Vad begär man av sin hund igentligen....

B

Boan

Tycker att det är många som tror allt gör sig själv när man köper en hund, de tror aldrig man behöver göra nåt och bli förvånade när hunden gör olater och beter sig som stollar. Som om vissa inte förstår att köpa hund är oxå att börja träna.
Alla hundar behöver tränas och alla förare behöver lära sig att vara en bra ledare. Att lära känna sin hund och hur den sinnesstämning är och hur den reagerar i olika situationer så man vet hur man ska hantera det då......

Sv: Vad begär man av sin hund igentligen....

Ja, visst finns det många människor som tror att allt blir kanon bara man får hem valpen... lika många finns det som egentligen inte tycker att någon annan än en själv är kvalificerad att ha hund! :angel:

Ja precis som många människor undrar varför deras barn får problem när de lämnar dem på dagis tio timmar per dag:crazy:

Sörlatungu;10024351lika många finns det som egentligen inte tycker att någon annan än en själv är kvalificerad att ha hund! :angel:[/QUOTE skrev:
Men det är ju de som är problemet Folk inte förstår sina begränsningar och inte tar hjälp utan låter hunden få massa olater. Som sedan den ska få ut för och man kallar den tex.problem hund. Att man inte vet vad man ska göra,får de att låta som den vill ha hjälp men ändå försvarar sig.

Japp. Men barna kan till slut prata,det kommer aldrig din hund göra därför måste man lära sig att förstå sig på sin hund.

Det enda jag begärt av de hundar jag haft är att de varit pålitliga, mot barn framför allt. Har aldrig varit nåt tävlings/utställningsfreak. Bra familjehundar helt enkelt. Valptiden räknar jag inte, då skor och allt gick åt fanders. Men det går ju över.

Det är tragiskt men tyvärr alldeles för vanligt.
Många skaffar hundar -ofta väldigt aktiva raser också- och sedan gör dem ingenting med dem. När hunden sedan får olater och "är olydig" bara pga att den är understimulerad så dumförklarar dem den och behandlar den illa istället. Då är det i deras ögon hunden som gör fel. Fast det egentligen är ägarna det beror på

Det är tragiskt men tyvärr alldeles för vanligt.
Många skaffar hundar -ofta väldigt aktiva raser också- och sedan gör dem ingenting med dem. När hunden sedan får olater och "är olydig" bara pga att den är understimulerad så dumförklarar dem den och behandlar den illa istället. Då är det i deras ögon hunden som gör fel. Fast det egentligen är ägarna det beror på

Absolut och de tråkiga att det är så många här inne oxå som skäller på sina hundar för dom gör fel men de är solklart att de är ägaren som är prolemet..

Jo, jag håller med och visst är det så.

Däremot tycker jag ändå att många folk sågar nya hundägare jäms med fotknölarna bara för att...
Det finns ju faktisk folk som vill lära sig - det är viktigt att komma ihåg trots att många kanske borde ha en hund ifrån BR.

Jo, jag håller med och visst är det så.

Däremot tycker jag ändå att många folk sågar nya hundägare jäms med fotknölarna bara för att...
Det finns ju faktisk folk som vill lära sig - det är viktigt att komma ihåg trots att många kanske borde ha en hund ifrån BR.

Håller med...Är själv ny hundägare och bara fick höra hur dåligt det skulle gå.Jag har frågat på buke,vetrinärer,i zooaffärer när jag undrat något.Ska börja kurs nu till våren men väntar på att hunden ska bli 1 år(krav för kursen).Visst kan även jag som ny hundägare se både en del rätt o fel i vad andra människor gör men jag spelar inte duktig för det.Jag ÄR grön men har ändå fått en jättetrevlig hund som visserligen är busig som tusan men ändå både glad o lydig för det mesta.Det mesta handlar om vanligt förnuft och logiskt tänkande och det tror jag både vana o ovana hundägare kan ha:idea:

Jag tror inte man sågar nya hundägare ,utan man vill nog bara att den nyahundägaren ska få veta vad som händer och tror att dom har bästa tipsen.. De är ju så vi funkar lite som människor att har vi varit med om något så vill vi dela med oss på både gått och ont..

Vad är det för kurs som har krav på att hunden ska va 1 år? Har du inte tränat hunden nå innan?

Jag tog henne som en omplacering(dock inte problemhund) när hon var 8 månader.Därför hann jag inte gå någon valpkurs med henne.Den kurs jag ska gå är en vanlig grundkurs med allmänlydnad men då instruktören gjort kursen lite tuffare än valpkursen ville hon att hunden skulle ha fyllt 1 år innan för att inte det ska bli för svårt/jobbigt.Jag har tränat en del med henne själv förståss men har mest övat på inkallning,sitt ,ligg,stanna,kontaktövningar,inte dra i kopplet o lite trix o sådär.Då jag är grön på området har jag inte velat gå in hårdare för någon dressyr då jag anser att jag vill lära både mig o hunden rätt från början:)

Ja visst finns det människor som bara skaffar en hund för att göra det och sen så skiter de fullständigt i uppfostran av kraken. Men många av dom som inte uppfostrar dem är okunniga och behöver hjälp till att göra det. Sen så är det ju upp till var och en hur hårt man håller dem.

Tyvärr så måste jag medge att jag är en av dom människorna som inte är stenhård med min hund, när den gör fel är jag hård men jag vill inte ta bort personligheten som finns i hunden genom att vara stenhård och förbjuda för allt. Min hund har vissa olater men samtidigt så är det sådanna saker man gillar, för då får man någonting nytt att lära!! :smirk:

Fast det där med olater är ju väldigt individuellt.
Det som du ser som en olat och brist i vardagslydnaden kanske jag tycker är helt okej.

Det blir ju inget problem innan man själv tycker det. :)
Vissa vill att hunden ligger snällt medans man äter, och vissa stör sig inte på att dom tigger.

Mina hundar kan säkert ses som väldigt ouppfostrade, men jag har den lydnaden JAG vill ha på dom.

Mina hundar hoppar, tigger, ligger i soffan, sitter med i knäet eller soffan medans jag äter, dom plöjer ut genom dörren osv.
Det är dock ingen bristande vardagslydnad eller olater - för mig är det helt okej att dom gör så, medans en annan kanske tycker att jag har misslyckats katastrofalt med min uppfostran...

Mjaaa, dom flesta vill säkert bara hjälpa.
Men jag tycker mig ändå märka en slags "detärsåhimlasvårtdukommeraldrigattklaradet-attityd", där man själv anser att det nog inte finns så många andra som är kvalificerade till en "svår" ras, typ brukshund.

Många man hör och ser tycker jag utgår ifrån att en som har tänkt att köpa en brukshund inte vill aktivera den, istället för att utgå ifrån att människan givetvis ska vara aktiv med sin hund!

Ja många tar tom till handgripliga "metoder" (eller vad man nu ska kalla det) slår, sparkar och kastar saker efter hundstackarn:crazy:
Nu tänker jag i allmänhet som jag sett IRL i första hand och inte på folk härinne.

Vad vi sas kräver av våran är att hon ska gå lugnt utan att dra i koppel.
Gå vid sidan om vi ber om det oavsett om hon är lös eller ej.
Inte tigga vid bordet
Inte hoppa på folk
Sitta och vänta tills vi ger tillåtelse att gå ut resp in genom dörren
Sitta och vänta på varsågod innan hon får äta och inte kasta sig över maten direkt hon får den
Sitta/ligga lugnt i bilen
Inte skälla på folk, hundar och annat
Kunna möta hundar ute utan problem

Ovanstående anser vi som vanlig grundlydnad och det funkar väldigt bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 012
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 579
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
604
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka