Vad behövs i autostart HJÄLP !!

gylle

Trådstartare
Efter att ha blivit lite misstänksam då min dator så snart den startas vill koppla upp sig mot internet, så fick jag tipset om att man kunde kolla den "dolda" autostarten via msconfig. Får upp en hel hög med program eller grejer som startas automatiskt men inte säger det mig något. Vågar ju inte plocka bort något så att det inte blir fel. Ni som är lite mer kompetenta på detta område skulle ni vilja ge mig råd, bifogar en bild av hur det ser ut, vad kan jag direkt plocka väck och vad bör jag behålla.
autostart.jpg
 
Sv: Vad behövs i autostart HJÄLP !!

det jag personligen brukar ta bort är jusched, java update scheduler, men när jag tittar där, så säger jag

ta bort följande:

idetect
amoumain
svcpack
196_150_ni
printscreen
adobe gamma loader.


för övrigt borde du titta unde fliken tjänster också, och klicka i ta bort alla microsoft tjänster för att se de som tredjepart har installerat på daotrn.
 
Sv: Vad behövs i autostart HJÄLP !!

Skall genast gå in och kolla "tjänsterna" också. Den översta Sys Tray.exe vad är det för något ? Namnet "tyckte" jag inte om när jag såg den men den är alltså något man skall ha där?

Funderar på kan dessa ha att göra med uppdateringar (har hämtat bla service pack 1 o 2 för att täppa till säkerhetshål i XP Proffesional) och om jag plockar väck dem ur autostart kan datorn bli oskyddad då eller ? Kan alldeles för lite om det här märker man nu, är rena grekiskan det här.

Och då kommer även en följdfråga till. Om jag tar bort alla microsoft tjänster hur går det då med det som verkligen skall fungera från Microsoft ?
 
Sv: Vad behövs i autostart HJÄLP !!

Var inne i "tjänster" nu och där var en herrans massa. Se nedan, Menar du att jag skall klicka bort alla som det står microsoft på ? Behövs inte dessa då eller ?
tj1.jpg

tj2.jpg

tj3.jpg

tj4.jpg

tj5.jpg

tj6.jpg

tj7.jpg
 
Sv: Vad behövs i autostart HJÄLP !!

Om du ser längst ner på samtliga av dina bilder finns det en ruta där du kan klicka i "Dölj alla Microsofttjänster", klicka i den och kolla de tjänsterna som är kvar.

M.a.o. ska du inte ta bort Microsofttjänsterna, du ska bara dölja dom för att lättare få översikt över de andra ;)
 
Sv: Vad behövs i autostart HJÄLP !!

gylle skrev:
Sys Tray.exe vad är det för något ? Namnet "tyckte" jag inte om när jag såg den men den är alltså något man skall ha där?

systray.exe

Ett hett tips är att GOOGLA på namnet man är osäker på och få en förklaring till vad just den filen har för funktion.

Detta tipset är också bra att följa när man får mail (s.k. HOAX) om att man ska plocka bort vissa namngivna filer ur datorn. Då slipper man att själv förstöra sin dator och man slipper att stå med skammen att skickat onödiga uppmaningar till bekantskapskretsen ;)
 

Liknande trådar

A
IT & mobiler Får du virus på din dator, prova dessa saker i denna ordning: 1. Prova först att göra en systemåterställning. 2. Avaktivera ditt...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp