Vad betyder analysen??

T

teammalmgren

Sitter här med min nyss hemkomna analysrapport.

Men jag vat inte vilka värden jag ska använda när jag räknar.

Alt 1:
smrp, Foder 27 g/kg Foder
Energi, Foder 4,5 MJ/kg foder.

Alt 2:
smrp 54 g/kg torrsubstans
energi 9.0 MJ/kg torrsubstans

Vilket alt ska jag använda börjar bli snurrig.. (min förra rapport såg inte ut så här..)

Sv: Vad betyder analysen??

du ska använde de värden som är per kg foder, :) det är dom som räknas när du står där med 1 kg hösilage i hökassen..

perfekt kvot! exakt 6.. och det där kan du be fri tillgång på..

skulle polarens ponny äta det där skulle hon få i sig hela näringsbehovet på 12-15 kg :p inte för att hon skulle äta så mkt.. men det är bra att ha ett silage som man kan ge mycket av utan att det ger onormalt höga näringsväden :)

mm sitter och räknar på det men tycker inte att jag blir särskilt klok..

Enligt programmet ska jag behöva tillägsfodra en jäkla massa, särskilt eftersom han inte äter mera än 9 kg.. *suck*

Ja det innehåller ju LITE näring per KG/foder men det är silage va?

Om inte din häst vill äta mer än 9kg så måste du tyvärr ge en massa kraftfoder.

Jo han äter silage..
Får olika svar varje gång men tror jag hittat en lösning nu (lucern):bump:

Varför måste jag ge en massa krafft foder?

teammalmgren skrev:
Jo han äter silage..
Får olika svar varje gång men tror jag hittat en lösning nu (lucern):bump:

Varför måste jag ge en massa krafft foder?

Därför att han skulle behöva få i sig MINST 15-20kg (om det är en stor häst?) per dag för att täcka behovet! Med 9kg får han i sig bara 9*4.5MJ = 40.5 MJ och han skulle säkert behöva det DUBBLA!
9kg skulle kanske räcka till en liten lättfödd islandshäst i bästa fall... Men nu vet jag ju inte vad du har för häst? Det kanske ÄR en ponny?

Tror du att han skulle äta lucern HACK om du gav honom det? Det skulle vara SUPER för det räknas som grovfoder och han får ävn tugga mer då. I andra hand är lucernpellets bra!

Enligt mitt foderstats program är värdena tillräckliga för att han ska kunna äta 9 kg hösilage det som e analyserat.
0,5 kg betfor
Fri tillgång på halm.
1,5kg lucern 120 g min.

Han e 160 hög väger ca 450 kg.

Ja det är hack jag ger...

Är du säker på att han bara väger 450kg? Låter väldigt lite för en häst på 160cm. Jag skulle tro att han väger mer...

Iaf, 9kg räcker säkert MED lusernet,kraftfodret och dessutom fri tillgång på HALM som du ska ge, OM han nu bara väger 450kg.
Halmen ger ju i det här fallet MER energi än silaget... ;) halm innehåller 5mj/kg.

Har du kollat så att kvoten blir över 6.0? Hippocampsu program accepterar lägre kvoter och anger då "ok" även om kvoten är undfer 6.0.

Vilken kvot? Använder mig inte av det utan nått norskt program.

Ja han väger bara runt 450 kg, kompisens new forest väger lika mkt.
Vi har både mätt med måttband och räknat ut hans vikt..

teammalmgren skrev:
Vilken kvot? Använder mig inte av det utan nått norskt program.

Ja han väger bara runt 450 kg, kompisens new forest väger lika mkt.
Vi har både mätt med måttband och räknat ut hans vikt..

Kvoten mellan energi och protein. Dvs dela den utdelade proteinmängden med den utdelade energimängden och det ska bli minst 6.0.

Det ska alltså vara 6ggr så mkt protein som energi i en foderstat.

kvoten är summan smältbart råprotein delat på summan MJ.. dvs har du fått ut 300 smbrp och 50 MJ så har du kvoten 6 (300/50)..

Äter din häst mycket av halmen?

och jag håller med, 160 cm hög och 450 gk.. då är det inte en tjock häst du har eller.. isf är diin häst lika smal runt magen som polarens normala new forest.. dvs 175 cm runt bröstkorgen.. och det är verkligen osannolikt..
Denna ponny är det som är 175 cm runt bröstkorgen, hon är 136 cm hög..
{F2E6119B-4B1F-4E6A-B085-55AEB9EF6DDA}.jpg
hon är inte fet heller..

vad har han för mått runt bröstkorgen? dvs runt där man brukar sätta en täckgjord fast man mäter över manken..

På 9 kg hösilage får din häst i sig drygt 40 MJ vilket räcker till en c-ponny ungefär, och då en c-ponny som inte jobbar särskillt mycket.

Måttband visar tyvärr inte särskillt exakt hästens vikt. Om din häst är "normalhäst" så prova en formel istället, det finns två olika. Stämmer rätt bra på "normala halvblod", mindre bra på tunna fullblod eller kallblod.

Prova att räkna på t.ex Freefarm istället. Lusern behöver du absolut inte till ditt hösilage, om du nu inte väljer lusern och olja.

Madick skrev:
Prova att räkna på t.ex Freefarm istället. Lusern behöver du absolut inte till ditt hösilage, om du nu inte väljer lusern och olja.

Men om hästen inte äter mer än 9kg så måste hon ju kompensera bristerna med något. Då är väl LUSERN alldeles utmärkt val?

Det är ett 3 årigt fullblod.. och jag kommer inte ihåg exact hans mått eftersom vi "vägde" alla samtidigt har papprena istallet.

Men enligt utträckningarna vagde han iallafall lika mkt som lkompisens d-ponny en new forest.

Ett fullblod på 1.60 kan mycket väl väga 450 kg. Trodde det var ett halvblod vi talade om, det visar bara återigen att jag är för snabb att dra slutsatser av för lite info :D

Madick skrev:
Varför ge ett foder med så högt proteininnehåll?

Ja det har du rätt i... kanske bättre med HAVRE i det här fallet?
Men å andra sidan är det inte skadligt med en högre kvot till ett fullblod plus att lusern är bättre på så sätt att det räknas som GROVFODER. Eller hur?

Jag skulle nog satsa på lusern och olja, det koncentrerar maten åt en häst som låter lite liten i maten :d

Enligt programmet så är det för lite protein och de rekomenderade att ge lusern därför blir det lusern.

olja har han fått nu men enligt programmet får jag inte ihop det om han får olja.
Har nu bytt och testat hippocampus och där fått samma resultat.
Fast där stog det att det var för mkt energi om han får olja med.

Havre är inget alt. eftersom han knappt går att ha och göra med om han får 1/4 kg.

Varför ska jag inte komplettera med protein foder?? Vad är det som inte är bra med det?

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 514
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar