Vad behöver man för att tapetsera nuförtiden??

Klister? är det inte förklistrade tapeter TS frågar om?
När jag tapetserade senast (förra året + någon månad sedan) så rollade jag klister direkt på väggen och satte upp tapeten på väggen. Tror de flesta tapeter funkar så idag.

Edit. Såg att @bettysmatte skrev samma sak i sitt svar, så det nog det Ts efterfrågade.

Man bara doppar dem i ett vattenkar och slänger upp våden och slätar till den med nåt redskap. Jag hade en bred borste. Icke förklistade satte man klister på tapeten själv men det kräver ett rejält utrymme, om man inte användet golvet som vi gjorde nån gång. Slabbigt och jobbigt
Fy, det lät ju gräsligt jobbigt! :nailbiting:

Jag har bara tapetserat med dom nya tapeterna och jag måste säga att jag tycker att det är både smidigt och enkelt. :bow: Och väldigt roligt. :)

Man bara doppar dem i ett vattenkar och slänger upp våden och slätar till den med nåt redskap. Jag hade en bred borste. Icke förklistade satte man klister på tapeten själv men det kräver ett rejält utrymme, om man inte användet golvet som vi gjorde nån gång. Slabbigt och jobbigt
Tapeterna som ligger i gästhuset och ska upp på väggen så fort tomatplantorna flyttat ut - de ska ha lim på väggen först.

Jag hade uppfattningen att det var det vanliga numera?

Pappa tapetserade hos oss förra veckan med såna non woven.
Men han sa att det var bättre att ha limmet på tapeten ändå för väggarna kan suga åt sig olika mycket av limmet så har man otur så är det plötsligt inget lim kvar på väggen.

Pappa tapetserade hos oss förra veckan med såna non woven.
Men han sa att det var bättre att ha limmet på tapeten ändå för väggarna kan suga åt sig olika mycket av limmet så har man otur så är det plötsligt inget lim kvar på väggen.
Han och jag är kanske från samma generation , :D

Jag är FÄRDIG :) !!! Men det tog minsann hela dagen, och säkerligen pga alla små vrår i rummet. Helt generellt, är non-woven tapeter styvare och tjockare än "vanliga" papperstapeter? De här tapeterna skulle man nog kunnat misshandla hur som helst utan någon risk att de skulle gå sönder.... Det gjorde dem hyfsat svåra att jobba med dock, men det var nog också pga rummets litenhet. Där jag kunde sätta hela våder var det ju absolut inga problem.

Jag är FÄRDIG :) !!! Men det tog minsann hela dagen, och säkerligen pga alla små vrår i rummet. Helt generellt, är non-woven tapeter styvare och tjockare än "vanliga" papperstapeter? De här tapeterna skulle man nog kunnat misshandla hur som helst utan någon risk att de skulle gå sönder.... Det gjorde dem hyfsat svåra att jobba med dock, men det var nog också pga rummets litenhet. Där jag kunde sätta hela våder var det ju absolut inga problem.

Mmm, det var lite det jag menade, små rum är inte lättare. Snarare svårare. Men sköööööönt att vara klar.

Mmm, det var lite det jag menade, små rum är inte lättare. Snarare svårare. Men sköööööönt att vara klar.
Dessutom gjorde jag det lite extra svårt för mig genom att inte ta ut sängen... ;) Det är så förbaskat svårt att manövrera den ut ur vårt lilla sovrum, så vi bestämde oss för att bara flytta runt den. Ibland var det bra, för jag kunde stå på den, men ibland var den förfärligt mycket i vägen...

Hade en liten hall med 4 dörrar så jag beslöt mig för att måla i stället:mad:
Det var nog klokt. Det går så väldigt mycket tapet i små utrymmen också. Jag räknade ut hur många våder jag skulle behöva - med hjälp av guiden på hemsidan - och tyckte att det kändes som VÄLDIGT mycket med fem rullar till detta pytterum. Jag drog inte heller bort något för dörren och fönstret. I verkligheten fick vi komma på ett kreativt sätt att skarva i ett osynligt hörn, för att inte slösa alldeles för mycket tapet, för annars hade det nog inte ens räckt till....:eek:

Men jag är ändå SÅ nöjd, för det blev verkligen fint :) ! Trots allt besvär.... Som ett helt nytt rum. Det ser mycket, mycket större ut och mycket, mycket renare :) . Idag har jag beställt nya gardiner - ljusrosa mörkläggningsgardiner (som matchar rosmönstret i tapeten) - som bör bli både fint och praktiskt :) .

En liten gullig detalj var att när jag skar under fönstret så kom jag ner till ytterligare ett lager tapet (under den tråkiga sjaskiga som satt på väggarna), och det var någon slags tapet med ett litet rosmönster på... Någon har tänkt precis likadant som jag... :heart

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka