omkring och bockade osv.) att vi bestämde oss för att testa om han ville ha den i boxen som sällskap. Han vävde och vi ville se om problemet försvann.
Problemet försvann delvis, men vid utfodringen attackerade halvblodet målningen.
Efter en dag var målningens mule sönderbiten och vi tog ut den för att inte stressa hästen under fodringarna.







På min hemsida förklarar jag närmare om hästens syn och hur den tänker (bla just om gäspningar och slickande runt munenn finns med där):

http://hurri.mine.nu/madde/sidor/default.asp?id=5
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Detta är ett ämne som har varit fram och tillbaks. Och så många olika svar på detta. Ja jag kankse kunnat har använt ett bättre ord än "ingen" kanske, sämre, dålig, lack of, ect, ect. Men jag själv är på denna sidan som att det är ett ämne som är fortfarande "if'y" (oklart).

Now i take it in english so that it may sound somewhat what i would like it to be with out the bother of being misunderstod.

I agree to a point that horses have depth perseption in diffrent areas. If they are useing the monocular vision i belive it to be worse and better with their binocular vision.

If a horse is aproaching a water sorce or a black spot on the pavement the horse shall have to place its head it just the right way to get full and total depth of the said "hole" and even still having trouble with it. And most of the time not being allowed to do so by riders not liking them to lower there heads or are turning them around. By where as we can judge the distence quit easily with a glance. I also beleave that a horse eye sight can vairy from 20/30 as it does in humans (20/20 thus the need for glasses)and in other animals. And i myself have a hard time to beleave that a horse has trouble to cross something flat of a diffrent color or a shadow becouse they are afraid of getting their feet wet. Some horses are good on diffrent surfaces and others are not, some are affraid to cross black patches in the snow and others glance done and keep going. Some horse jump a creek gracfully and others hit the other side sooner than they thought.

Like I said this is a discution that can wind up getting off track. So i rephrase my statement.

Tänk på att hästar har ingen Depth perseption dvs att de kan inte ser hur djup saker och ting är.

I Think that some horses have worse/poor depth perception than others , that they have trouble judging the depth of certian things such as puddles.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Mjaa. & att den accepterar nuläget.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Intressant.... När snön precis börjar töa bort på våren är min häst jätterädd för asfalten som "sticker fram" mellan snöfläckar.... samma sak om det är olikfärgad asfalt, dvs nyare, mörka partier blandat med den gamla - då kan han reagera.....
Min nordis är väldigt rädd för snöfläckar, precis när snön håller på att smälta bort. Det tycker han är väldigt mysko! ;P
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Om vi tar det jag beskrev om vattnet så var det ju så att eftersom hon var rädd för att det virvlade pch skummade vitt (skulle jag tro) så ville hon inte titta på det alls, och stod helst med sidan mot, vilket innebär att hon såg med ena ögat bara. Jag lyckades få henne att efter en stund med långa tyglar (även om ajg var beredd att parera jasto flykt) vända sig och se mot vattnet vilket hon till slut motvilligt gjorde, och slappnade av efter ett tag.

Så från sidan kan hon knappast ha kunnat bedöma djupet i alla fall, oavsett om hästar annars kan det eller ej. (Kunde inte jag heller i o f s eftersom det virvlade och var svårt att se botten men jag VET ju att det är grunt, det vet inte en häst som aldrig varit där. )

Så egentligen kvarstår det du skrev i alla fall,oavsett om hästar KAN bedöma djup eller ej, när de ser botten, (det tror jag, eftersom de kan bedöma hinderhöjder)


lite ot:
Men för alla hoppryttare kan det ju vara bra att veta varför hästen gärna stannar eler river, om man inte rider den rakt mot hindret.
:o
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Vi gickned med hästarna till Siljans strand förra veckan, och min dotters häst stod länge, länge och såg ut över den stora, blanka ytan. Det såg verkligen ut som om hon filosoferade över detta med rumslighet, djup och mörka vatten. En väldigt vacker bild, som jag för alltid kommer att bära med mig. (Samma tur red vi förbi ett gäng får, och på ett av fårens huvud satt en skata! Skumt, va?)Kanske lite ot, men vaf*n
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den åttaåriga valacken Lorenzo får ibland spänningar i kroppen av träningen inför körtävlingar. Då får han behandling av en...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skandaler om våld mot hästar har skakat ridsporten, senast under OS i Paris. En ny studie visar att tränare ofta missar hästens...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp