Vad betyder analysen??

Sv: Vad betyder analysen??

han hade 173 i omfång och är 163 hög.

Rekommenderad kvot är 6. Ditt grovfoder ligger på exakt 6. Det behövs alltså inget extra proteinfoder.

Har du lagt in vad han får idag? Vad får du för svar då? Är han tunn idag eller lagom? Gå inte efter vad tabeller och program säger att din häst behöver, utan vad du SER att han behöver. Fullblod ligger ofta mycket högre i behov än vad program säger.

Hösilaget är dessutom så pass bra att du gott kan fodra med ögat! Tar hästen sig inte i hull som du vill = öka fodret.

okej.. men enligt programmet fattades det i nivån.

Vi har precis bytt stall stått här i en vecka så nu får han 4kg hösilage och 5 kg av vårat gammla hö från det förra stället.
0,5 kg betfor + 2 dl raps olja. och han är inte jätte smal men man kan se revbenen till och från.

Han rids knappt nått, utan ska sättas igång och byggas upp.

Det fattas väl totalt, inte enbart protein?

Vad säger programmet att han behöver i MJ och SRP?

4kg silage och 5kg hö låter som LITE grovfoder till ett fullblod! :crazy: Om han nu är åt det smalare hållet, varför ger du inte MER?? Hn blir väl knappast tjock iaf?

Dessutom skulle jag tro att han med den foderstaten får för lite PROTEIN.

han får så lite eftersom jag kan ju inte göra ett foder byte och ge honom 9 kg av ett foder han aldrig ätit förr, stackars mage!!!

Ja jag säger ju att det är för lite protein.. därför ges lusern.

Han får inte mera än 9 kg eftersom han inte äter mera än så.. och lämnar han äter han ännu mindre sen.

programmet säger på enbart 9 kg hösilage.
BEhov Tilldelat
MJ 73.4 57.5

Pr 440.6 271.5

Din häst får mindre energi än medelhästen behöver.
Du har ett grovfoder med lågt proteininnehåll.

Lägger jag till två kg lucern säger programmet ok.

Använde hippocampus nu.. har inte det andra på hemdatorn.

Sorry jag glömde bort, i all hast, att han ju inte VILLE äta mer än 9kg. :o

GLÖM vad jag skrev! Ibland glömmer man liksom av vilken tråd man skriver i..... :angel:

Jag tror att det blir bra om du ger 9kg grovfoder och kompenserar resten med LUSERN. Strunta i oljan!
Han kan mycket väl ha en lite högre kvot än 6.0. Och med lusernet får han i sig lite mer fibrer så att magen mår bättre! :smirk:

Men enligt programmet så får han en kvot på 6,02 med lucernet.

E det för mkt?

teammalmgren skrev:
programmet säger på enbart 9 kg hösilage.
BEhov Tilldelat
MJ 73.4 57.5

Pr 440.6 271.5

Din häst får mindre energi än medelhästen behöver.
Du har ett grovfoder med lågt proteininnehåll.

Lägger jag till två kg lucern säger programmet ok.

Använde hippocampus nu.. har inte det andra på hemdatorn.

Okej och då blir det alltså:
MJ 57.5 från silaget och 16 från lusernet = 73.5MJ
och
Protein 271.5 från silaget och 210 från lusernet

Kvoten blir 481.5 delat på 73.5 = 6.55 alltså OKEJ!

Pröva med det men jag tycker att det låter som rätt lite totalt till ett fullblod. Skulle den inte hålla hullet så öka lusernet med ytterligare 1kg!

okej. hade tänkt göra så..

Med tiden kankse jag får i honom nått mera kg hösilage med. I början när han kom åt han knappt 6 kg..

Eller ehh... jag kom på en grej plötsligt! Skrev inte du i ditt första inlägg att silaget innehåller bara 4.5 MJ/kg foder?? Hur kan du då få att 9kg blir 57.5 mj?? :confused:

Därför att han har fri tillgång på halm och har räknat på 2 kg av det med.. Sen om han äter det el inte har jag inte så stor koll på men ger man honom mera än 9 kg så lämnar han sin kvälls mat.

De får bara halm ute, mest som sysselsättning, eftersom de går ute så länge och det e ganska kallt här.

Jaha okej då fattar jag.

MEN jag tycker INTE att du kan chansa med att han äter 2kg av halmen... Tycker att du helt enkelt ska utgå ifrån att han bara äter sina 9kg silage och lägga till kraft efter DET.
Jag skulle aldrig våga chansa! Tänk om han bara äter silaget och går på dryga 60MJ??! tror att han ska ha minst 80MJ egentligen!

jag skulle försöka att få i honom 3kg LUSERN.

maturligtvis ska jag kolla upp det här med halmen om han äter den inne osv.. Annars är det väl bara att ge honom 3 kg luscer, men då kanske man ska blanda med både pellets och hack?

Han e inte så jätte förtjust i hacket men ger man det i krubban går det väl i iallafall 1 kg... ( det han får just nu)

Jag skulle nog försöka få i honom så mycket lusern som möjligt. Han äter säkerligen ändå så pass lite av halmen att det knappt kan räknas i det här fallet.

OK, det är inte lätt att hjälpa när det utelämnas detaljer som påverkar ;)

Strunta i halmen. Det är ren bonus om han äter den.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 514
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar