Vad berhöver jag för omvårdnadsgrejer?

ztsu

Trådstartare
Jag har allt jag behöver inför min hästs hemkomst på onsdag, utom omvårdnadsprodukter. Vad behöver jag? Har Jodapax, Hästsalva (som luktar tigerbalsam), bomull, pipetter med koksalt till ögon, termometer, pincett, sax.

Tänkte köpa hem kompresser, koksalt, helosan och plasthandskar. Silvertejp lär väl också vara bra att ha antar jag. Vad behöver jag mer? Vad har jag missat?

Och var köper jag grejerna? På Apoteket eller på typ Hööks?

Sv: Vad berhöver jag för omvårdnadsgrejer?

Jag gillar vetflex, finns på apoteket. Gasbinda är bra. Jag gillar zinkoxidspray och plåsterspray också.

Apoteket är oftast mycket billigare.

Vi börda nål ett "Bra Att Har I Första Förband Låda".

Upp skrivet en häst normal Temp, Hjärt slag, och Andning.
Tele. till Veterinären och kontakt person.

Termometer
Stetoskop (finns på Hobbex)
Sax/Kniv
Silver Tape
1 hård plast sulor
2 spruter hyllsar (ett avmasknings hyllsar för munnen och ett 50cc hyllsar för ögen och rengörning av sår)
Tampax för compress
Bommal
1 par Strumpbyxa (för att hålla bandage på besvärliga plätts, typ lederna)
Disinfektent (jodopax el likna)
Koksalt Vatten
Linament
Stödbandage

Man fyller på efter hand.

Bomull på storrulle och gips har vi haft mycket användning av (och även lånat ut till veterinärer som varit på besök hos stallkompisar som behövt till sina hästar). Penicillinsalva har jag också alltid i sjukväskan, och faktiskt också Butta (gäller att hästen inte får gå vidare till livsmedelsproduktion).

Vetflex hade jag inte velat vara utan, mindre än 10 rullar hade jag inte haft (om det händer något som gör att jag måste spjäla ett ben t ex). IR-termometer för tempmätning av hov, visitertång. Hovslagargrejorna ger också en hel del vid hältor etc, och känns nödvändiga vid vissa tillstånd (t ex kunna nita upp och dra av en sko som vridit sig på ett farligt sätt).

Jodopax använder jag inte längre faktiskt utan jag använder klorhexidin. Bomull på storrulle, vetflex och silvertejp (finns på större varuhus och lantmännen) finns alltid hemma om det måste göras ett hovbandage, virkon för ev tvätt av hovar, på uppmaning från både veterinär och hovslagare då jag haft lite problem med bärrandsröta. Socatyl har jag kvar och används ibland på riktigt fula sår, jag vet att man ska vara restriktiv med den, men om någon av hästarna skulle stå med ett fult svullet sår en helg så ringer jag inte veterinär när jag har medel att använda. Kompresser är utmärkta att tvätta sår med, till mugg använder jag gamla, givetvis rena, handdukar klippta i småbitar som sedan slängs och hibiscrub

Apoteket brukar vara billigare när det gäller vissa grejer, ex kompresser som man kan köpa i 100-pack och samma sak med koksaltslösning som man köper som pipetter. Biltema har billiga vetflex som är bra, köp ett gäng.

Plasthandskar, termometer, lactacyd, bomull, vetflex och stora "munsprutor" kommer man långt med.

Något som är väldigt bra att ha hemma är "alltiett" blöjor. Ett fantastiskt bra hovbandage t ex vid misstänkt hovböld som värmas ut. Gäller bara att få rätt storlek efter hästens hov. Har man det är bara att lägga på och fästa med tejpen som redan sitter på blöjan.

Fungerar också vid torra hovar då blöter man den innan eller när hoven ska hållas torr då sätter man bara på den som den är o s v.

Det jag inte sett enda skriv här som jag själv använder väldigt mycket. Mycket mer än alla fina preparat från apotek och fackhandel är faktiskt vanlig mild tvål. Fungerar med vilken tvål som helst både fast och flytande. Man tar det som är enklast för en själv att förvara bara.
Tvål är outstanding vid sårvård tillsammans med koksaltlösning.

Senast ändrad:

Länkar till två bra sidor med tips:
http://www3.ridsport.se/Hastkunskap/Hall-din-hast-frisk/I-ditt-stallapotek/

http://www.stallbredbyn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=114&Itemid=81

Självhäftande bandage typ vetrap finns på Biltema för 10 kr, en god idé att lägga upp ett lager.

Jag har också köpt in fixomull, för att fästa kompresser med, samt snöggplåster och bolsterlindor, samt pressad bomull på rulle från Kronans droghandel. Tycker väldigt många apotek idag inte är så välsorterade längre :(

Sen fick jag tips av veterinären själv i veckan, om att ha Manuka-honung på en liten tub hemma. Snordyrt men de har haft oerhört goda resultat genom att lägga det i och på sår, för påskyndning av läkning.
Den går att googla på, finns i webbutiker. :)

Det jag inte sett enda skriv här som jag själv använder väldigt mycket. Mycket mer än alla fina preparat från apotek och fackhandel är faktiskt vanlig mild tvål. Fungerar med vilken tvål som helst både fast och flytande. Man tar det som är enklast för en själv att förvara bara.
Tvål är outstanding vid sårvård tillsammans med koksaltlösning.

Precis, lactacyd :)

Smart med blöjor! Det har jag aldrig tänkt på, trots många hovbandage.. Ska nog införskaffa det till nästa gång :d

Basvarorna i mitt stallapotek:
Termometer + vaselin
Bomull på stor rulle
Sterila kompresser
Vet flex
Gasbindor
Sprayplåster/tjärplåster
Desinfektionsmedel av något slag (klorhexidin, jodopax, alsolsprit e dy)

Det har jag klarat mig långt på.
Har dessutom ett speciellt sommarkit med grejer för hästarnas sommareksem, insektsreppelenter/insekticider, sårsalva (viatop, kanon till småsår orsakade av klåda) mm

Sen fick jag tips av veterinären själv i veckan, om att ha Manuka-honung på en liten tub hemma. Snordyrt men de har haft oerhört goda resultat genom att lägga det i och på sår, för påskyndning av läkning.

Vanlig honung är också bakteriedödande.

Själv har jag tex torskleverolja i mitt stallapotek, men det är ju inget alla har nytta av. Dock kan någon form av olja vara bra vid muggbandage, om man har en häst som lätt får mugg. Grejer för spritbandage är också väldigt bra att ha hemma.

Socket har samma effekt.
Sockerbit i pappförpackning, finns på närmesta ficka grattis ;)

Öhh, skojar du med mig eller?! Här finns inte en hovslagare att få tag på akut, självklart måste man som ansvarskännande hästägare förstå att det inte alltid går att förlita sig på att andra (yrkesgrupper) ska släppa allt de har för att lösa ens egna akuta situationer?

Att dra av en snedvriden sko måste jag klara själv, däremot att slå på den lämnar jag till hovslagaren (som ofta behöver ett par dygn på sig att få tid att komma, är det urakut får jag söka mig till kliniken och hovslagaren där).

Är det något akut på benen så behövs massor med bomull på rulle och ett gäng lindor för att kunna lägga bandage. De flesta ridlindor funkar, jag har gamla fleece och nya billiga elastiska.

Samla sedan gärna sådana akutgrejer tillsammans med sax o dyl i en påse/väska på ett bestämt ställe så är det bara o springa o hämta om olyckan är framme. Väldigt skönt!

Det jag tyckte var bra med denna produkt var att den var på tub, och lätt att applicera i såret, där vill man inte kladda med fingrarna eller gräva i någon burk ;)

165010_51fe3448ddf2b30ef0508243.jpg

Vad det gäller sår som redan läkt och ska smörja ärr osv tror jag det är helt okej med honungsburk. Men sockerbit? :confused:

* Lactacyd-tvål finns alltid till hands, och håller med om att det är bra att både ha verktyg och lära sig ta av en sko.
Just det hände oss efter senaste resan, stoet levde rövare i transporten och lyckades flytta skon genom att ha ur en söm och sedan få tåkappan rakt in under sulan, kunde givetvis inte gå alls pga smärtan, men tack vara att den avlägsnades snabbt så blev det inga sår eller övriga skador :nailbiting:

Jag tycker också att hovslagarutrustning är bra att ha hemma, det var en av de första sakerna min hovis sa åt mig: att fixa så att jag själv kan dra av en sko som sitter helt åt fanders. Med hammare, upphuggare, bräcktång och hovrasp kommer man väldigt långt, kostar inte många hundralappar men sparar in mycket på stress. Ibland kan hovslagaren inte komma samma dag och jag vill absolut inte lämna min häst med en löst sittande sko.

TS: Är lite mer vaken idag och kan konstatera samma sak som många andra: gillar klorhexidin bättre än jodopax (äger faktiskt inte ens en flaska jodopax). Lactacyd är världens bästa universaltvål, även bra för att tvätta rent t.ex. mugg. Zinkoxidspray som jag nämnde tidigare är bra att spraya på mugg, det torkar ut och desinficerar. Har även Virkon liggandes, men har aldrig behövt använda det. Blåspray är bra för att själv kunna behandla begynnande strålröta. Aloe vera-gel är trevligt att ha hemma, mjukgörande och läkande.

Liknande trådar

Hästvård Jag håller på att knåpa ihop ett litet startapotek till min nya häst som anländer på tisdag. Inser att det är alldeles för längesedan...
2
Svar
21
· Visningar
3 063
Senast: miiiiiiia
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 122
Senast: Graendal
·
K
Hästvård har skrivit upp en del saker som andra här på buke har i sin sjuklåda, så nu undrar jag vad det är jag kan ta bort och vad är det mera...
Svar
7
· Visningar
2 343
Hästvård Jag håller på och utrustar en ny sjukvårdslåda för häst (och ryttare). Hittills har jag fyllt den med: Bomull Sterila kompresser...
Svar
15
· Visningar
1 950
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10