Vad behövs för tävling?

Jenny1

Trådstartare
Jag har blivit tillfrågad om jag vill vara med i ett lag i div. 3. Funderar på att tacka ja, det kunde ju vara kul! Programmet är inga problem för oss. (Om inte mina nerver ställer till det förstås.) Men, jag har aldrig tävlat annat än enstaka klubbtävling. Vad behöver jag ha för att få vara med??

Grönt kort??? Licens?? hästlicens?? Hur är det med klädseln?? Fattar jag TR rätt så är det kavaj som gäller, men det står inget om färg på ridbyxorna, måste de inte vara vita? Kan man ha beiga eller ljusgrå t ex?? Måste man ha stövlar eller funkar det med jodpursh och gaiters? (Stövelskaft..) Jag har bara bruna ridstövlar, men svarta gaiters och skor..

Kan ni lotsa mig in i tävlingsdjungeln? Om jag nu törs ge mig in där.. :o

Sv: Vad behövs för tävling?

Grönt kort? Ja
Licens? Ja (lokal)
Hästlicens? Nej (inte på lokaltävling)
Kavaj? Ja
Vita ridbyxor? Nej, ridbyxorna får vara av valfri färg (tycker personligen att beige låter helt ok)
Stövlar? Nej, du får ha jodphurs + shortchaps/gaiters (så länge de inte har fransar) på lokaltävling. Men bruna stövlar är också helt ok.

Lycka till med tävlandet!

(Och du kan alltid kika in på stallbacken.com eller Ridsportsförbundets sida där TR nu ligger ute om det dyker upp fler frågor.)

Tack så mycket för svaren!! Jag har TR här hemma och har kollat på nätet också, men frågetecken dyker upp ändå när man är nybörjare... Jag vet att man får ha bruna stövlar men tänkte mest att det inte blir så snyggt om man har svart kavaj.. :crazy:

Ridbyxorna måste vara ljusare än kavajen :D

Det står inget om det i TR vad jag kan hitta i alla fall... Att ridbyxorna måste vara ljusare..

Jag har ett par nya frågor...

Måste man alltid ha plastrong? Det står: "Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med vit slips elelr vit plastrong."

Jag blir inte klok på syftningen i den meningen, är det ALLTID plastrong eller är det plastrong till skjorta men inte till polotröja???

Min andra fråga: Vad är skillnaden på lokal och regional tävling??Funderar på vad jag ska lösa för licens...

Jaha, då är det kanske olika! Där jag ska tävla, Dalarna är det LB:1.

Ja, det är olika. I Halland går t.ex. div. 3 i sk. Ryttartest (vilket jag personligen tycker är extremt fånigt).

Och nej, ridbyxorna behöver INTE vara ljusare än kavajen (även om man kanske kan tycka att det är snyggast så).

Skillnaden på lokal och regional tävling är ju statusen (och till viss del klasserna, även om många klasser får hållas på både lokal och regional tävling) där regional är "ett steg upp" från lokal (nästa steg är nationell tävling där de allra högsta klasserna går). Det är däremot en kraftig skillnad på ryttarlicensavgiften, så om du inte har planer på att börja tävla ganska mycket och klättra i klasserna ganska snabbt har du ingen större nytta av en dyr regional-licens. (På regional tävling krävs också att hästen har licens, men det har den kanske redan? Annars är det också rätt så dyrt, även om det är en engångsavgift.)

Ridbyxorna måste vara ljusare än kavajen :D

ridbyxorna måste inte vara ljusare än kavajen. de måste vara enfärgade i valfri färg enligt TR. om de sedan är röda, blå eller vita så spelar det ingen roll. man tar det man tycker är snygggast.

Liknande trådar

K
Tävling Jag har tänkt att börja tävla dressyr med min häst som jag haft i 1,5 år. Funderar lite på vad jag behöver fixa innan. Licens måste...
Svar
3
· Visningar
1 067
Senast: Deimion
·
S
Tävling Ja, nu ska man snart ut och tävla (slutet av maj.) Behöver nu ha svar på lite frågor. Licensfrågor: Hur skaffar man licens? Vad...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: claraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka