Vad behöver man för att tapetsera nuförtiden??

bettysmatte

Trådstartare
Jag har inte tapetserat sedan de nya moderna tapeterna - som man klistrar direkt på väggen - uppfanns. Vad behöver man för verktyg? Jag tänker klisterborste och tapetkniv såklart. Något annat som är superviktigt för att det ska bli snyggt? Det finns ett set man kan köpa, ser jag, som innehåller roller (till klistret förmodar jag), tapetslätare, tak- och sockelkniv samt extra rakblad. Kan det vara något, kanske? Ska bli kul att tapetsera...tror jag.... ;)

Jag har inte tapetserat sedan de nya moderna tapeterna - som man klistrar direkt på väggen - uppfanns. Vad behöver man för verktyg? Jag tänker klisterborste och tapetkniv såklart. Något annat som är superviktigt för att det ska bli snyggt? Det finns ett set man kan köpa, ser jag, som innehåller roller (till klistret förmodar jag), tapetslätare, tak- och sockelkniv samt extra rakblad. Kan det vara något, kanske? Ska bli kul att tapetsera...tror jag.... ;)

Vi har använt roller, tapetslätare av typen som ser ut lite som en isskrapa. Rakblad och en lång linjal/vattenpass att skära tapet längsmed mot när våderna blir för breda vid avslut.

En sån där tapetslätare i plast är guld värd! Så himla bra för att släta ut och att knäcka till tapeten vid snedtak och vid golvet osv. Vissa tapeter går att skära med tapetslätaren, om de sen döljs bakom en list.

Bortsett från det nämnda- en smått fuktig kökshandduk eller liknande för att kunna torka av kladd från fingrarna så man inte smetar ut det på tapeten, och allra viktigast - våtservetter för det som råka ha hamnat på tapeten, så slipper man springa och tvätta ur trasan hela tiden!

En riktigt bra tapetkniv skulle jag säga är det viktigaste.

Och ett set med en slät roller och ett kar att ha klister i. Tapetborste är bra att ha men det kan också funka med en svamp eller disktrasa.
Något att skära tapetvåderna på som man inte är rädd om.
Det finns också speciella "linjaler" man kan ha att skära tapeten mot. Det är en trälinjal i princip med en gummilist på. Den tycker jag var bra att ha när jag tapetserade sist.

En riktigt bra tapetkniv skulle jag säga är det viktigaste.

Och ett set med en slät roller och ett kar att ha klister i. Tapetborste är bra att ha men det kan också funka med en svamp eller disktrasa.
Något att skära tapetvåderna på som man inte är rädd om.
Det finns också speciella "linjaler" man kan ha att skära tapeten mot. Det är en trälinjal i princip med en gummilist på. Den tycker jag var bra att ha när jag tapetserade sist.
Klister? är det inte förklistrade tapeter TS frågar om?

Förklistrade?

Nä TS menar nog att man sätter lim på väggen å inte på tapeten. Tror jag. Förklistrade tapeter, hur funkar det?
Man bara doppar dem i ett vattenkar och slänger upp våden och slätar till den med nåt redskap. Jag hade en bred borste. Icke förklistade satte man klister på tapeten själv men det kräver ett rejält utrymme, om man inte användet golvet som vi gjorde nån gång. Slabbigt och jobbigt

Man bara doppar dem i ett vattenkar och slänger upp våden och slätar till den med nåt redskap. Jag hade en bred borste. Icke förklistade satte man klister på tapeten själv men det kräver ett rejält utrymme, om man inte användet golvet som vi gjorde nån gång. Slabbigt och jobbigt

Ok! Tekniken går framåt inser jag :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka