Vad behöver man?

Fille

Trådstartare
Sonen börjar förskolan i höst, jag funderar lite på vad man behöver på förskolan till hösten? Det vi hittills köpt är skalset, vindfleece, stövlar och så har vi ombyteskläder samt raggsockor. Vad behövs sen till vintern? Vad brukar förskolelärarna uppskatta på barnens hyllor?

På vår förskola vill de gärna att barnen har fodrade, höga galonbyxor samt fodrad regnjacka. Utöver det andra du nämnt, mössor (tunn + tjockare), tunna vantar och fodrade vantar. Till vintern overall.

Om du har skalset behöver du inte galon :)

Det här är vad vi har: (fast inte allt på hyllan samtidigt då såklart ;) )

- Extra innekläder (byxor, tröja, strumpor)
- Vattentäta sneakers, gummistövlar, vinterstövlar
- Ullsockar
- Lager 2 i form av ullfrotte eller ullfleece beroende på temp
- Vantar; tunna, skalvantar eller fodrade beroende på temp
- Mössa, en extra på hyllan under dagen.
- Skalset eller vinteroverall beroende på temp

Jag frågade Vs förskola och de vill gärna ha fodrat, tvådelat set, extra innekläder och en bra åkpåse på vintern (sover ute i vagn).

Sedan skickar de sms om något fattas, supersmidigt. Jag hade annars släpat dit minst halva garderoben.

(V hatar täcken så han kommer få en ”sov-overall” istället. Blir samtidigt extra ytterkläder.)

Vi fick en jättebra lista hemskickad en vecka innan inskolning.
Förutom det som redan räknats upp så tror jag att även hjälm och om det behövs någon form av snutte står med på vår lista.
Eftersom vi bor norrut så har jag lämnat med en typ hjälmluva med lurv som går ner över kinderna.

Hos oss vill de egentligen helst ha skalkläder med ordentligt mellanlager pga torkskåpsbrist blöta dagar.

Vanliga torra dagar önskar man överdragsbyxor eftersom halva sandlådan kommer in annars och smutsen/gruset inte hamnar på de vanliga kläderna.

Jag har alla klädesplagg extra på hyllan, med några ytterligare extra strumpor och kalsonger.
Extra vantar efter säsong.
Har ofta nåt extra i väskan också, eftersom jag gärna är lite väl förutseende 😇

Regnkläder, stövlar/fodrade stövlar och överdragsbyxor finns alltid på förskolan.
Fodrade regnkläder eller vinteroverall hänger där beroende på väder.

Man behöver inte ha allt på en gång, men själv tycker jag att både skalkläder och såväl ofodrat som framförallt fodrat galon har sina olika poänger. Och visst är lager på lager bra, men det är också skönt att slippa massor av lager när barnet ska börja klä på sig själv.
Solhatt och solsmörja i början sv terminen och en laddning vanliga ombyten är bra att ha! Galonvantar till slasket i höst. Bra skor och gummistövlar.
Lycka till 😊!

På vårt dagis har de en liten ryggsäck + vattenflaska de hänger ute när de är ute och leker, de är förvisso ute extra mycket där men kanske andra också har det så? :)

Skalkläder + fleecebyxor och fleecejacka hade min dotter på hösten. Flexibelt när temperaturerna varierar. På vintern en rejäl vinteroverall av bra märke som är vattentät. Fodrade gummistövlar är bra till hösten när det börjar bli kyligt och blött.

Vattenflaska är bra att ha.

För de allra minsta är det smidigt med fleecefodrad regnoverall. Finns bl a på Ellos och av märket Lindberg.

Snåla inte på kvaliteten på ytterkläder och skor. Det är inte bara trist för barnen som blir blöta och kalla utan påverkar hela avdelningens verksamhet om barnen inte klarar att vara ute. På dotterns (fd) förskola kom förvånansvärt många barn (flickor) med täckjacka upptill och tunna leggings nertill :banghead:

Jag har dock aldrig upplevt att mössor eller vantar försvinner. Ibland hamnar de på fel barn men då dyker de upp dagen efter. Det räcker med en extra uppsättning. Sen är jag noga med att verkligen följa upp att alla kläder som barnet haft på morgonen kommer hem på eftermiddagen. Vi har knappt ens förlorat en strumpa tror jag. Ha inte för mycket saker på barnets hylla, då blir det svårare att se när saker fattas.

Vattenflaska är bra att ha.

För de allra minsta är det smidigt med fleecefodrad regnoverall. Finns bl a på Ellos och av märket Lindberg.

Snåla inte på kvaliteten på ytterkläder och skor. Det är inte bara trist för barnen som blir blöta och kalla utan påverkar hela avdelningens verksamhet om barnen inte klarar att vara ute. På dotterns (fd) förskola kom förvånansvärt många barn (flickor) med täckjacka upptill och tunna leggings nertill :banghead:

Jag har dock aldrig upplevt att mössor eller vantar försvinner. Ibland hamnar de på fel barn men då dyker de upp dagen efter. Det räcker med en extra uppsättning. Sen är jag noga med att verkligen följa upp att alla kläder som barnet haft på morgonen kommer hem på eftermiddagen. Vi har knappt ens förlorat en strumpa tror jag. Ha inte för mycket saker på barnets hylla, då blir det svårare att se när saker fattas.
Men hur tänker de om de klär barnen så!? Har de inte riktiga utekläder hängande på fsk och bara jacka typ i bil på väg dit? Man upphör aldrig att förvånas ;)

Men hur tänker de om de klär barnen så!? Har de inte riktiga utekläder hängande på fsk och bara jacka typ i bil på väg dit? Man upphör aldrig att förvånas ;)
Det är väl förmodligen människor som inte är ute särskilt mycket själva och har därför ingen riktig förståelse för hur man klär sig för olika väder. Jag tror också det är en ekonomisk aspekt, att de kanske har det lite sämre ställt och prioriterar annat än barnkläder. Jag är med i en lokal köp- och säljgrupp för barnkläder och kvalitetskläder är nästan osäljbara för ”alla” letar typ begagnade H&M-overaller för max 150 kr.

Fodrade galonkläder är bra på hösten men värdelösa då det blir kallare. Det ryms inte tjocka kläder under dem.

De som säger att skalkläder räcker istället för galon har inte jobbat på dagis (eller så har barnet på det dagiset inte fått vara ute i regn eller leka i vattenpölar...) Vattentäta kläder för vattenlekar.

Extra kläder. Strumpor, byxor tröja.

SKRIV NAMN I ALLA KLÄDER!

Välj kläder som är enkla att klä på. Inga krångliga spända små fingervantar till en baby.

Det är nog bäst att fråga personalen vad de tycker.

Jag gillar idén om att ha en ryggsäck med extrakläder. Den tar man hem typ varje dag och uppdaterar. Det finns folk som inte märker att barnet har vuxit tre storlekar.

Det är väl förmodligen människor som inte är ute särskilt mycket själva och har därför ingen riktig förståelse för hur man klär sig för olika väder. Jag tror också det är en ekonomisk aspekt, att de kanske har det lite sämre ställt och prioriterar annat än barnkläder. Jag är med i en lokal köp- och säljgrupp för barnkläder och kvalitetskläder är nästan osäljbara för ”alla” letar typ begagnade H&M-overaller för max 150 kr.
Kan nog vara så.

Fodrade galonkläder är bra på hösten men värdelösa då det blir kallare. Det ryms inte tjocka kläder under dem.

De som säger att skalkläder räcker istället för galon har inte jobbat på dagis (eller så har barnet på det dagiset inte fått vara ute i regn eller leka i vattenpölar...) Vattentäta kläder för vattenlekar.

Extra kläder. Strumpor, byxor tröja.

SKRIV NAMN I ALLA KLÄDER!

Välj kläder som är enkla att klä på. Inga krångliga spända små fingervantar till en baby.

Det är nog bäst att fråga personalen vad de tycker.

Jag gillar idén om att ha en ryggsäck med extrakläder. Den tar man hem typ varje dag och uppdaterar. Det finns folk som inte märker att barnet har vuxit tre storlekar.

Eller så har man inte tillräckligt bra skalkläder helt enkelt? Galon har vattenpelare på runt 10 000. Det finns det många skalkläder som också har. Och många som inte har. Vår sons skalkläder har hållt för otaliga bad i vattenpölar. När det har läckt är det för att skarven mellan stövel och byxa har gått upp och det är ju samma även med galonbyxor.

Klart man kan ha fodrade galonkläder om barnet verkar trivas i det. Men hur många skulle vilja springa runt som barn gör halva klädd i en fodrad plastpåse?

Eller så har man inte tillräckligt bra skalkläder helt enkelt? Galon har vattenpelare på runt 10 000. Det finns det många skalkläder som också har. Och många som inte har. Vår sons skalkläder har hållt för otaliga bad i vattenpölar. När det har läckt är det för att skarven mellan stövel och byxa har gått upp och det är ju samma även med galonbyxor.

Klart man kan ha fodrade galonkläder om barnet verkar trivas i det. Men hur många skulle vilja springa runt som barn gör halva klädd i en fodrad plastpåse?

Jag håller med! Vi hade aldrig galon till vår dotter. Det andas ju inte! Vi hade bra skalkläder och hon var torr. Förutom just nertill där byxorna tar slut (där kunde det bli blött ibland) men som du skrev så sker det ju också med galon. Jag har ett galonregnställ till mig själv men väljer hellre skalkläderna eftersom galonet blir man blöt av inifrån.

Däremot kan ett par fodrade regnvantar vara en bra idé! Håller händerna torra och varma.

Det är nog bara att konstatera att man föredrar olika. Jag tycker att både skal och galon har sina poänger och på förskolan vill de gärna att barnen har båda. Och ja, vi har bra skalkläder av hög kvalité och visst håller sig barnet själv torrt men om de sitter i lerpölar så kan man spola av galon medan skal behöver tvättas och många tvättar tar bort en del av funktionen.
Fodrat galon tycker jag är kanon i kyligt slask där runt 5 grader eller så, det är ett lager, enkelt att ta på och barnen verkar gilla det. Om de blir instängt fuktiga så märker man ju det när man tar av dem.

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: amsway
·
Småbarn Vår son är nu ett år och väldigt mobil sen ett par månader. Han springer och klättrar och är på ALLT 😳 Eftersom vi har ett äldre barn...
2
Svar
21
· Visningar
1 213
Senast: Fille
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar