Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Enligt min mening betyder det att hästen visar att den inte vill bråka...
"Att den är gräsätare"
Gör din häst så?
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Enligt min mening betyder det att hästen visar att den inte vill bråka...
"Att den är gräsätare"
Gör din häst så?

Han har gjort så några gånger under ledarskaps övningar ja. Han är en mycket ranghög och ganska tuff häst på ytan, under detta mycket vänlig och tillgiven. Kör ledarskap i miniformat då och då för att befästa per direktiv från min mentor, tex när jag leder till hagen, eller bara nån gång när vi tömkört och skrittar av för hand osv.

Gäspa kan han också göra efter en tillsägelse....
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Min har gjort så två gånger bara, det var de första två join-ups:en, med en tränare som tyckte att jag skulle köra ganska hårt innan jag gav efter, nu för tiden tycker jag det räcker med en viljeyttring för att hästen ska få komma in till mig, vid löslongering (mer än regelrätt join-up).
Monty Roberts menar ju att slickningen betyder att hästen ger ett tecken på att du är "högre" i rang, men det där med rangordning är väl mer komplext än man kan reda ut egentligen, och jag är tveksam till hur mycket vikt man ska lägga på den grejen.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Det kan de göra även efter kiropraktik eller massage.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Ser ofta vårat ena sto göra så.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

En häst har en höger sidan av hjärna som alla instinkter sitter som räddsle, flykt, klostrofobi, ect. På vänster halva är var de har lärt respons och när de tänkar genom nåt så använder de vänster sidan. Om du tränna nåt med en häst även om de är lung så kan de vara "vrång" och vill inte jobba villig. Då är de fortfarande "rightbrained". De lära nästan inget.

Vi tar lastning t ex;) om din häst är rädd för rampen och du träna och träna för att den ska bara sätter fram hovarna på det. Du lyckas att får hovarana på det men hästen är stel och inte avkopplat men det står där ändå. Då använder han högersidan gärna. Och nästa gång du gör det är det lika svårt att komma till samma plats. När du väl prova ett par gånger till på och av och till slut den klättra up på rampen och sänka huvud lite och tuga/slicka munen det är en tecken att han har tänkt genom det och kom på att det är inte farlig. He processed a thought. Och när du träna en häst och det tuga, nästa gång du prova det så brukar det går lättare för dig.

När de har använt vänster sidan av hjärnan att mata in info/memory så släppa gärna feramons (stavning??) som hästen smakar i munen. Det är ungefär när vi förstår nåt och handen kommer till hakan och vi sager "ohhhh, I see!"
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

oops! nevermind!
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

En häst har en höger sidan av hjärna som alla instinkter sitter som räddsle, flykt, klostrofobi, ect. På vänster halva är var de har lärt respons och när de tänkar genom nåt så använder de vänster sidan. Om du tränna nåt med en häst även om de är lung så kan de vara "vrång" och vill inte jobba villig. Då är de fortfarande "rightbrained". De lära nästan inget.

Vi tar lastning t ex;) om din häst är rädd för rampen och du träna och träna för att den ska bara sätter fram hovarna på det. Du lyckas att får hovarana på det men hästen är stel och inte avkopplat men det står där ändå. Då använder han högersidan gärna. Och nästa gång du gör det är det lika svårt att komma till samma plats. När du väl prova ett par gånger till på och av och till slut den klättra up på rampen och sänka huvud lite och tuga/slicka munen det är en tecken att han har tänkt genom det och kom på att det är inte farlig. He processed a thought. Och när du träna en häst och det tuga, nästa gång du prova det så brukar det går lättare för dig.

När de har använt vänster sidan av hjärnan att mata in info/memory så släppa gärna feramons (stavning??) som hästen smakar i munen. Det är ungefär när vi förstår nåt och handen kommer till hakan och vi sager "ohhhh, I see!"

Tack! :bow: Vad jätteintressant och bra att veta!! Jag hade på känna att det var ngt åt det hållet, men ville försäkra mig om att jag trodde rätt så det inte är ngt negativt.

:bow:
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Man ska ser det som en jätte positivt signal...så länge hästen inte slicka munen efter den har kastat av dig och du ligger på backen och titta up på den!:p Då kan det vara "lite" negativ.:rofl:
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Jag har också fått lära mej (nyss) att när hästen tuggar/slickar så kan man låta den vara ett par minuter för då tänker den efter. Sen kan man fortsätta.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Jag har också fått lära mej (nyss) att när hästen tuggar/slickar så kan man låta den vara ett par minuter för då tänker den efter. Sen kan man fortsätta.

Ja det ska man göra och även om de inte slicka men har gjort nåt rätt ändå (special när du har kämpat med nånting). När man börjar bli duktig att läsa hästar så ser du att en "slickning" är på väg och du ser att hästen börjar förstår. Tänka tid är viktig till träning.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Min erfarenhet är att när hästar slickar sig om munnen samt blinkar är det ett bevis på att du lyckas. Och att "poletten" ramlat ner.

En häst med hårt åtrdragen mun samt med "koöga" är en häst som inte är mottaglig för information.

Alltså: Sänkt huvud, slick och blink är bra tecken :bow: :d ;) (hajjar ni iconerna?)

Li
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Det kan de göra även efter kiropraktik eller massage.

Ja vid massage så fort det är ett ställe där den tycker det är extra skönt, njuter, slickar, grejar med munnen och sen gäspar efteråt.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Idag var vi på en ny stig uppe vid sjön där det finns en bred bäck, ca 7 m brett vadställe och vatten som forsar (men grunt o bra botten) Den här hästen har aldrig gått där och sa nej tack. Jag insåg att vi inte skulle komma över idag för det var rätt orevliga kanter att bråka på, med lera o rötter. Först var hon helt ovillig. Sen gick hon ner och ställde sig på stranden men flyktberedd o stel. hon fick stå så medan jag pratade med henne och hon vågade inte ens titta på det farliga vattner som rörde sig. Helt stel och beredd att kasta runt.

Jag begärde bara att hon skulle stå kvar och till slut slappnade hon av och sneglade på vattnet och öronen åkte fram och tillbaka och sen slickade hon sig om munnen, frustade och till slut: satte ner huvudet och tog lite gräs.

Då gick vi hem. Och kunde gå lugnt upp från stranden utan att kasta som i början (innan jag fick ner henne alls tilll vattnet.)

Om det stämmer som du säger så tänkte hon alltså över saken till slut:idea: och kanske att vi kan komma lite längre nästa gång. Intressant! Ska snart prova att komma lite längre, tills vi är över.

(Det är ett skummande vatten så hon trodde väl det var något farligt som rörde sej i det. )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

När en häst slickar sig om munnen, är det för att den är nöjd. Det har en professionell NH-tränare lärt mig. Det är ett positivt tecken, och den är glad över tillvaron.
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Jag tycker du gjorde helt rätt. Även att de slicka och lungna ner det är alltid bra att backa lite för att bygga självförtroende. Samma ner man rider och man samlar man tar en hästen sen när de har gjort vad du vill, du släpper taget...du ger eftergift då (lätt sagt för att korta ner men skrivningen). om du går till vatten strax innan hennes punkt av "oh nej:eek: ! nu vill jag vända och spring hem" som du gjorde, låt henne använder vänster halva. när du får en avslapning och även en slicka med munen, backa/går iväg från vattnet tills du är till punkten att det är inte farlig till henne längre. Sen repetera det så ser du att om du backa iväg från saker som du gjode du kommer närmare och närmare och hon lära att lita på dig och har mer självförtroende
.
De minns vad de gjorde när trycket är bort tagen dvs om hon var avslapnat och lugn det är det hon minns mer än 3 min innan. Liksom om du fortsätt och hon bliv galen och sprang från vattnet själv. Just då ner hon kom ut är trycket borta, och den saken hon minns då är att hon måste bete som en idiot för bort trycket. Hänger du med? Då skulle hon var "right brain". Vad du gjode, fick du hon "left brain". Hon verkligen tänkt på saker och tog in det och det var inte så hemskt.

Tänk på att hästar har ingen Depth perseption dvs att de kan inte ser hur djup saker och ting är. Vatten eller även olika färger på asfalt kan ser ut som den djupaste hål som finns, sen det även att det rör sig som kan ruska bort henne:eek:

Viktigast är tålamod inte rusha henne och inte låt henne lura dig att inte går över.

Gärna skriva hur det går får er.:banana:
 
Sv: Vad betyder det när hästen slickar sig om munnen när man tränar?

Tänk på att hästar har ingen Depth perseption dvs att de kan inte ser hur djup saker och ting är. Vatten eller även olika färger på asfalt kan ser ut som den djupaste hål som finns, sen det även att det rör sig som kan ruska bort henne:eek:


Intressant.... När snön precis börjar töa bort på våren är min häst jätterädd för asfalten som "sticker fram" mellan snöfläckar.... samma sak om det är olikfärgad asfalt, dvs nyare, mörka partier blandat med den gamla - då kan han reagera.....
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den åttaåriga valacken Lorenzo får ibland spänningar i kroppen av träningen inför körtävlingar. Då får han behandling av en...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skandaler om våld mot hästar har skakat ridsporten, senast under OS i Paris. En ny studie visar att tränare ofta missar hästens...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp