Vad behövs för att tävla lokalt?

O

odetteZ

hej! jag undrar vad som behövs för att tävla lokalt.
Jag har grönt kort, men ja har hört att det talas om något hästlicens och ryttarlicens, vad menas med det.:confused: :crazy:

Sv: Vad behövs för att tävla lokalt?

Finns säkert många andra trådar om detta, du kan söka :)

För att tävla lokala tävlingar behövs: ryttarlicens (lokallicens), grönt kort och vaccinationsintyg på hästen. Tävlar du ponny behövs det mätintyg också.

Hästlicens blir inte aktuellt från på regionala tävlingar.

För att tävla i lokala klasser behöver du alltid ha gått en grönt kort kurs och ha ett grönt kort. Om du är under 13 år får du bara tävla om en vuxen med grönt kort ansvarar för dig när du tävlar. Du måste också lösa ryttarlicens, som är en slags försäkring på alla tävlingar. Juniorryttare har bara en licens men om du är över 18 år väljer du lokal licens(om du ville tävla lokalt). Hästen/ponnyn behöver inte ha hästlicens i lokala klasser, dock behöver den vacc.intyg och mätintyg.

Du måste ha; grönt kort, mätintyg (om det är ponny), ryttarlicens, vaccinations intyg.

På regional tävling krävs samma + häst/ponny licens.

Var noga bara så inte tävlingen är både lokal och regional (lok/reg) för då behöver du ha licens till både dig och hästen/ponnyn. Men jag tycker det nästan är lika bra att ha båda licenserna ifall någon tävling skulle vara lok/reg. I alla fall är det så här jag bor att många tävlingar är "båda".

Krävs det att man tar med hästpass till lokal tävling? Jag har tappat bort hästens alla papper och har egentligen bara hans vaccinationsintyg med min licens.

Vaccinationerna står ju i passet numera, så ja det måste du.

Man kan ha separat vaccinationsintyg också, även om det står i passet. Det är inget krav att ha passet med, bara man kan visa upp att hästen är vaccinerad.

Du måste ha; grönt kort, mätintyg (om det är ponny), ryttarlicens, vaccinations intyg.

På regional tävling krävs samma + häst/ponny licens.

Var noga bara så inte tävlingen är både lokal och regional (lok/reg) för då behöver du ha licens till både dig och hästen/ponnyn. Men jag tycker det nästan är lika bra att ha båda licenserna ifall någon tävling skulle vara lok/reg. I alla fall är det så här jag bor att många tävlingar är "båda".
Men vänta... Om jag ska tävla en lokal klass på en helgtävling till exempel, som är lokal/regional, måste verkligen hästen ha licens då? Varför då om jag inte ska starta i regional klass?

Men vänta... Om jag ska tävla en lokal klass på en helgtävling till exempel, som är lokal/regional, måste verkligen hästen ha licens då? Varför då om jag inte ska starta i regional klass?

Nej det behöver du inte. Ofta är det ju en tävling som står som lok/reg i tävlingsterminen, men då brukar lokala klasserna vara tex på lördagen, och regionala på söndagen. Du behöver aldrig ha hästlicens för att starta en lokal klass.

Det var det jag menade, det lät ju helt knasigt! :o Så sannavikstrom har lite fel då alltså?

En tävling kan inte vara både och, antingen är den lokal eller regional. Att det står lok/reg i terminen eller så beror på, som sägs ovan att det kan vara lokal ena dagen och regional den andra.

Ja, jag menar det. Men inlägg #5 förvirrar mig, för där står det att man måste ha hästlicens för att starta lokal klass på en tävling som är lokal/regional. Vem har rätt?

Är klassen (eller hela tävlingen) lokal behövs ingen licens till hästen/ponnyn.
Ibland kan det vara så att en eller ett par av klasserna har annan status än övriga. Vanligt t.ex. i fälttävlan där lägsta-klassen på regionala tävlingar ofta är lokal. Då krävs ingen häst-/ponnylicens om starten sker i lägsta-klassen.
sannavikstrom har alltså fel.

Tack, då är det som jag trodde. :)

Jag har gjort om vaccinationerna på min häst och har därför ett separat vaccinationsintyg. Då räcker det alltså med min Licens och hästens vaccinationsintyg för att tävla i en lokal tävling.
Tackar för svaren

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 310
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Hej jag är en tjej på 13 år som inte har grönt kort och jag undrar om jag kan tävla lokalt på min mammas gröna kort eller om jag måste...
Svar
5
· Visningar
891
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka