Vad behövs egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

maiagull

Trådstartare
Vi har börjat fundera lite på vad vi kommer att behöva till bebisen när den föds, och jag har faktiskt ingen aning hur det fungerar. En barnvagn och nån sorts säng, (men det ska jag få hämta hos en släkting) är väl vad vi har hittillls.

Men igår kom jag på att vi kanske behöver ha lite kläder innan förlossningen. Men hur vet man vad man ska ha för storlek?
Hur gör man????
Jag är helt okunnig i babydjungeln!

Tips önskas.
 
Sv: Vad behövs egentligen?

En trikåsjal så du kan bära bebisen mysigt och lätt! :love:

Lite kläder att ha första tiden (svårt med storlek, men köp lite kläder i storlek 50/56, så får ni köpa mer sen (och så får man oftast en del från släktingar och vänner..).
overall, mössa, tossor..

Någon form av skötbord underlättar (vi har en "skötmadrass" på tvättmaskinen (som står mellan två garderober så ingen risk att bebisen ramlar).
Blöjor, våtservetter, termometer, någon salva mm

Jag köpte en amningsbh (som en mjuk top bara), på apoteket, den dög första tiden tills man visste vad man behövde för storlek och så. Var bra som nattbh även senare. Amningsinlägg behövs oftast, och jag köpte "bröstvärmare" på apoteket som var helt super när mjölken rann till eller om man var ute och det blåste lite/var kallt (man kan få mkt problem med mjölkstockning mm om man blir kall.. och första dagarna efter förlossningen rinner mjölken till ordentligt och brösten blir ofta hårda och konstiga).

smart att göra matlådor att frysa in..

Babylyssnare hade varit bra att ha redan från början tycker jag (köpte våran när hon var 5 mån och hon sov inne när vi ville vara ute på sommaren..).

Babyskydd (bilbarnstol), med solskydd

Hmm, kommer inte på så mkt mer just nu, dottern leker här brevid och börjar lessna. Dags för frukost :D
 
Sv: Vad behövs egentligen?

Instämmer i allt Lydia skriver och speciellt trikåsjalen! :D
En mysig filt att ha med till BB, mina ungar har inte tålt sjukhusets tvättmedel...
Ang storlekar på kläder så är det svårt, mina ungar har varit stora och Elin kunde ha 56 några veckor, fredrik var 56 lång när han föddes och kunde ha 56 ungefär en vecka...:crazy: Så kanske några plagg i 62 oxå, eller hör om du har några kompisar som har fått barn om du kan få låna lite kläder för de första veckorna, de slits ju i princip inte alls.
 
Sv: Vad behövs egentligen?

ja babyfilt att ha på bb glömde jag! Den användes massor (och tunn mössa att ha på bb så man slipper använda sjukhusets "trosor" på huvudet på stackars bebisen :devil: )
 
Sv: Vad behövs egentligen?

bilbarnstol!

kläder kan pappa köpa när ni är kvar på BB

tvätta ALLT bebis ska ha på sig innan användning i milt parfymfritt tvättmedel!
 
Sv: Vad behövs egentligen?

Åh, vilka bra svar. Skötbord har jag inte tänkt på. Och bilbarnstol. Annars kan vi ju inte ta hem bebisen från BB :) .
Jag ska göra en lista utifrån tråden och och pricka av.

:)
 
Sv: Vad behövs egentligen?

Alltså inget fel på pappa, men om han ska åka och köpa barnkläder och tvätta medans jag ligger på bb och precis har fått. Det känns inte som han fixar det. Han lär vara nog uppåt över bebisen.
Men jag ska kolla med ett par kompisar som har.
 
Sv: Vad behövs egentligen?

Sedan vill säkert du vara med o välja bebiskläderna oxå eller hur:smirk:

Det man MÅSTE ha är kläder, blöjor och babyskydd till bilen. Vagn eller bärsjal är ju ett bra hjälpmedel naturligtvis. Men sköta babyn kan man göra varsomhelst på en handduk och sova kan den göra i vår säng så man måste inte köpa allt med en gång. En bra bh till dig och inlägg är ju dock guld värt. Potatismjöl är bra om kräm ej finns till bebisröd rumpa.
 
Sv: Vad behövs egentligen?

paradiset skrev:
Sedan vill säkert du vara med o välja bebiskläderna oxå eller hur:smirk:

Det man MÅSTE ha är kläder, blöjor och babyskydd till bilen. Vagn eller bärsjal är ju ett bra hjälpmedel naturligtvis. Men sköta babyn kan man göra varsomhelst på en handduk och sova kan den göra i vår säng så man måste inte köpa allt med en gång. En bra bh till dig och inlägg är ju dock guld värt. Potatismjöl är bra om kräm ej finns till bebisröd rumpa.

Självklart vill jag vara med, men jag tror nog det är viktigare för honom att jag är med, han är lite osäker på kläder överlag.

Fint tips med potatismjöl. Sen har jag alltid idominsalva hemma. det är så skönt på en snuvig näsa.
 
Sv: Vad behövs egentligen?

Jag ordnade med följande till min son innan han föddes

*kläder i storlek 56/62 (beroende på årstid, men bodys är bra :angel: )
*mysiga barnfiltar
*vagn
*badbalja (lätt att bada i den första tiden istället för ett stort badkar)
*termometer till badvattnet.
*säng (stod iordning innan avfärd till BB)
*skötbord, blöjor och tvättlappar
*korg på hjul (som han skulle sova i på dagtid)
*bilbarnsstol
*inotyol-salva, helosan -salva, idominsalva, och alla andra barnsalvor på apoteket.
*amningsbehå (ammade dock bara 1 vecka)

Hade ju bara glömt overallen och mössa (han är född i november), det hade jag och hans pappa bestämt att det skulle ordnas under min BB -tid.Ahahahah, pappan tillbringade all tid med mig på BB så det fanns ingen tid över att köpa en overall, så den fick vi låna av ett par bekanta som fått barn innan oss.

Egentligen behöver man inte så mkt grejor, det mesta kan man köpa vid behov.Njut av att vara gravid och stressa inte några inköp
 
Sv: Vad behövs egentligen?

Här I Finland får alla blivande mammor nåt som heter moderskapsförpackning. Den innehåller kläder åt bebis, bodys, byxor, mössor, vantar, haklapp, handduk, overall, blöjor mm! Jättebra! Man kan välja mellan förpackningen eller 140 euro, men jag tror att typ 90% av alla mammor tar förpackningen (även omföderskor).

Finland lär vara enda landet i världen som har denna förmån, nåt som är värt att införa även annanstans? Här se ni vad den innehåller (om linken funkar).

http://www.kela.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/010403100821MP?openDocument
 
Sv: Vad behövs egentligen?

Tigg till dig eller låna de första kläderna, ju mer använda ju bättre!

Urtvättade mjuka bebisplagg är bäst!

Sedan när ni vet vad ni uppskattar (vilken typ av knäppning, med eller utan fötter etc) kan ni skaffa eget.

Babyskydd måste man ha innan BB, helt rätt :)
 
Sv: Vad behövs egentligen?

Får man mkt mjölk kan en amningspump och en mjölkkopp vara bra att ha hemma... Men risk för sprängda bröst och mjölk överallt ;) . Till BB föreslår jag att det kan vara bra att ha en kudde med sig. De var hemska!
 
Sv: Vad behövs egentligen?

Oja! Egen kudde är ett måste för mig som har en nack kudde. Den är med mig ÖVERALLT:rofl:

Alla krämer på apoteket är ju lite onödigt tycker jag då... inytyol är bra om rumpan är extremt röd och vattnar sig men annars funkar bepanthen som en bra allround. Men ja min amningspump var ngt jag kostade på mig nu med nr 2 för att slippa slita med sönderslitna tummar o ömmande bröst som med ettan när jag handmjölkade. Köpte en avent och flaskorna till använder jag än idag då lillen får magknip av andra flaskor!

Man får ju lite kräm, olja, blöjor och t om body i babybagen på BB oxå ( om ni får det hos dig?)
Och ja tvättservetter (torra som blöts) är ju billigt och perfekt ha hemma till bebisen men badkar är sååå onödigt, använde karet 3 ggr sedan gick vi över till bada med pappa så ett kar är nog lättare låna eller ta en stor balja bara;) ( OM ni har badkar, annars är ju babykar ett måste men hink går lika bra eller stort handfat eller i kökshon ;) )
 
Sv: Vad behövs egentligen?

*Bodies i strl 50, 2-3 st (omlottknäppning är bra på de minsta)
*Byxor i strl 56, 2-3 st (bättre att köpa lite för stort, man kan ändå vika upp dem)
*Bomullsmössa
*Strumpor (HM's vanliga är bäst)
*Amningsinlägg
*Babyskydd (bilstol)
*Febertermometer med kort tidtagning
*Inotyolsalva (bra för röd sjärt)
*Bephantensalva (mjukgörande)
*Nattbh (Apotekets, obs det är små storlekar)
*Mysig filt
*Skötbord
*Handdukar (IKEA's 4-kronors?!) i mängder
*Blöjor Mini
*Badbalja
*Skötlappar (jag gillar Euroshoppers - de är mycket bättre än t ex Icas som är jättevassa)
*Våtservett-skötlappar (använd ej till vardags - kan ge röd stjärt - men i skötväskan är de bra)
*Plastad frotté
*Babykudde
*Spjälskydd

Efter ett tag är också bra att köpa:
*Bröstpump (Avent Isis är bra)
*Babymonitor
*Bärbar telefon (oumbärligt när man sitter och ammar)
*Skötväska med underlag

På Babyland finns startpaket att hämta - gör det (du får blöjor och lite sånt).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad behövs egentligen?

Britta68 skrev:
Här I Finland får alla blivande mammor nåt som heter moderskapsförpackning. Den innehåller kläder åt bebis, bodys, byxor, mössor, vantar, haklapp, handduk, overall, blöjor mm! Jättebra! Man kan välja mellan förpackningen eller 140 euro, men jag tror att typ 90% av alla mammor tar förpackningen (även omföderskor).

Finland lär vara enda landet i världen som har denna förmån, nåt som är värt att införa även annanstans? Här se ni vad den innehåller (om linken funkar).

http://www.kela.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/010403100821MP?openDocument

Men vad avundsjuk jag blir!!!:eek: Varför får vi inte sånt i snålsverige för??Vi får bara en påse med reklamtjafs...
 
Sv: Vad behövs egentligen?

Britta68 skrev:
Här I Finland får alla blivande mammor nåt som heter moderskapsförpackning. Den innehåller kläder åt bebis, bodys, byxor, mössor, vantar, haklapp, handduk, overall, blöjor mm! Jättebra! Man kan välja mellan förpackningen eller 140 euro, men jag tror att typ 90% av alla mammor tar förpackningen (även omföderskor).

Finland lär vara enda landet i världen som har denna förmån, nåt som är värt att införa även annanstans? Här se ni vad den innehåller (om linken funkar).

http://www.kela.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/010403100821MP?openDocument

OJ! En sån vill jag ha! Den var jättefin :bump:
Typiskt att vi bor i "fel" land
 
Sv: Vad behövs egentligen?

ulda skrev:
*Bodies i strl 50, 2-3 st (omlottknäppning är bra på de minsta)
*Byxor i strl 56, 2-3 st (bättre att köpa lite för stort, man kan ändå vika upp dem)
*Bomullsmössa
*Strumpor (HM's vanliga är bäst)
*Amningsinlägg
*Babyskydd (bilstol)
*Febertermometer med kort tidtagning
*Inotyolsalva (bra för röd sjärt)
*Bephantensalva (mjukgörande)
*Nattbh (Apotekets, obs det är små storlekar)
*Mysig filt
*Skötbord
*Handdukar (IKEA's 4-kronors?!) i mängder
*Blöjor Mini
*Badbalja
*Skötlappar (jag gillar Euroshoppers - de är mycket bättre än t ex Icas som är jättevassa)
*Våtservett-skötlappar (använd ej till vardags - kan ge röd stjärt - men i skötväskan är de bra)
*Plastad frotté
*Babykudde
*Spjälskydd

Efter ett tag är också bra att köpa:
*Bröstpump (Avent Isis är bra)
*Babymonitor
*Bärbar telefon (oumbärligt när man sitter och ammar)
*Skötväska med underlag

På Babyland finns startpaket att hämta - gör det (du får blöjor och lite sånt).

En färdig lista bara att fylla på. Tackar. Fast en bärbar telefon har jag redan. Jag är rätt bekväm.
Men vad är Babyland :o ?
 
Sv: Vad behövs egentligen?

maiagull skrev:
Åh, vilka bra svar. Skötbord har jag inte tänkt på. Och bilbarnstol. Annars kan vi ju inte ta hem bebisen från BB :) .
Jag ska göra en lista utifrån tråden och och pricka av.

:)
Bilstol (babyskydd heter de för bebis) brukar gå att hyra från NTF (tror jag det heter) eller vissa barnprylsaffärer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Modest
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 872
Senast: Cattis_E
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
12 939
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 249
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp