Vad behövs till första egna lägenheten?

Sv: Vad behövs till första egna lägenheten?

Ojojoj.. Jag och sambon (well, mest jag ;P) var ner till Ullared och rensade stället :p Samma med Hemtex i Karlstad, möbelaffären i stan, Ikea i Göteborg.. ;P

Okej, inte riktigt, men vi köpte i princip allt nytt! Fick ju en del saker också, plus något man tog med från "barnrummet" men som sagt vi låg i flitigt där ett par veckor med inhandlandet ;)

Jag kopte ALLT nytt, utom sang. Allt annat var nytt soffa, bokhylla, skrivbord, matmobler, TV-bord, porslin gardiner, paslakan... Allt!

Köksattiraljer! (IKEA har "startset"), annars finns det i de flesta affärer. Köpte tallrikar på Rusta, 4x4x4 för en knapp hundring. :idea:

Köp INTE handdukar på IKEA, de är värdelösa! Hemtex har bra och billiga saker, ofta rea! Sängkläder, handdukar etc.

Glöm inte gardiner, sno skott från blommorna hemma och plantera själv så du får lite grönt! Mattor är guld!

Köp inte för mycket saker innan ni flyttat in, ni märker vad som behövs, men spara pengar!

Eftersom min första lägenhet var möblerad köpte jag nästan inga möbler (bara en fåtölj och ett köksbord), men jag köpte en del bestick och andra köksgrejer (kastrull, stekpanna, tallrikar, bestick) på Ikea. Man behöver egentligen inte så mycket, det brukar bli bra ändå.

Jag hyrde möblerat (gör det fortfarande faktiskt), så i möbelväg skaffade jag inget särskilt. Köpte en ordentlig kontorsstol och en fåtölj + fotpall för att jag tyckte att jag behövde det. Sedan blev det ett gäng lampor + gardiner.

Köksutrustning var det som jag behövde mest. Hade redan sparat på min porslin och sådant, men jag fick kompletteringsköpa smågrejer långt efter det att jag hade flyttat. Jag köpte ett startpaket med kastruller m.m. från Ikea också. Ja, det var väl det.

Sedan genom åren har jag mest investerat i förvaringslösningar för att få in mkt i garderoberna. Och så har jag köpte lite mattor, tavlor och annat småkraffs.

Det bästa är nog att köpa grejer eftersom. Ett hem måste inte bestå av ett kök med köksbord + fyra stolar, ett vardagsrum med soffa, bokhylla och TV... Man får se vad man behöver liksom.

Ett litet (begagnat) bord, kaffebryggare, disktställ och en wokpanna.

Resten tog jag hemifrån/från släktingar eller hade samlat på mig så sakteliga under gymnasietiden.

Vi köpte
• en soffa
• ett soffbord
• en hylla
• TVhylla/bänk
• lampor
• gardiner
• köksbord+stolar (från Röda Korset, kostade 200spänn för hela kitet:laugh:)

Resterande möbler hade vi med oss hemifrån (en del från mig och en del från honom), dessa har vi sedan ersatt efterhand :)

Vi fick en hel del i julklapp då vi flyttade i slutet av november, fick bland annat lite handdukar, en micro, kaffekokare, skrivare (!) o lite annat smått o gått..

I min familj har vi som tradition haft under flera år att ungarna har fått lite småsaker ffa köksprylar vid födelsedagar och jul, så sånt hade jag/vi mycket av när vi flyttade;)

Ett hett tips är att kolla hos t.ex. Röda Korset eller dylikt - vårt köksbord o stolar var rena fyndet:laugh:

Jag köpte säng, olika köksredskap, matbord med tillhörande stolar, kontorsstol, soffa, TV-bord, soffbord, DVD-hylla och diverse växter, textiler, lampor etc. när jag flyttade. Resten såsom datorbord, TV och bokhylla hade jag sedan tidigare.

Sedan har jag fyllt på lägenheten allt eftersom, framför allt med olika förvaringslösningar. Och just sådant är nog bäst att köpa just när man har bott in sig ett tag och märker vad som fattas/behövs.

Hmm... Vi köpte säng, sängbord, soffa och köksstolar, micro. Senare gardiner och lite växter, samt en matta.
TV-möbel, lite hyllor och ett vitrinskåp köpte vi billigt från de som bodde i lägenheten innan. Hämtade ett gammalt köksbord hos min mormor, fick utemöbler av mamma. Resten tog jag med från mitt rum hemma hos mamma och sambon från sin gamla lägenhet.

När vi flyttade isär flyttade jag till möblerad lägenhet (där jag bor kvar), så jag behövde inte köpa nåt annat än lite köksgrejer direkt till att börja med. Sen har det blivit lite smått och gott under året, fick bla en soffa begagnad av en kompis.

Eftersom min sambo har dille på nya saker och anser att till nytt boende ska det vara nya saker, så har det blivit en hel del nytt för vår del :angel:;) Även om jag mycket väl (och gärna) hade behållt mycket av våra gamla saker, så kommer man inte ifrån att det är grymt roligt att handla nytt och förnya sig!

Vi flyttade från våra föräldrar till gemensamt boende i september förra året så vi köpte väääldigt mycket nytt, även säng eftersom det nu var dags att lämna våra gamla 120 cm-sängar hemma och köpa dubbelsäng. Det enda vi inte köpte nytt var tv, datorer och hemmabiosystem, för det hade vi redan.

Kom på att mycket kökstillbehör (glas, grytor, knivar, durkslag etc etc...) hade vi redan och annat smått och gott som redan fanns i våra ägor, och som vi hade fått som julklappar och födelsedagspresenter. Sådant är alltid bra att ha innan, för det finns roligare saker att lägga pengar på när det väl är dags att flytta.

Oj det är 22 år sedan så nu ska vi se vad jag kommer ihåg - Tv och bokhylla - allt annat var sådant som fanns hemma hos föräldrarna - mamma är auktionsfreak så det fanns dubbelt av de flesta pryttlar och på min tid fick man strykjärn o elvisp i 16-17- årspresent så man skulle ha när man flyttade hemifrån.
Jag kommer ihåg glädjen när man som 13-åring fick diskhanddukar av en släkting i present - tjoho liksom.
Knepigt - jag kan för mitt liv inte komma ihåg hur min första soffa såg ut ?? Jag vet att jag hade en.

när jag och exet flyttade hemifrån/ihop köpte vi en säng, ett vardagsrumsbord, ett köksbord och en bokhylla på second hand, totalt kostade det mindre än 500:-. resten tog vi från föräldrar/pojk-/flickrum (soffa, skrivbord, tv, dator etc)

sen behövs ju småprylar och sånt. ikeas startpaket till köket är bra. tallrikar, bestick och glas köpte jag en hel del på loppis/second hand för jättebillig peng.

sängkläder finns ju på t.ex. ikea och hemtex, jag föredrar nog hemtex, eller jotex om man föredrar postorder.
gardiner samma sak.
handdukar etc. skulle jag hellre köpa på hemtex än ikea likaså, åtminstone ikeas billigaste handdukar är i princip bara skräp.

köp inte så mycket direkt utan vänta och se vad som behövs. gardiner tog nog 3-4 månader innan vi köpte :angel:

Lägenheten jag hade under gymnasiet var möblerad redan, tog med mig en säng hemifrån och lite köksgeråd.

När jag och maken flyttade ihop rensade vi släktgömmorna. Soffa från hans far, matbord och stolar från gömmor hemma hos min familj. Fixade och trixade med målarfärg.

Köksgeråd plockade jag ihop det mesta hemifrån, alla hade något som de ville skänka.

Tror att jag handlade nya saker för kanske 1500, så som diskställ, tvättmedel, skurhink etc.

Maken hade precs fått jobb och slog till på en tv och en dammsugare.

NU tio år senare har det mesta bytts ut sak för sak. Det enda som jag i möbelväg kan komma på fortfarande är kvar är databordet jag sitter vid nu.

Så mitt tips är rensa släktens förråd. Att köpa allting nytt blir bara dyrt och onödigt. Bättre sedan att byta ut sak för sak mot saker som man verkligen vill ha. Köper man allt nytt på en gång tenderar man att kompromissa och inte ta det man egentligen vill ha pga pengarna.

Jag och PV är i flyttartagen just nu (första lägenheten) och det mesta blir nog nyinköpta saker.

Saker vi köpt hittils är kökssaker, såsom kastruller, bestik, glas, tallrikar, skärbräda osv. Sen har vi köpt massor med städprylar, då menar jag MASSOR, jag hatar att städa och inbillar mej att det blir roligare om jag får massor med olika städatiraljer att välja på :D

Sen har vi inte kommit så mycket längre i inköp men vi har bestämmt oss för saker vi ska ha med bla: sängstomme (madrass tar vi min), nattduksbord, köksbord+stolar, soffa+fåtölj och en byrå.

Tv-bänk, skåp, bar, tvbord och ett hörnbord snor vi från PVs föräldrar, målar om och fixar till.

Övrigt som gardiner, blommor, kuddar, filtar, tavlor osv får bli när vi har flyttat in och ser vad som passar

Något som inte brukar vara det första man tänker på men som man verkligen är handikappad utan: en verktygslåda! Det är alltid något som behöver fixas, särskilt när man flyttar in i en ny bostad, och det är väldigt irriterande att inte kunna fixa ens småsaker typ hänga upp speglar själv för att man saknar verktyg. Det första jag gjorde morgonen efter att jag hade flyttat till egen lägenhet, var att springa ner på stan och köpa en slagborr.

Med en borrmaskin, en hammare och en uppsättning skruvmejslar kommer man långt, och sen kan man komplettera allt eftersom behoven uppstår.

Senast ändrad:

Jag och pojkvännen köpte lägenhet för några månader sedan. Han hade lite från innan och jag hade i stort sett inget. Vi måste byta ut det han har så vi har köpt och ska köpa en hel del. Det blir jäkligt dyrt även om vi försöker hitta saker begagnat och på rea vilket vi har lyckats rätt bra med hittills!

soffa (halva köpt)
soffbord (köpt)
bokhylla (köpt)
matbord (köpt)
stolar (som vi tog gamla och målade om)
byrå (en gammal som vi målade om)

vi ska köpa;
resten av soffan
tv-bänk
ny säng
linneskåp
sängbord
kuddar och mys
gardiner (och stänger)

Till köket har det blivit mycket smått och gott! En kavel senast:bump:

Jag köpte nog ingenting tror jag. Rotade runt på alla gamla släktingars vindar och fick ihop det mesta.

Eller ok, någon kastrull köpte jag nog och kanske lite andra husgeråd och städgrejor och sådant. Dammsugare fick vi i inflyttningspresent av snälla mormor.

Efter ett halvår köpte vi TV - det var ett lyft tyckte vi. Efter ytterligare ett halvår skaffade vi telefon... och då började det kännas som om vi var vuxna!

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 486
Senast: Squie
·
Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?