Vad betalar ni för eran havre?

Sammetsflickan

Trådstartare
Vad betalar ni för eran havre och var köper ni den?

Är det någon skillnad på "högfettshavre" och "vanlig" havre?

Kram från Sammetsflickan :)

Sv: Vad betalar ni för eran havre?

Hej! jag köper min på lantmänn det är 25kg säck för 107kr
Men jag vet inte vad det är för skillnad på dom,
Men jag köper oxå från bonden i byn när han har fått fin havre och då betalar jag 2kr/kg

2 kr kg hos bonden...tur det annars hade man väl svultit ihjäl själv hehe

När jag gav havre så köpte jag det av en bonde och gav 1kr/kg tror det kostar 1,5kr/kg nu för samma bonde.

Kram

Nu ingår havre i stallhyran, men tidigare köpte jag Kraffts Röda havre. Den kostade alltså 6,36 kr per kilo.

När jag gav min häst havre så köpte jag av en bonde i grannbyn. 50 kg för 85 kr.
Jämfört med Granngårdens havre så är bondens havre av betydligt bättre kvalitét. Större och kraftigare korn!

På vår Lantmännen-butik har de höjt till hutlösa 159:- :( per 25-kilos säck! I höstas kostade en säck 109:-

Och här tar Granngården nu 169 kr/säck. De har på ett par veckor höjt dem med 30 kr. Tror att de bara vill sälja sitt eget foder nu.

Det är ju hutlöst mycket.
Var tvungen att köpa från lantbutiken i närheten av mig för ett tag sedan och då hade dom höjt till 3,50:-/kg vilket jag tycket är Mycket. Köper från två olika bönder och betalar 1,50:-/kg från bägge (1:-/kg tidigare).

Är glad att vi bor på landet så man har lite kontakter, men annars så tror jag nog jag hade knackat dörr hos bönderna för det gör ju en jätteskillnad i pris om man ger ett par kg om dagen.

Ger inte mina havre men kan köpa av lantbruket som tar hand om vår stack för 1 kr kg. "Vanlig" (ej Matilda) havre eller svarthavre!

*kl*
Jag ger min gammelman Kraffts extra feta havre och det funkar bra har äntligen hittat nått han går upp i vikt av :D
Men jag har en liten fundering... Är det större risk för en häst att få kolik om man ger dem mycket havre?
Efter att jag började ge min häst den havren för några månader sen så tycker jag att hna har blivit som hård i magen... Så då är min fråga om man kan ge nått för att han inte ska bli så hård i magen om det nu är havren som spökar på det området... Hans foderstat ser ut som följer:
1,3kg havre
0,5kg betfor
1dl mineraler
2dl sojaprotein
½dl foderjäst
2dl kallpressad rapsolja
+ lite diverse örter som jag precis börjat ge...
Nån som har några ideér?? :)

Nu har det höjt även på Citygross.
Från 79,95 till 110 kr, för 22 kg säck.
Betforn är oxå höjd till 110 kr:(

*kl*
Jag ger min gammelman Kraffts extra feta havre och det funkar bra har äntligen hittat nått han går upp i vikt av :D
Men jag har en liten fundering... Är det större risk för en häst att få kolik om man ger dem mycket havre?
Efter att jag började ge min häst den havren för några månader sen så tycker jag att hna har blivit som hård i magen... Så då är min fråga om man kan ge nått för att han inte ska bli så hård i magen om det nu är havren som spökar på det området... Hans foderstat ser ut som följer:
1,3kg havre
0,5kg betfor
1dl mineraler
2dl sojaprotein
½dl foderjäst
2dl kallpressad rapsolja
+ lite diverse örter som jag precis börjat ge...
Nån som har några ideér?? :)

Förstå inte hur Kraftts havre kan innahålla mer fett än non annans havre? Har dom non typ Hybred säd??
Max havre giv för en arbetenda häst är 6-7kg. om dagen därför att hästen kan inte tillgodogöra för stora mängder. Uttöver det ska man ger krossad bland säd.
Se igen risk för kolik med allt olja.

Vi har en gamling istallet vi kan inte ge honom för mycket helhavre för då får han kolik. Och nu menar jag inte några 6-7 kg.

Vi betalar max 1kr/kg.

Förstå inte hur Kraftts havre kan innahålla mer fett än non annans havre? Har dom non typ Hybred säd??
Max havre giv för en arbetenda häst är 6-7kg. om dagen därför att hästen kan inte tillgodogöra för stora mängder. Uttöver det ska man ger krossad bland säd.
Se igen risk för kolik med allt olja.

Det finns ju olika sorters havre som innehåller olika mycket fett. här finns tex en tråd som handlar om havre sorter http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=837886

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Det vanligaste är väl att betala med kort när man köper något. Numera kan man ju även betala med mobilen. Andra mer sofistikerade...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat