Vad betyder det här? (histopatologiskt provsvar)

Alexandra_W

Trådstartare
Satt och sorterade och ordnade Ks papper idag, inte riktigt orkat förrän nu. Men nu är allt insorterat i pärmen för en sista gång.. :cry:

Hursom, stötte på provsvaret från när de opererade bort knölen på ögonlocket. Jag vet ju att det var en sarcoid av nodulärtyp, dvs en nodulär ink.

Men jag tror inte ens jag läste provsvaret, nu gjorde jag det, och blir ju naturligtvis lite nyfiken på vad de 'grekiska' (latinska snarare..) benämningarna egentligen betyder?

Nodulär, ej avkapslad nybildning belägen i djupa dermis och subcutis och som av måttliga bindvävsstråk indelas i ett flertal lobuli. Nybildningen har vid sin växt infiltrerat tvärstrimmig muskulatur och fettvävnad så att dessa vävnader bildar multipla öar i själva förändringen. De neoplastiska cellerna är av fibroblastisk typ med varierande täthet och bildar mestadels stråk och fiskbensliknande mönster. Multifokalt ses dock områden med virvelbildningar eller kollagena fibrer i korsande mönster. Cellerna visar måttlig pleomorfism med lindrig förekomst av kärnatypier. Mitosfrekvensen är måttlig med förekomst av atypier. Multifokal lindrig förekomst av lymfocyter och eosinofiler i neoplasin samt lindrig förekomst av lymfocyter och enstaka neutrofiler i överliggande ytliga dermis. Förändringen är exciderad med god marginal i sidled, men i djupled når neoplasins yttre begränsning ut i extirpationsgränsen.

Sv: Vad betyder det här? (histopatologiskt provsvar)

Nodulär, ej avkapslad nybildning belägen i djupa dermis och subcutis och som av måttliga bindvävsstråk indelas i ett flertal lobuli. Nybildningen har vid sin växt infiltrerat tvärstrimmig muskulatur och fettvävnad så att dessa vävnader bildar multipla öar i själva förändringen. De neoplastiska cellerna är av fibroblastisk typ med varierande täthet och bildar mestadels stråk och fiskbensliknande mönster. Multifokalt ses dock områden med virvelbildningar eller kollagena fibrer i korsande mönster. Cellerna visar måttlig pleomorfism med lindrig förekomst av kärnatypier. Mitosfrekvensen är måttlig med förekomst av atypier. Multifokal lindrig förekomst av lymfocyter och eosinofiler i neoplasin samt lindrig förekomst av lymfocyter och enstaka neutrofiler i överliggande ytliga dermis. Förändringen är exciderad med god marginal i sidled, men i djupled når neoplasins yttre begränsning ut i extirpationsgränsen.

Jag kan hjälpa dig med några ord:
dermis och subcutis - del av huden
neoplastiska cellerna - cancerceller
fibroblastisk - en typ av cell
Multifokalt - ett orienteringsord (var i förhållande till något annat)
kollagena fibrer - del av bindväv
pleomorfism - en beskrivning av hur cancercellerna ser ut
kärnatypier - frånvaro av cellkärna
Mitosfrekvensen - uppskattning av hur fort cellerna delar sig dvs. hur snabbt cancern sprider sig.
lymfocyter, neutrofiler och eosinofiler - tre olika typer av immunceller, som ger en uppfattning om hur immunförsvaret hanterar det här.

Nybildningen har vid sin växt infiltrerat tvärstrimmig muskulatur och fettvävnad - ett sätt att gradera en tumör (cancerceller) är att se effekterna i omkringliggande vävnader.

Hoppas du blir lite hjälpt av det här. Är utbildad på människan så jag känner inte till den diagnos din häst fått.

Patologen beskriver närmast bilden av sarcoid (ink) av mixed typ. Dvs både nodulär och fibroblastisk. Detta är inte att jämställa med cancer. Denna tumör sprider sig inte till andra organ vilket en cancer tumör kan göra.
Däremot är den lokal aggressiv och det är ofta svårt att få bort hela tumören, i det här fallet var den inte heller radikalt bortagen i djupled.
Fibroblaster är unga bindvävsceller = den huvudsakliga celltypen i denna typ av ink.
Mitosfrekvens står för celldelninghastigheten som alltså var måttlig.
HH

Tack båda två för svar. Som 'diagnos' (det heter något annat men orkar inte ta fram pappret igen) har samma person som skrev det andra skrivit sarcoid av nodulär typ (och sen gett en allmän varning för lokalt recidiv, men det var ju inget nytt under solen). Men jag undrade faktiskt när det stod fibroblastisk sen, för det är ju vad jag läst en annan typ av ink (och jag vet de kan blandas, men som sagt de ansåg ju av ngn anledning att den var nodulär sen ändå?)

Jag fattade också att de inte fått bort hela, men inte riktigt åt vilket håll, men i djupled, då måste det menats 'inåt eller uppåt' då (?), om man utgår från ögonlockskanten, iom att hela ögonlockskanten (eh tja hela ögonlocket och blinkmusklerna osv rök ju), men att det inte gick att ta mer? (Den att alltså på ett ögonlock)

Mest fascinerande efter när jag satt och läste det där och det lilla jag fattade igår innan svar är ju att den inte kom tillbaka inom de 5 månader som gick iaf. Trots två operationer, och komplikationer till den första operatinen (avstötning av transplanterad hud med vävnadsdöd etc).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka