Vad betala för "sjuk" häst?

Y

Ynthe

Lagt in en tråd på Hästvård om en häst jag eventuellt ska köpa (ska troligen iallafall åka och titta/provrida). Problemet med denna häst är att han har artros i ett bakben (minns tyvärr ej vilket i skrivandets stund) och jag har väl genom intensivt informationsletande lyckats få lite hum om vad artros innebär. Ju mer jag läser om det desto mer negativt blir det ju. Det kommer ju inte att bli bättre, men som det är nu bör han (enl vet) kunna gå som promenadhäst (all hoppning dock utesluten), vilket också är det jag söker.

Hästen:
-Valack
-10 år
-Runt 170 i manken
-Sv Hbl
-Tidigare hopphäst (tävlad 1.20-1.30), men utbildad LB dressyr

Begärt pris är 32.000 kr, och det kan jag säga att det betalar jag då inte för en sån häst, frågan är hur mycket som är lämpligt? Jag menar, det är ju ändå en väldig risk med att köpa en artroshäst, den kan ju förbli symptomfri i stort sett, men kan ju även bli sämre väldigt snabbt.

Vad tycker ni?
(hoppas inte moderatorerna tycker att detta inlägg strider mot reglerna :o , undrar mest över hur mycket fenomenet "artros" drar ner på priset ifråga).

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Vad betala för "sjuk" häst?

Tilläggas ska även att hästen aldrig visat symptom på just detta (hälta o s v), utan detta upptäcktes p g a en ren tillfällighet.

Tala om vad som står i röntgenutlåtandet så går det ev at uttala sig, annars är det omöjligt. Bäst är att skicka plåtarna till ngn röntgenexpert, ev tillsammans med nytagna plåtar. Det finns många hästar som står med röntgenförändringar som inte påverkar användbarheten, onfta är det dock svårt att veta vad som händer i längden.
PL

En kär häst till mig blev vi tvugna att ta bort häromsistens pga artros. Han fick upprepade kotledsinflammationer som vi inte hittade orsak till och till slut hittade man artros i leden och skadan blev kronisk, hästen halt och fick tyvärr möta sin skapare allt för tidigt. Mitt råd är. Tänk dig för!

Jag skulle inte köpa en häst med känt problem. Det kan gå fort när skadan förvärras. Dessutom kommer ofta avlastningsproblem i samband med detta. Det innebär att hästen känner av utan att visa hälta och belastar därmed kroppen snett och till följd av detta kommer andra typer av skador.

Jag rekommenderar dig att se dig om efter en häst med friska papper.
:cool:

Gaah? Inget dåligt pris de begärde för en promenadhäst!!
Oavsett vad problemet låg i skulle jag nog inte ge mer än runt 10.000 kr för en fräsch häst som ska promenadridas.
För en häst som eventuellt går omkring och har ont skulle jag inte ge ett öre. Den hästen ska inte behöva vara kvar.

Att veterinären har gjort bedömningen att den BÖR kunna gå som promenadhäst låter oroande i mina öron. Jag har full förståelse att veterinären måste vara väldigt försiktig med sina garantier - men det innebär också att du inte fått några garantier alls att hästen kommer gå att använda.

Jag har varit med om att hästar tagits ur verksamhet och sålts till privatpersoner i situationer då det varit frågetecken kring den framtida hållbarheten. Det vill säga, köparen har varit insatt i att det kan bära eller brista. Priset har då varit runt 5000 kr.

Jag skulle ALDRIG betala så mkt pengar för en sådan häst. Runt 10.000 tycker jag är max!

Vaför överhuvudtaget köpa en "sjuk" häst. Verkar vansinnigt tycker jag.
Bekymmer har man nog av ändå utan att BETALA för fler. :cool:

Vaför överhuvudtaget köpa en "sjuk" häst. Verkar vansinnigt tycker jag.
Instämmer med XABC. Det finns ju faktiskt friska hästar. Man behöver ju inte köpa sig problem redan från början!
Och 32000 kr för en skadad promenadhäst är ett hutlöst pris!!!!! Det har ju ingen som helst betydelse hur högt han är utbildad eller tävlad om han bara kan gå som promenadhäst?
Sen beror det ju på vad man menar med promenadhäst, men jag menar i alla fall en kompis som man mest luffsar i skogen med och inte kräver en massa gymnastiska övningar av på en ridbana.
Se dig om efter en frisk häst innan du åker dit och faller pladask för en som är skadad.
Lycka till!

Jag skulle inte betala så mycket för en häst med ett känt problem. Faktum är att jag inte skulle köpa hästen överhuvudtaget!!

Sverige vimlar ju av friska bra promenadhästar för ett pris betydligt under det begärda priset för denna häst! Varför inte leta reda på en som åtminstonde är frisk från början?

Tack så jättemycket för alla svar! :bow: :bow: :bow:

Nej, inte en chans att jag köper hästen för 32 000 kr, och det sa jag faktiskt till säljaren så fort hon talade om det. Hon kunde dock gå ner till 25 000 sa hon, men det tycker jag heller inte att en häst med en kronisk skada (som, om den ändras, bara kommer att bli sämre).
Det är ju ändå som att köpa ett problem, och det gör man ju inte. Jag menar, man tar ändå en både ekonomisk och en känslomässig risk om man skulle köpa den, och är tvungen att kanske avliva honom efter ett halvår.
Nej, det finns så pass många fina, FRISKA hästar för det priset, så något köp blir det troligen inte tal om.

för det första skulle jag akta mig att köpa en redan skadad häst, skadade blir dom än då. Jag skulle helt klart satsa på en frisk häst istället!

En sån häst är på sin höjd värd 10 000 kr om knappt det om man nu ändå vill köpa den.

Jag hade faktiskt aldtig köpt den... Köpa sig onödia kostander och problem låter inte som någon bra idé.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka