Vad betalar ni för hösilage?

Q

Quadrophenia

Där min häst står uppstallad betalar vi 2kr/kg vilket jag tycker är lite i saftigaste laget.

Hösilaget är analyserat och har följande värden.

TS%: 59
MJ/kg foder: 5,9
Smrp/kg:40
Ca: 2,7
P: 1,2
Mg: 0,8

Tycker ni att hössit är värt pengarna, eller är det bara jag som tkr att det är dyrt?

Sv: Vad betalar ni för hösilage?

Betalar oxå 2:-/kg. Hade oxå helst sett att det vore billigare men om man tänker på att det är inkl. frakt och allt så är det väl rätt ok.

Vårat är oxå analyserat:
TS 61%
Smrp/MJ: 10,73
Ca/P: 1,6
Ca/Mg: 2,18

Jag köper än så länge i småbal och betalar 2.50/kg.
Vi flyttar till egen gård om en månad och får då hösilage i stor rundbal (får dela med mej till grannarna eftersom jag bara har två hästar!). Jag behövde bara betala för den sena skörden, 100 kronor/bal, de från den tidiga skörden fick jag ... :o

Immer

Jag har än så länge inte fått analyspapperna på den största omgången hösilage jag beställt, men flera stuteri/tävlingsstall använder det så det kan ju vara helt kasst. Får en stor bal för 0,9 kr/kg.

Ska även köpa ngn extra bal fall i fall, från ett annat ställe vet att ts ligger på 60-70%
betalar där för stor rundbal 0,50 kr/kg

Normal stora balar kostar 250 kr hoss grannen. Då kör han hem dom och lägger i hagen. Har själv inte ensilage men han tar samma för hö i rundbalar.

Småbalshösilage, ca 45 kg/bal. Kostar 2.50 kr/kg inkl moms (dvs med kvitto).

Utmärkta värden ( i år 6 MJ/kg foder, SRP/MJ-kvot på 7.5, TS 58%) och utmärkt hygienisk kvalitet.

Jag har dock lite 'stamkundsrabatt' och får det hemkört utan extra kostnad också, och så betalar jag 2 kr/kg.

Men visst känns det i plånboken jämfört med hö, men jag har inte sett billigare msåbalshösilage nånstans härikring utan det ligger på 2.50 kr och uppåt/kg foder. STorbalshösilage däremot är billigare, men det hjälper inte mig.. Tyvärr.

Och ja, jag tycker ditt hösilage är värt pengarna!

Vi får gratis utkörning om vi köper tre balar åt gången. (så det gör vi så klart.) Sen betalar vi 1,5:-/kg och TS halten ligger runt 67% och balarna väger 360kg styck.
Värderna i år var kanonfina. En kvot på 8 prick och även mineralkvoterna låg kanon så jag är bara SÅÅÅÅ glad.

Bra värden på ditt hösilage också, så visst lite i överkant på priset är det väll. Men det är ju ett bra silage.

Jag betalar 1.15:-/kg (inkl. moms) för vårt hösilage, storbalar.

Ts: 67%
Smrp/MJ:10.42

Fick först tag på småbalar, som skulle vara såååå bra - och det var många som hade köpt av honom (inte bara som han sa dessutom ;) ). Hästarna älskade det, tog en analys...mums. Smrp/MJ:2,4 :crazy: . Skulle inte tro det. Absolut inte för 2.60:-/kg.. :eek:

Jag betalar 150 kr för en 250 kg storbal. Hösilage med höga värden. (inkl. Hemkört 5 mil)

Tack för alla svar.

Får väl vara nöjd då, hade en taskig dag (stallhyran kom) och fick lite tuppjuck över hur mycket pengar man lägger på stallhyra, mat osv..

Ibland undrar man om det är värt alla pengarna ...men tänker man efter riktigt mycket så är det ju det, hur skulle man kunna leva utan hästarna ;)

Usch ja, pengar pengar pengar :devil: Ta ett djupt andetag :crazy:

Hur länge håller sig en öppnad hösilagebal? Ska förmodligen börja fodra med det nu i höst, minns inte hur hållbara de är? Håller de sig längre om det är kallt ute?

Det högsta vi har haft en öppen är väl 10-14 dagar. Men då var vi jättenoga med att kolla mögel och luftade det ordentligt. Det håller sig bättre när det är kallt.

Ganska dyrt med 2:-/kg eftersom det blir 3,38:- per kg TS för dig. Näringen sitter ju i torrsubstansen och inte i vattnet..Så du betalar ganska dyrt för vatten. Skulle du köpt ett vanligt hö för 2:-/ kg hade du betalat 2,38:- per kg TS eftersom TS-halten är vanligen 84% i hö.

Jag tycker att hösilage borde sälja efter TS innehållet. Det blir ju en jättestor skillnad i pris om man har hösilage som är 57% Ts eller 75% Ts. Det är ju väldigt lönsamt för bönderna att sälja vatten. På en bal som väger 300 kg så betalar du för 129 kg vatten om det är 57% Ts och bara 75 kg vid 75% Ts. Jag har ofta retat mig på det dyra vattnet man betalar för. Numera gör jag eget ensilage och för en 90 cm bal betalar jag 90:- för att plasta och ca 25:- per bal för gödning. Den väger väl ca 250 kg. Sen kostar ju diesel plus allt jobb men det blir ändå mycket billigare.

Betalar 80 öre kilot. 400 kilos bal...

Var det en kvot på 10? letar efter hö/hösilage i gbg, du har inte lust att pm:a var du köpt det? ;)

När vi säljer hösilage tar vi betalt per kg TS, 1,80 kr. Detta innebär att våra buntar kostar olika från år till år pga olika TS-halt och olika vikt på buntarna. De flesta häst-kunder förstår att när buntarna väger olika = olika pris, men att TS halten spelar roll verkar vara mycket svårt att förstå...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Har suttit och kliat mig i huvudet ang vilket mineralfoder jag ska använda till detta hösilage... Kanske är det busenkelt och jag bara...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama