Vad behövs i täckesväg?

Meme

Trådstartare
Får snart hem min första egna häst i dagarna (yey!!), och håller på med inköp för tillfället. Roligt men dyrt....

Detta med täcken. Bor i Skåne och här blir ju inte jättekallt om vintrarna. Men däremot är det ju blött och blåsigt, vilket enligt mig är värre.

Hästen kommer stå i utebox och inte gå särskilt hårt, därför tänkte jag låta honom vara oklippt till att börja med. Han kommer i normala fall ha utetäcket inne.

Tänkte inhandla 2st 100g regntäcken så att det alltid finns ett torrt, samt ett ulltäcke som han kan ha på nätterna om han är blöt. Räcker det? Är det onödigt med två täcken? Håller sig de dyra täckena så pass torra att det räcker med ett?

Vilka täcken är bra? Betalar gärna för kvalitet men helst inte för att det är ett visst märke.

Tack på förhand.

Får snart hem min första egna häst i dagarna (yey!!), och håller på med inköp för tillfället. Roligt men dyrt....

Detta med täcken. Bor i Skåne och här blir ju inte jättekallt om vintrarna. Men däremot är det ju blött och blåsigt, vilket enligt mig är värre.

Hästen kommer stå i utebox och inte gå särskilt hårt, därför tänkte jag låta honom vara oklippt till att börja med. Han kommer i normala fall ha utetäcket inne.

Tänkte inhandla 2st 100g regntäcken så att det alltid finns ett torrt, samt ett ulltäcke som han kan ha på nätterna om han är blöt. Räcker det? Är det onödigt med två täcken? Håller sig de dyra täckena så pass torra att det räcker med ett?

Vilka täcken är bra? Betalar gärna för kvalitet men helst inte för att det är ett visst märke.

Tack på förhand.
Min oklippta häst bor i utebox. Han är oftast naken men täckad vid riktig kyla samt nederbörd. Han har ett 100 grams Rambo som räcker mer än väl. Aldrig någonsin blött mer än på utsidan, varm och goo häst. Det är faktiskt så bra/han är så varmblodig att han inte kan ha det vid plusgrader och endast skurar, då blir han för varm, så i år har han fått ett rambo summer series för att hålla ryggen torr men kroppen sval :)

Rambo är väl investerade pengar :love:

Stockholmsområdet kanske ska tilläggas.

Min ponny är klippt och står i vanligt kallstall, dock med stängd dörr under vintern så det blir några plusgrader i stallet. Han blir väldigt lätt spänd i ryggen så han har ca 400g Rambo/amigo (med hals) i hagen när det är som kallast på vintern. Inget av mina Rambo/amigo täcken har någonsin varit blöta igenom på 2,5 år. Har många olika men inget har läkt igenom.

Köp inte på dig för mycket!
Bättre att spara pengarna och köpa när du ser vilka behov hästen har. Dessutom kommer du att upptäcka att vänner och bekanta har mängder med prylar de inte använder eller som av olika anledningar inte passar hästarna de har så du kan få eller köpa billigt.

Som med täcke - yllefillt typ överskottet för att lägga på en stund om hästen är blöt och kall kan var mycket bättre välinvesterad hundring än ett aldrig så fint täcke som rentav är både för varmt och tätt i det Skånska klimatet. Frisk häst som har grovfoder tillräckligt ska inte frysa normalt sett, men med snöblandat regn på tvären är det klart de kan bli nerkylda och behöver lite hjälp att komma upp i temperatur.

Lär känna individen och vad den behöver - inte vad du tror den behöver. Har hästen gått om päls till vintern och blir svett - det är inte farligt i sig, men rid då med förstånd och lägg lite extra omsorg på avskrittningen. Dvs anpassa användandet till förutsättningarna, en mer tränad häst tar inte i lika mycket för samma jobb och blir inte heller lika varm samtidigt som de då inte heller tycks sätta riktigt lika mycket päls.

Tack på förhand.

Grattis till hästen!
Mina ridhästar klipps och står i varmstall så de har massa olika tjocklekar på sina täcken men mitt avelsto som är inackorderad, går ute så mkt det går och ej rids tänkte jag såklart låta vara oklippt och då har jag ett tunnare ylletäcke att lägga på om hon skulle vara blöt och behövs torkas upp, ett 0 gr regntäcke och sen har jag ett 250 gr vintertäcke om hon skulle behöva det till vintern. Kylan är ju som du skriver ganska mild här nere i Skåne men ibland snöar det och regnar kors och tvärs och det gör dem så himla blöta och då är det lätt de blir kalla. Jag hade nog haft två uppsättningar så som du tänkt om jag var du men kanske hade väntat med att köpa in för mkt innan du vet hur hästen är. Vissa är mer frusna än andra och vissa som min äldsta pålle är princip som en viking och fryser mycket sällan.

Jag föredrar Horseware och Premier Equine täcke men återigen beror det såklart på vilken sorts häst man har som de passar bäst på. En kompis har en massa fullblod och där passar Bucas täcke bäst på dem.

Tycker du tänker klokt.
Börja med två utetäcken för att kunna ha ett att byta med och sen ett Ylletäcke.
Sen köper du till efterhand de eventuella täcken som behövs.

De täcken vi använt mest är: ofodrat regntäcke, 100 g täcke, 200 g täcke och ett stalltäcke på typ 100-200g. Ett bra täcke var också Rambo original, ofodrat, med lös hals till, samt med liner till på 100-200 g som man kunde knäppa på under när det var kallare.
Använder mest Horseware, Amigo bravo 1200 d serien, Rhino wug har vi gillat och Rambo förstås. Andra bra märken är Weatherbeetas och Shires. Och en favorit att ha i stallet är Bucas shamrock power som funkar på våt häst och också bra på hösten göre det blir riktigt kallt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall...
Svar
16
· Visningar
2 000
Senast: Wera
·
Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 022
Utrustning jag VET, detta är en fråga som man inte kan svara rätt eller fel på. Men skulle vilja ha lite riktlinjer. I vinter ska jag helklippe...
2
Svar
25
· Visningar
2 270
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar